Tetszett a cikk?

A félig üres vagy félig tele pohár dilemmájával kellett szembesülnie a nézőnek Erkel Ferenc születésének 200. évfordulóján a Magyar Állami Operaházban, ahol az ősváltozatnak nevezett Bánk bánt adták elő. Sem koncertszerűen, sem félig szcenírozva, hanem valahogy.

Erkel: Bánk bán
Magyar Állami Operaház, november 6., 7.

Nem a megfogalmazás slampos, nincs megfelelő szakkifejezés az előadásra, amelyet két estén két, némileg különböző szereposztásban lehetett hallani. Kivételesen szükséges a produkció hosszas és szomorúan magyar előzményeivel foglalkozni. Tavasszal mutatták be az MTA Zenetudományi Intézetében folyó Erkel-kutatómunka újabb eredményét, a Bátori Mária után a Bánk bán kritikai kiadását. A tekintélyes partitúra megjelenésével nagyjából egy időben kezdett A sevillai borbélyból ismert „rágalomnak árja” felbuzogni a tervezett operaházi  Bánk bán-premierrel kapcsolatban. Történt ugyanis, hogy a dalszínház egy ismert és megbízható olasz rendező kezébe tette az úgynevezett „ősváltozatot”, aki természetesen megpróbálta volna lehántani azt a fölös fennköltséget, ami évtizedeken keresztül és minden rendezésben megterhelte az alkotást. Az utóbbi időben a Bánk bán XX-XXI. századi ember számára elfogadható színrevitele egyszerűen lehetetlenné vált, csakúgy,  mint a drámáé vagy Az ember tragédiájáé. Hogy Cesare Lievi megoldotta volna ezt a problémát vagy pokolian melléfog, most már nem fogjuk megtudni.

Jelenet az előadásból
Éder Vera

Az Operaház szeptemberig hivatalban lévő vezetése a Petúr bánok hangjától egyszerűen beijedt, és – reálisnak mutatkozó – pénzügyi okokra hivatkozva sztornírozta a produkciót. A szöveg revideálásával születésnapi koncertelőadást iktattak a műsorrendbe, előző estére pedig egy Erkel-gálát. Az új vezetés törölte a szövegváltoztatást, Egressy Béni eredeti szövege hangzott el – két estén, mert az „esztrádot” (okkal) lefújták. Itt következik a félig telt vagy üres pohár kérdése, mert nem vállalták a valóban koncertszerű koncertelőadást, dobogókkal, estélyi ruhákkal, kottatartó mappákkal és állványokkal a megszokott filharmóniai képben.

Ehelyett a kórus szedett-vedett jelmezben, a férfi szólisták elképesztően vegyesen öltözve, Gertrudis estélyiben, Melinda Lammermoori Lucia ruhájában állt a néhány díszletelemmel és hullákkal berendezett színpadra. Ha puritán – hangsúlyozom, igazi koncertkeretben – hangzik el a Bánk bán, majdnem tele lett volna a pohár, megismeri az ünneplő közönség, mi áll a nyolcszáz oldalas kritikai kiadású partitúrában, amely így, egy az egyben nem színház, viszont rávilágít, mennyire igazságtalanok a Nádasdy–Rékai-verzió ellen kardoskodók vádjai, miszerint ők késsel-ollóval csonkolták meg a darabot. Bebizonyosodott, hogy azok a csodálatos részletek, amelyek ma is „közszájon” forognak, amelyek nagy és szenvedélyes operává teszik a Bánk bánt, mind megmaradtak, csak dramaturgiailag jobb helyen.
 
A lehetetlenséggel határos feladatot kaptak a szereplők, ugyanis a két estére így vagy úgy megtanult változat mellett szériában megy az ismert verzió. Gondoljon bele a néző, hogy két napra elsajátítja a brit balra tarts-ot, majd rutinosan visszazökken a jobboldali közlekedésbe. Az öltözékhez hasonlóan vegyes teljesítményt nyújtottak az előadók. A zenekart határozottan kézben tartó Héja Domonkos sikerrel vezette át a zenekart a „megszokott” és a „más” buktatóin. Pánczél Éva nem tanulta meg az „ős” Gertrudist, ősiek és biztosak csak a manírjai voltak. Kertesi Ingrid a hangjának jobban megfelelő második és harmadik felvonásban hiteles és éteri szépségű Melindát játszott. Bándi János előadásában ott rejtőzik egy igaz és modern Bánk-alakítás. Perencz Béla az est legszebb pillanatait adta Tiborc szólamában.

Albert Mária
Gramofon

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Kult

Mefisztó a palotában

Kocsis Zoltán zenei tarsolyából a legkülönösebb művek kerülnek elő. Alkotások, amelyeknek az interpretációja, újra felfedezése a hagyományos felfogás szerint nem várható egy konvencionális szimfonikus együttestől. Kocsis azonban zeneszerzői és előadói minőségében is egyik alapítója volt az idén negyven esztendős Új Zenei Stúdiónak, és az ifjonti kíváncsiság ma is sajátja.

Kult

„Nem jelentős zenét szeretnék írni, hanem szépet”

A Művészetek Palotájában szeptember 19-én mutatták be Szokolay Sándor új kantátáját, amelyet Széchenyi István halálának 150. évfordulójára komponált. A több mint másfél évtizede Sopronban élő zeneszerzővel terveiről, operáiról, összegzésről, sőt álmairól és titkairól Szokolay Sándor zeneszerző pályájáról és álmairól vallott a Gramofon folyóiratnak.