szerző:
Lukács Andrea

Május elsejétől új rádió érkezik, de csak harminc napig és Budapesten lesz hallható. A célközönség a fiatalok, akik nem életkor, hanem életmód alapján különböztethetők meg - mutatnak rá a hvg.hu által megkeresett szervezők. A Rádió Bro mögött egy nagy energiaital-gyártó áll, és a marketinges szakember szerint a projekt jóval hatékonyabb és olcsóbb lehet, mint tévében hirdetni.

"Ennyi volt a középszerből, az unalomból, a sekélyességből, a semmilyenségből. Ennyi volt a nyavalygásból. Mi leszünk az igazi tavasz! Rügyet fakasztunk és hallgatással szaporodunk...Kaptok sok-sok kicsi pillanatot, meg egy nagyot is. Érzéseket, színeket, jóságot, határtalanságot. Non-stop megőrülést. A legfrissebb eresztéseket. Kicsit meghekkeljük ezt az unalmas rendszert. Ti meg mi" - szól a Rádió Bro bemutatkozása a Facebookon és a napokban aktivált weboldalukon. A csapat hetek óta kampányol a közösségi oldalakon és egyéb gerilla módszerekkel, hogy elhintsék az igét: jön valami más, mint a többi.

Street-arttal is nyomulnak
©

Manninger Máté ötletgazda elárulta, hogy már október óta dolgoznak az ügyön. Eleinte kalózrádióként indultak volna, aztán kiderült, hogy lehet kérni próbaidőre frekvenciát a médiahatóságtól. 

A büdzséről nem kaptunk pontos információkat, arról viszont igen, hogy a projekt mögött a Burn energiaital áll. “Ők finanszírozzák az egészet”- vallja be Manninger, aki három barátjával leginkább rendezvényszervezéssel foglalkozik, és évek óta hoz tető alá fiatalokat megmozgató eseményeket (a nevükhöz fűződik például a Kamionosok és kurvák buli, vagy az Ötkert szórakozóhely). Eddigi munkáik a Burn tetszését is elnyerték, s úgy döntöttek, érdemes beléjük fektetni.

Az adás limitált időben és helyen, csak Budapesten lesz fogható, május elsejétől a hónap végéig. “Azt vettük észre eddig minden rádió esetében, hogy egy idő után kifullad. Talán a pénz fut ki alóla, talán képtelenség huzamosabb ideig tartani a színvonalat” - találgat Manninger, aki a Rádió Brót elsősorban elektronikus zenei adóként definiálja. “Bár manapság melyik zene nem elektronikus?” - teszi hozzá azonnal. A Bróban mindenesetre szól majd jazz is, Superman Opera című műsorában pedig filmzenékre szabnak új köntöst.

Aki képben van

Igényes felhozatal - ez volt az egyik kritérium, aminek meg akartak felelni a műsorvezetői és a zenei szerkesztői csapat összeállításánál. Nádasdy Vilma például régi Est Fm-es, állandó beszélgetős műsora jelenleg a Rádió Q-n van. A Brón ő lesz az a fehér holló, akinek többet lehet majd a hangját hallani, a műsorstruktúra lényege ugyanis, hogy alig lesz szövegelés. “Még a Vilmánál is kritérium, hogy a műsoridejének mindössze 25%-át töltse ki beszéddel” - mondja a szervező. “Az tud igazán hiteles műsorokat készíteni, aki nincs éjjel-nappal a rádióban. Nem hiszem, hogy hasznos, ha valakinek az a foglalkozása, hogy minden reggel jó fej” - véli Nádasdy, aki civilben osztályfőnök.

Nádasdy Vilma műsorvezető és Manninger Máté, az egyik ötletgazda
©

Nádasdy a harminc nap alatt arra vállalkozik, hogy a városi életről cseverésszen. “Hova menjél hamburgert enni, hogyan beszélj a kidobóval és hogyan lehet gyorsan sörhöz jutni a bárnál” - foglalja össze a tematikát Manninger, aki azt hiányolja a többi rádióban, hogy nem beszél a városi, a belvárosi fiatalok nyelvén. Ez lenne tehát a célcsoport, 16-tól 30-ig, 35-ig - bocsátkozik kormeghatározásba, bár Nádasdy szerint nem az életkor, hanem az életmód számít. “Aki értesül a dolgokról, suliba jár, szórakozik, nem néz tévét, mert az ciki, viszont biciklizik” - sorolják a kritériumokat.

A kezdeményezés sikere Manninger szerint főleg a közösségi oldalon lesz mérhető, mert pontos hallgatottsági adatok csupán az online streamről állnak a rádiók rendelkezésére. Hirdetőket nem várnak, hisz nem lesznek reklámblokkok a műsorok között. “Lesznek ajánlók, ám azokról a helyekről, bulikról, melyek amúgy is benne vannak a pörgésben” - ígéri Manninger. A pénzelő is visszafogottan jelenik meg a rádióban, az egyik műsor címszponzoraként például, illetve néhány általuk szponzorált sportoló “felvillantásával” a vendégek között.

Mindez mennyibe kerül?

Arról, hogy mennyibe kerül majd az engedélyek beszerzése, a stúdió megépítése, illetve a résztvevők bére (mindenki tisztességes fizetést kap a harminc napra), a szervezők nem beszéltek, de az általunk megkérdezett marketingprofeszor, Törőcsik Mária szerint valószínűleg kevesebbe, mint egy hagyományos ATL-kampány.

Szerinte a vonal alatti eszközök (azaz BTL) közül kell válogatnia azoknak, akik nem szeretnének a reklámszünetek másodperceiért harcolni. “Mivel a célcsoportjuk a fiatalság, ezért kénytelenek indirekt eszközöket találni meggyőzésükhöz” - folytatja, és ő is leszögezi, hogy a tévén keresztül lehetetlen elérni a fiatal felnőtteket.

“Egyébként is annyi inger éri őket, hogy eleve elzárkóznak azoktól a hirdetésektől, melyek megpróbálják rábeszélni őket bármire. Ehhez képest egy rádió, ami az ő zenéjüket játssza és nem agresszív módon közelít hozzájuk, jó pr eszköz” - mondja a téma szakértője. De visszafelé is elsülhet, ha a fiatalok mégsem tudnak azonosulni a velük, vagy nem tartják be ígéreteiket. Ebben az esetben csúfos lebőgés is lehet belőle, figyelmeztet Törőcsik.

A limited edition varázsa

Vogue haute spot, azaz a divat forró pontja
©

A lényege tehát, hogy egyszeri, megismételhetetlen, más szóval: limited edition. “A fiatalok szeretik ezeket, mert elkötelezettség nélkül rá lehet kapcsolódni, van összekovácsoló ereje, aki tud róla, az a menő”. Aki pedig lemarad róla, az ciki. Hasonlóra külföldről hoz példát Törőcsik: az úgy nevezett pop up store-ok ugyanezen az elven működnek. Rövid időre nyitnak ki a felbukkanó butikok és egy-egy márka különleges termékeit árulják. Nagy hírverést lehet csapni körülöttük, a limitált nyitva tartás miatt megrohamozzák a vevők a boltot, ahol sokkal kreatívabb megoldásokkal rukkolhatnak elő a cégek, mint egy hosszútávra berendezett, éves bérleti díjat kitermelni kénytelen üzletben.

Limited edition

A limited edition, avagy speciális kiadás marketingeszközével először a nyomtatott termékek piacán éltek, eleinte pedig az is fontos volt, hogy drágábban lehetett eladni azt a portékát, amiből kevesebb készül. Az alkotó kézjegyével ellátott könyvek értékesebbek például, mint a tömegnyomatok, ezt a többletértéket pedig szívesen kifizetik a gyűjtők. Azóta már más iparágak is átvették a "csak most, csak itt gyakorlatát", lehet kapni szezonális kólát, soha vissza nem térő ízű csokoládét, és a királyi esküvőre tervezett tornacsukát.

A kóla 2009-es nyári öltözete limitált szériában
©
A brit király esküvőre tervezett Puma cipő

A Burnnek sem kell azon gondolkodnia, miből fogja kifizetni a Rádió Bro stábjának júniusi bérét, de hogy a rádiózás területén is sikeres lehet-e a limitáltság, az majd június 1-én kiderül, amikor a 91.4-re tekerve - Manninger ígérete szerint - már csak sistergést lehet majd hallani - és a fájdalmas hiányt.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
MTI Itthon

Frekvenciát kapott a fővárosban a Magyar Katolikus Rádió

A Magyar Katolikus Rádió kapta meg a fővárosban a 102,1 megahertzes ultrarövidhullámon való műsorszolgáltatás jogát a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsának szerdai döntése értelmében - jelentette be Kiricsi Karola, a testület szóvivője sajtótájékoztatón, Budapesten.

MTI Itthon

Napi négy és fél órát rádiózunk

A GfK Hungária és az Ipsos közvélemény-kutatása szerint márciusban egy átlagos napon a 15 évnél idősebb magyar népesség 88,7 százaléka, azaz 7 555 000 ember hallgatott rádiót; a naponta rádiózásra fordított idő átlagosan 4 óra 26 perc volt.

MTI Itthon

Rádiós piac: van, aki optimista

Rossz helyzetben van a rádiós piac a szektort érintő válság miatt, de a hazai tartalompiacon belül a rádióknak komoly szerepük van, a külföldi példák pedig derűlátásra adhatnak okot - mondta Módos Márton, az Inforádió ügyvezető igazgatója a Napi Gazdaság által szervezett "Üzlet-e a média 2011-ben?" című konferencián.

Nem duplázódik a családtámogatás összege, ha ikrek születnek

Nem duplázódik a családtámogatás összege, ha ikrek születnek

Mentőt kellett hívni Lagzi Lajcsihoz

Mentőt kellett hívni Lagzi Lajcsihoz

Charlotte hercegnő szeptemberben iskolába megy, és már azt is lehet tudni, hogy melyikbe

Charlotte hercegnő szeptemberben iskolába megy, és már azt is lehet tudni, hogy melyikbe

Kövér Lászlót is várják a meleg családban élő gyerekekről szóló konferenciára

Kövér Lászlót is várják a meleg családban élő gyerekekről szóló konferenciára

A Fidesz nem ment el, ezért határozatképtelen lett a Strache-ügy miatt összehívott ülés

A Fidesz nem ment el, ezért határozatképtelen lett a Strache-ügy miatt összehívott ülés

Az Élősködők című film kapta Cannes-ban az Aranypálmát

Az Élősködők című film kapta Cannes-ban az Aranypálmát