szerző:
Lukács Andrea
Tetszett a cikk?

A szeptember 11-ei terrortámadás után először elnémultak a zenészek, majd visszafogottan kezdtek dudorászni. Több műfaj is apolitikussá vált, és egy misztikus világba menekült.

Imagine, Redemption song, Let it be és Yesterday. A szeptember 11-ei terrortámadás után egy nappal ezek voltak állítólag azok a dalok, melyek leginkább vigaszt nyújtottak a sokk hatása alatt álló embereknek. A World Trade Center és a Pentagon megtámadása után kicsivel a brit Guardian egy cikkben arról értekezett, hogy a hangjegyeket is megrengette a tragédia, a zenészek letették a kottájukat, és visszanyúltak a halhatatlan slágerekhez. „Senki nem tüsténkedik, hogy fegyverbe hívja a népet, nem születnek kegyeleti dalok az elhunytakhoz” – írták 2001. szeptember 29-én.

Sőt, a cikkíró szerint a nagyszájú szélsőségesek is visszavonulót fújtak, az amerikai Rage Against the Machine rebellisei például a támadás után „becsukták” egy időre hazaellenes üzenetekkel teletűzdelt weboldalukat, a Primal Scream is mély csöndbe burkolózott a 2000-ben írt, Pentagon bombázására felszólító dalának valóra válása után.

„40 év után először nincs vér a rockzene pucájában” – szólt az ítélet mindössze két héttel a terrortámadás után. Az Oasis flegma frontembere, Liam Gallagher például kerek-perec kijelentette „Soha többé nem teszem be a lábam az Egyesült Államokba. Maradok a helyemen”.

Mostanra bebizonyosodott: csak üres károgás volt az egész. Gallagher azóta számos alkalommal turnézott a tengerentúlon, a Primal Scream Bomb the Pentagon hamuján kisütötte a Rise című dalt, hogy lecsillapítsa a felborzolt kedélyeket, a zenészek pedig szépen sorjában elkezdték termelni 9/11-es megemlékezéseket.

A Wikipédián külön címszó alatt találjuk azokat a dalokat, melyek a terrortámadás apropóján születtek. Bruce Springsteen és a Black Eyed Peas zenés tiszteletadásuknak köszönhetik újjáéledésüket, de Jay-Z is nagyon kaszált az Empire state of mind című, 2008-as szerzeménnyel. Befutását nem hagyta a véletlenre: a tragédia évfordulóján mutatta be New Yorkban a slágert egy nagyszabású show és egy dokumentumfilm kíséretében.

A szeretetet és az összetartást hirdető, illetve az értelmetlen halálon elmélkedő szerzeményeken túl megjelent néhány kritizáló és paranoid szerzemény is. A hip-hop műfajt öregbítő Eminem és Jadakis felemelte hangját, az utóbbi egyenesen odáig ment, hogy Bush-t okolta a történtekért Why? című rapdalában: "Why did Bush knock down the towers?" (azaz miért döntötte le Bush a tornyokat?). A rapper szerint az elnöknek kötelessége lett volna előre tudni a támadásokról és megakadályozni.

A nagy átlag azonban nem foglalt állást, hanem ellágyult - szól a zeneszakértők ítélete az utóbbi tíz év zeneterméséről. Az egyik hip-hop elemző például így ír: "Az utóbbi évtized legnagyobb részében a hip-hop apolitikussá vált és elrugaszkodott a valóságtól. Egy nagy menekülést figyelhetünk meg egy misztikus világba, ahol mindig folyik a pezsgő, és a sztriptízklubok sosem zárnak be. Még akkor sem, ha a világ egyébként háborúban áll."

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Marinov Iván Tech

Szeptember 11. "igazi igazsága": kik állnak a támadás mögött?

Az Egyesült Államokat 2001-ben ért terrorcselekmények legendák és összeesküvés-elméletek ezreit ihlették az elmúlt tíz évben. Cikkünkben ezekből szemlézünk, megmutatjuk, miért alakulnak ki e teóriák, milyen veszélyeik vannak, és hogyan érdemes ellenük küzdeni – már ha egyáltalán lehet.