Ahogy várni lehetett, elmaradt az áttörés Trump és Putyin csúcstalálkozóján
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
A szeptember 11-ei terrortámadás után először elnémultak a zenészek, majd visszafogottan kezdtek dudorászni. Több műfaj is apolitikussá vált, és egy misztikus világba menekült.
Imagine, Redemption song, Let it be és Yesterday. A szeptember 11-ei terrortámadás után egy nappal ezek voltak állítólag azok a dalok, melyek leginkább vigaszt nyújtottak a sokk hatása alatt álló embereknek. A World Trade Center és a Pentagon megtámadása után kicsivel a brit Guardian egy cikkben arról értekezett, hogy a hangjegyeket is megrengette a tragédia, a zenészek letették a kottájukat, és visszanyúltak a halhatatlan slágerekhez. „Senki nem tüsténkedik, hogy fegyverbe hívja a népet, nem születnek kegyeleti dalok az elhunytakhoz” – írták 2001. szeptember 29-én.
Sőt, a cikkíró szerint a nagyszájú szélsőségesek is visszavonulót fújtak, az amerikai Rage Against the Machine rebellisei például a támadás után „becsukták” egy időre hazaellenes üzenetekkel teletűzdelt weboldalukat, a Primal Scream is mély csöndbe burkolózott a 2000-ben írt, Pentagon bombázására felszólító dalának valóra válása után.
„40 év után először nincs vér a rockzene pucájában” – szólt az ítélet mindössze két héttel a terrortámadás után. Az Oasis flegma frontembere, Liam Gallagher például kerek-perec kijelentette „Soha többé nem teszem be a lábam az Egyesült Államokba. Maradok a helyemen”.
Mostanra bebizonyosodott: csak üres károgás volt az egész. Gallagher azóta számos alkalommal turnézott a tengerentúlon, a Primal Scream Bomb the Pentagon hamuján kisütötte a Rise című dalt, hogy lecsillapítsa a felborzolt kedélyeket, a zenészek pedig szépen sorjában elkezdték termelni 9/11-es megemlékezéseket.
A Wikipédián külön címszó alatt találjuk azokat a dalokat, melyek a terrortámadás apropóján születtek. Bruce Springsteen és a Black Eyed Peas zenés tiszteletadásuknak köszönhetik újjáéledésüket, de Jay-Z is nagyon kaszált az Empire state of mind című, 2008-as szerzeménnyel. Befutását nem hagyta a véletlenre: a tragédia évfordulóján mutatta be New Yorkban a slágert egy nagyszabású show és egy dokumentumfilm kíséretében.
A szeretetet és az összetartást hirdető, illetve az értelmetlen halálon elmélkedő szerzeményeken túl megjelent néhány kritizáló és paranoid szerzemény is. A hip-hop műfajt öregbítő Eminem és Jadakis felemelte hangját, az utóbbi egyenesen odáig ment, hogy Bush-t okolta a történtekért Why? című rapdalában: "Why did Bush knock down the towers?" (azaz miért döntötte le Bush a tornyokat?). A rapper szerint az elnöknek kötelessége lett volna előre tudni a támadásokról és megakadályozni.
A nagy átlag azonban nem foglalt állást, hanem ellágyult - szól a zeneszakértők ítélete az utóbbi tíz év zeneterméséről. Az egyik hip-hop elemző például így ír: "Az utóbbi évtized legnagyobb részében a hip-hop apolitikussá vált és elrugaszkodott a valóságtól. Egy nagy menekülést figyelhetünk meg egy misztikus világba, ahol mindig folyik a pezsgő, és a sztriptízklubok sosem zárnak be. Még akkor sem, ha a világ egyébként háborúban áll."
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
Az együttműködés fontosságát hangsúlyozta Vlagyimir Putyin orosz és Donald Trump amerikai elnök is a pénteki alaszkai orosz-amerikai csúcs után tartott sajtótájékoztatón, ám részleteket egyikük sem árult el. Trump viszont már Vlagyimirnek hívja a „nagyszerű politikusnak” nevezett orosz vezetőt.
A szakemberek érdeklődve figyelték, miként viselkedik az amerikai és orosz elnök a tárgyalásuk előtt.