Ki volt az első Marty McFly?
A Vissza a jövőbe rajongóinak nem kell aggódniuk, ugyanis az 1985-ös sci-fi komédia, a Back to the Future első, eredeti jelenetei – melyekben Eric Stoltz játszotta a főszereplőt, Marty McFly-t – hozzáférhetőek, többek között a YouTube videomegosztón. Ahogy az az IMDb oldalán olvasható, a film készítői kezdettől fogva Michael J. Foxot szemelték ki a csetlő-botló időutazó szerepére, ám ő akkoriban a Családi kötelékek című tévésorozatban játszott Meredith Baxter oldalán. McFly karakterét a Ponyvaregényben is szereplő Eric Stoltz-ra osztották, ám a forgatás negyedik hetére kiderült, hogy nem tudja hitelesen hozni a figurát. Foxot végül elengedték a Családi kötelékek készítői, így életre kelhetett a milliók által megszeretett Fox-Marty.
Az elveszett Hitchcock-film
Rossz hír a Hitchcock-filmek rajongóinak, hogy az 1899-ben született, Oscar-díjas és többszörös Golden Globe-díjas filmrendező 1926-os The mountain Eagle című filmjének nem maradt fenn kópiája. Alfred Hitchcock 1923-ban rendezte első filmjét – The Number 13 –, melynek munkálatai abbamaradtak. Az 1925-ös A gyönyörök kertje (The Pleasure Garden) viszont már meghozta az elismerést a Psycho és a Madarak rendezőjének. Nincs kizárva, hogy egyszer még előkerülnek az elveszett tekercsek, nemrég ugyanis Új-Zélandon egy mozigépész hagyatékában rábukkantak a rendező némafilm-korszakából származó The White Shadow című film első három tekercsére.
A rejtélyes, színes Verne-adaptáció
A Rejtelmes sziget című Verne-regényből (The mysterious Island) készült első adaptáció egy színes film volt, mégsem maradt fenn. A komplett – befejezett – film, Lionel Barrymore, Jacqueline Gadsden és Lloyd Hughes főszereplésével fekete-fehérben maradt ránk. A Rejtelmes szigetnek azóta számos feldolgozása ismert, többek között az 1973-as spanyol változat, melyben Omar Sharif és Ambroise Bia játszotta a főszerepet.
Stanley Kubrick Napóleonja
Az 1999-ben elhunyt amerikai filmrendező, Stanley Kubrick 50 éves pályafutása során mindössze 16 filmet – 13 nagyjáték- és 3 rövidfilmet – rendezett. Igaz, ezek között olyan mesterművek voltak, mint a Spartacus (1960), a 2001: Űrodüsszeia (1968), a Ragyogás (1980) vagy utolsó alkotása, a Tágra zárt szemek (1999), Tom Cruise és Nicole Kidman főszereplésével. 1971-ben Kubrick belefogott a Napóleon című filmbe: mint mondta, minden idők legjobb moziját akarta elkészíteni a francia császár felemelkedéséről és bukásáról. A filmrendező több mint 18 ezer dokumentumot és könyvet nézett át, ám mire a terv elkészült, a gyártó stúdió megvétózta. A Dr. Strangelove-nak és a 2001: Űrodüsszeiának viszont valóban elkészültek olyan jelenetei, amik nem kerültek bele a rendező által lezártnak tekintett változatokba. Utóbbinál például a New York-i bemutató után döntött úgy Kubrick, hogy húsz percet mégis kivág belőle. A jogtulajdonos Warner Brothers egyelőre nem is kívánja bemutatni a kimetszett részeket.
Doctor Who: a rajongók nem adják fel
1963-ban tűzte műsorára a BBC az itthon Ki vagy, doki-ként futó Doctor Who című tévés sci-fi sorozatot, melynek főszereplője időgépével különböző korokban bukkan fel, mindig valamilyen kalandba csöppenve. A sorozat 1989-ig futott Nagy-Britanniában, majd 2005-ben újraindították. Jelenleg a tizenegyedik doktorral megy: a szerepet Matt Smith alakítja. Érdekesség, hogy a korai epizódok nem maradtak meg: 108-nak ma sincs nyoma, 209 elveszett részt azonban innen-onnan – esetenként Nigériából, Ciprusról vagy Hong Kongból – összekapartak valahogy a rajongók. Az újrafelfedezési trend azonban csillapodóban: míg a nyolcvanas években még évente 2-3 új darabra bukkantak, az elmúlt 10-15 évben már csak két epizód került elő.
Egyszervolt albumok
A Wired magazin az elveszett, ámde véletlenszerűen még fellelhető albumok közé sorolja a Duran Duran 2006-os, Reportage című lemezét. Az album 2006 májusában készült el, 14 felvételt tartalmazott, melyek közül jó párat az iraki háború ihletett. Az 1978-ban alakult brit popbanda szerint viszont volt még mit finomítani rajta, meg is állapodtak az amerikai dalszerző-producer Timbalanddal a szerzemények felturbózásáról. A színfalak mögött közben szárnyra kelt a pletyka, hogy Andy Taylor gitáros nem érzi jól magát a csapatban. Ahogy önéletrajzában később megírta: rivalizálásuk Simon LeBonnal és Nick Rhodes-szal – a banda két másik tagjával – ekkorra már teljesen elfajult. Az albumon még dolgozni kellett, ő viszont erre nem volt képes. A csapat mindössze 3 szerzeményt tartott meg – Timbalanddal közös munkájuk eredményeként –, majd 2007-ben kijött a Red Carpet Massacre című album, amely nem durrant nagyot Nagy-Britanniában, csupán az eladási lista 44. helyéig jutott.
A népszerű punk-rock banda, a Green Day 2003-as, Cigarettes and Valentines című albuma is e kategóriába tartozik: a srácok felénekelték a számok többségét, ám ezek egyszer csak eltűntek a stúdióból. Nem vették fel újra a dalokat, inkább mindent elölről kezdtek. E munkának lett a gyümölcse a 2004-ben megjelenő, hetedik lemez, az American Idiot, melyből több mint 14 millió példányt adtak el világszerte.
Hazai kincsek
A honi filmek megőrzésének gondolata csupán az ötvenes években vált elfogadottá Magyarországon – vagyis a filmarchívum 1957-es alapításakor már 56 év eltelt az első magyar film születése óta. Ennek "köszönhetően" a magyar némafilmek 95 százaléka és az 1945 előtt készült hangos filmek 25 százaléka megsemmisült. Pedig minden bizonnyal sok gyűjtőt érdekelnének például – esetleges felbukkanásuk esetén – a később világsztárrá vált Lugosi Béla korai alakításait tartalmazó tekercsek.
Eltűnt Az aranyember 1918-as némafilmes feldolgozásának hazai piacra szánt verziója is, melynek jeleneteit a legenda szerint még háború közben, röpködő lövedékek között vették fel a Vaskapunál. (A most forgalomban levő kópiát a film rövidített, német változatából újították fel). És hogy ne csak filmekről essen szó: nincs már meg az az első Magyarországon készült hangos felvétel sem, amin Horthy Miklós kormányzó nyilatkozott amerikai tévéseknek.
Hiába keresték az elmúlt hónapokban a Szerencsejáték Zrt. kampányának résztvevői a legendás "hatos, faszt, kilences lottósorsolás" felvételét is. A kéthónapos kampány során senkinek nem sikerült rábukkannia bizonyítékra, pedig – az erkölcsi elismerésen túl – egy iPodot ért volna az anyag. Az mindenesetre kiderült: ha megtörtént egyáltalán az eset, nem a tévé-, hanem a rádiófelvételek között kell keresni. Ennek felkutatása azonban a kampány szervezői által felkért nyomozónak sem jött össze; készült viszont több tucat újraértelmezés.
Hasonló kutatás zajlik a Nirvana 1989-es pesti koncertjének felvétele után is, az előbbihez hasonlóan kevés eredménnyel. Több fórumon keresték már, de se hang-, se képfelvétel nincs Cobainék pecsás fellépéséről, melyen állítólag csupán pár száz későbbi szerencsés vett részt (azért a későbbi jelző, mert a koncert egyes beszámolók szerint nem volt jó eresztés). A siker kapujában álló Nirvana ittlétéről csupán egy pesti cukrászdában készült felvétel és egy szórólap árulkodik az utókornak. Szerencsésebbek nálunk a linziek, akiknek videofelvételük is van az egy nappal korábbi koncertről.
A nyolcvanas-kilencvenes évek fő házi szórakozása a videózás volt. A filmek nagy része kalózfelvételeken terjedt, melyben profi és önjelölt narrátorok szinkronjai segítették az eligazodást. Néhány (mellé-)fordításból igazi legenda lett. Sokan lennének boldogak, ha újra hallhatnák a tiroli kamuszexfilmek unott magyar férfihangjait vagy a Tízparancsolat című film narrátorát, aki fordítás helyett jó fél órát áthorkolt a 222 perces filmből. Beszélik azt is, hogy létezik a Terminátornak egy olyan szlovák verziója, amelyben a narrátor Ahoj, Poplacsek-ként fordította le a Hasta la Vista, Baby-t. Erre azonban nincs bizonyíték, sőt a történet is igen valószínűtlen.
És a végére egy friss veszteség. Nem tudjuk még, hogyan helyettesítik a Zagarról készített dokumentumfilmben azokat a felvételeket, melyeket az együttes februári jubileumi koncertjén vettek fel, ezeket ugyanis nem sokkal ezután ellopták. A tolvajok azóta sem lettek meg, s bár az interjúkat újra fel lehet majd venni, de a jubileumi koncert próbáiról készült képeket, backstage felvételeket már nem lehet reprodukálni.