Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"725493dd-c803-4b2b-a973-ac6838c51f3c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Osztrák és izraeli kutatók lefordították a Júdeai-sivatagban talált, 1900 évesre datált papiruszt, és kiderült, hogy másról szól, mint azt annak idején gondolták.","shortLead":"Osztrák és izraeli kutatók lefordították a Júdeai-sivatagban talált, 1900 évesre datált papiruszt, és kiderült...","id":"20250129_1900-eves-romai-kori-papirusz-birosagi-eljaras-targyalas-leforditas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/725493dd-c803-4b2b-a973-ac6838c51f3c.jpg","index":0,"item":"26d4aaab-0933-41ae-8ff2-fcf87d46fb58","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_1900-eves-romai-kori-papirusz-birosagi-eljaras-targyalas-leforditas","timestamp":"2025. január. 29. 19:03","title":"Páratlan lelet: 1900 éves papirusz árulkodik a római kori bírósági tárgyalásokról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de36007a-e37f-4eaa-82f4-fcad5844472c","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A vizsgálat előzetes jelentését 30 napon belül adják ki.","shortLead":"A vizsgálat előzetes jelentését 30 napon belül adják ki.","id":"20250131_washington-legi-baleset-utasszallito-repulogep-helikopter-feketedoboz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de36007a-e37f-4eaa-82f4-fcad5844472c.jpg","index":0,"item":"29f435ee-b2d4-4ff7-8c1a-f99d24893722","keywords":null,"link":"/vilag/20250131_washington-legi-baleset-utasszallito-repulogep-helikopter-feketedoboz","timestamp":"2025. január. 31. 05:42","title":"Megtalálták a helikopterrel ütközött utasszállító feketedobozait Washingtonban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"09ce41f8-1c85-4f5f-bdac-ebd9da85d17e","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A színésznő reagált Cserhalmi György Vidnyánszkyról tett állítására is: “Ez ebben a formában nem igaz, sajnos”.","shortLead":"A színésznő reagált Cserhalmi György Vidnyánszkyról tett állítására is: “Ez ebben a formában nem igaz...","id":"20250129_Szasz-Juli-es-Horvath-Lajos-Otto-baleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09ce41f8-1c85-4f5f-bdac-ebd9da85d17e.jpg","index":0,"item":"54a4bf12-7c26-4106-b6ea-66dc7d1a7273","keywords":null,"link":"/kultura/20250129_Szasz-Juli-es-Horvath-Lajos-Otto-baleset","timestamp":"2025. január. 29. 13:31","title":"Szász Júlia Vidnyánszky Attiláról: „A balesetet követően nem beszéltünk egymással”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76b0720d-3680-42c6-8b8c-cd19b002ac1d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A munkanélküliség növekedését is nagy kockázatnak tartják.","shortLead":"A munkanélküliség növekedését is nagy kockázatnak tartják.","id":"20250129_felmeres-mesterseges-intelligencia-z-generacio-fiatalok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76b0720d-3680-42c6-8b8c-cd19b002ac1d.jpg","index":0,"item":"ffc09cda-6976-4ae1-9832-0e0cde0b45b9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_felmeres-mesterseges-intelligencia-z-generacio-fiatalok","timestamp":"2025. január. 29. 11:29","title":"A legnagyobb gond a hamis információk terjesztése – vélik a fiatalok a mesterséges intelligenciáról, majd mindent elhisznek neki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ecf4a0fc-fabe-495b-ae4e-da5db05f0e2b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Orbán Viktor elégedetlen a kormánymédia teljesítményével, kivéve a Megafont, őket szereti.","shortLead":"Orbán Viktor elégedetlen a kormánymédia teljesítményével, kivéve a Megafont, őket szereti.","id":"20250129_megafon-origo-kormanymedia-atszervezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ecf4a0fc-fabe-495b-ae4e-da5db05f0e2b.jpg","index":0,"item":"abe7ff6f-e739-450e-9729-336da13a7c65","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_megafon-origo-kormanymedia-atszervezes","timestamp":"2025. január. 29. 12:17","title":"A Megafonhoz kerülhet az Origo","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d7890d3c-df9b-479f-b8cf-65a402a0efff","c_author":"Dobszay János","category":"360","description":"Szüksége van a Fidesz-tábornak a jó hírekre a háborús propaganda közepette, alighanem ezért készíttetett a kormány reklámfilmet a Covid sikeres legyőzéséről. Pedig életek múltak azon, hogy mint mindent, a járványhelyzetet is politikai harcként kezelték, és az EU, valamint az ellenzék megbélyegzésére használták fel. Öt év távolából ismét belpolitikai vita tárgya lett, ami 2020-ban és 2021-ben történt. ","shortLead":"Szüksége van a Fidesz-tábornak a jó hírekre a háborús propaganda közepette, alighanem ezért készíttetett a kormány...","id":"20250129_covid-belpolitika-magyar-peter-kulja-andras-orban-sikerpropaganda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d7890d3c-df9b-479f-b8cf-65a402a0efff.jpg","index":0,"item":"39a568f7-cef9-4518-9116-cbf614ac9062","keywords":null,"link":"/360/20250129_covid-belpolitika-magyar-peter-kulja-andras-orban-sikerpropaganda","timestamp":"2025. január. 29. 13:15","title":"Életeket menthetett volna, ehelyett Orbán már 2020-ban eldöntötte, kik lesznek a járvány győztesei, kik a vesztesei","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"069db1dd-b7b3-4d65-a64c-315b790332f6","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A befektetés része a Donald Trump által bejelentett, 500milliárd dollárra taksált Stargate-projektnek.","shortLead":"A befektetés része a Donald Trump által bejelentett, 500milliárd dollárra taksált Stargate-projektnek.","id":"20250130_25-milliard-dollart-fektetne-a-ChatGPT-t-fejleszto-cegbe-a-japan-Softbank","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/069db1dd-b7b3-4d65-a64c-315b790332f6.jpg","index":0,"item":"bcc46530-9668-4487-99d1-df9c026ac45a","keywords":null,"link":"/kkv/20250130_25-milliard-dollart-fektetne-a-ChatGPT-t-fejleszto-cegbe-a-japan-Softbank","timestamp":"2025. január. 30. 08:50","title":"25 milliárd dollárt fektetne a ChatGPT-t fejlesztő cégbe a Softbank az olcsó kínai MI tarolása ellenére is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3eca55dc-ff7f-4b7d-b938-cfa851cb4813","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"A Lukoil finomítója az orosz hadseregnek is gyárt üzemanyagot Nyizsnyij Novgorod közelében.","shortLead":"A Lukoil finomítója az orosz hadseregnek is gyárt üzemanyagot Nyizsnyij Novgorod közelében.","id":"20250129_orosz-ukran-haboru-lukoil-olajfinomito-drontamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3eca55dc-ff7f-4b7d-b938-cfa851cb4813.jpg","index":0,"item":"55164250-48ce-4305-bfb3-2ccfdf47b4f6","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_orosz-ukran-haboru-lukoil-olajfinomito-drontamadas","timestamp":"2025. január. 29. 17:40","title":"Ukrán dróntámadás érte Oroszország negyedik legnagyobb olajfinomítóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Éppen száz éve futott ki a Titanic Southamptonból, hogy az Atlanti-óceánt átszelve New Yorkban kössön ki. Négy nappal az indulás után az óceánjáró jéghegynek ütközött és elsüllyedt. Máig számos legenda kering az utolsó órák történéseiről: ezek egy részét a tényeket és mesés fordulatokat ötvöző filmek generálták.
A Titanic katasztrófája száz évvel az óceánjáró pusztulása után is megmozgatja az emberek fantáziáját. Nem véletlenül, 1912. április 15-én hajnalban ugyanis több mint 1500 ember veszett a jeges Atlanti-óceánba, hátborzongató körülmények között: egy olyan luxushajó első útján, ami szinte teljes gőzzel haladt az útját keresztező kiterjedt jégmező felett. Alig három óra kellett hozzá, hogy a biztonságosnak tartott 269 méter hosszú, 28 méter széles monstrumot elnyelje az óceán. A BBC Online friss összeállításában öt, a köztudatba beivódott titanicos legendát cáfolt meg vagy helyezett más megvilágításba.
A Titanicot az „elsüllyeszthetetlen” hajóként reklámozták
A jégheggyel ütköző óceánjáróról szóló leghíresebb film kétségkívül James Cameron 1997-es Titanicja. Ki ne emlékezne arra a bizonyos romantikus, korlátos jelenetre, amikor a nincstelen, harmadosztályon utazó Jack - Leonardo DiCaprio - a hajó orrában állva hátulról átkarolja a gazdag lányt, Rose-t - Kate Winslet -, és megnyílik előttük a szabadságot jelképező végtelen óceán? Ebben a filmben hangzik el - Rose édesanyja mondja még a southamptoni indulás előtt, a dokkban -, hogy ez a hajó, amiről azt állítják: elsüllyeszthetetlen. Ez a legnagyobb titanicos mítosz – nyilatkozta Richard Howells, a londoni Kings College munkatársa, a BBC Online-nak. Howells szerint nem igaz, hogy a baleset előtt mindenki elhitte, hogy a White Star Line hajótársaság óceánjárója elpusztíthatatlan.
„A vállalat sosem állította, hogy a hajó elsüllyeszthetetlen, nem is beszéltek erről, egészen a katasztrófáig” – állította Howells arra hivatkozva, hogy a Titanic első útja nem számított egyedülálló vállalkozásnak: testvérhajója, az 269 méter hosszú, 2430 ember szállítására alkalmas Olympic ugyanis 1911-ben már többször megtette az utat New Yorkba. Igaz, az elsüllyeszthetetlen hajóról szóló legendának lehetett némi valóságalapja, ugyanis az Olympic ötödik útján összecsattant a Hawk hadihajóval, de az esetnek nem lett komolyabb következménye.
Titanic: a rémálmok hajója
AP
„A hajó süllyedt, a zenekar játszott”
A legtöbb titanicos filmben a hajózenekar tagjai hősként jelennek meg: még akkor is játszanak, amikor az óceánjáró már süllyed. A romantikus elképzelés megfilmesítése azon a tényen alapulhat, hogy a zenészek valóban ott voltak a fedélzeten, amikor a Titanic süllyedt, de a legkézenfekvőbb magyarázat szerint azért, hogy segítsenek az utasoknak megőrizni lélekjelenlétüket. Arról, hogy valóban utolsó leheletükig zenéltek-e, nem maradt fenn bizonyíték, de az tény, hogy a karmester és zenekar hét tagja odaveszett.
A korabeli beszámolók megoszlanak arról, hogy mi volt a zenekar utolsó dala. A túlélőket mentő hajó, a Carpathia egyik utasa, Carlos Hurd a fennmaradt dokumentumok szerint azt nyilatkozta négy nappal a baleset után, hogy a „sikolyok mellett másik hang is szárnyalt, erősen és tisztán: a 19. századi keresztény himnusz, a Nearer, My God, To Thee hallatszott, amit a zenekar játszott az ebédlőben”. Állítása szerint a zene és a haldoklók jajveszékelése a szenvedés szimfóniájává olvadt össze. Az elképzelés magasztos, de nehezen hihető, hogy a férfi saját emlékein alapult volna, sokkal valószínűbb, hogy Hurd igyekezett pátosszal fokozni az eset drámaiságát, esetleg a túlélők elbeszéléseire hagyatkozva vélhette úgy, hogy az utolsó dal, amit a morajláson át is hallani vélt, az a már említett himnusz volt.
A sajtóban számos túlélő nyiltakozta, hogy a Nearer, My God, To Thee-t játszotta utoljára a zenekar. Az egyik utas április 19-én azt mesélte a Christian Science Monitor című lapnak, hogy akik a hajótesthez közeli mentőcsónakokban ültek, azt mondták: bizony ezt a himnuszt hallották. Később több túlélő emlékezett hasonlóan - mások elbeszélésére hagyatkozva. A BBC Online összefoglalójából azonban kiderül, hogy nem sikerült minden kétséget kizárósan kideríteni, melyik lehetett az utolsó melódia.
James Cameron mindenesetre megvette a magukat hullámsírba zenélő férfiak történetét. Paul Louden-Brown, a Titanic Történelmi Társaság munkatársa tanácsadóként dolgozott Cameron mellett. A brit lapnak elmondta: a zenekaros jelenet az 1958-as A Night To Remember című filmben olyan csodálatos volt, hogy Cameron elhatározta: megismétli.
Mentőcsónak a túlélőkkel
AP/ Ed Andrieski
Smith kapitány „hősi” halála
Egy valamirevaló kapitány nem hagyhatja el a süllyedő hajót, amíg minden utast ki nem menekítettek. A Titanic kapitánya, Edward John Smith utolsó óráiról a korabeli dokumentumokból kevés konkrétum derül ki. Az általános vélekedés szerint hős volt - annak ellenére, hogy figyelmen kívül hagyva a jégveszélyre utaló jelzést, nem vett vissza a sebességből, a biztos pusztulásba kormányozva hajóját. Pontosan tudta, hány mentőcsónak állt rendelkezésre, és azokban hány utas fért volna el, ennek ellenére hagyta, hogy félig üres csónakokat eresszenek a vízbe – vélekedett Louden-Brown, aki nem értett egyet a kapitányról kialakult idilli képpel.
Smith hősi haláláról a legkülönfélébb történetek keringtek: az egyik arról szólt, hogy a kapitány a jeges vízben úszott, karjában egy gyermekkel. Louden-Brown szerint a kapitány felelős azokért a mulasztásokért, amik végül a katasztrófához vezettek. Nem volt komplett evakuálási terv, nem volt elég mentőcsónak - a 20 csónak 1178 embernek volt elég -, és Smith nem adott ki olyan parancsot, miszerint mindenkinek el kellett volna hagynia a hajót: az utasok egy része nem tudta, milyen súlyos a helyzet.
Az aljas üzletember, aki csak a saját bőrét mentette
Joseph Bruce Ismay, a White Star Line hajótársaság igazgatója álmodta meg a gigászi óceánjáró triászt (Olympic, Titanic, Gigantic), és a korabeli vélekedés szerint ő volt a főgonosz, aki pusztulásra ítélte a Titanicot. A közvélemény szerint az ő hibája volt, hogy nem szereltek fel több mentőcsónakot az óceánjáróra, és ő hajszolta Smith kapitányt, hogy még a tervezett időpont előtt New Yorkba érjenek. Gyáva menekülése - a nőket és gyerekeket beelőzve az első mentőcsónakba vetette magát - szinte minden titanicos filmben továbbél. „Az árulás annyira erős szál, hogy egyetlen filmes sem szereti kihagyni a történetből” – mondta Paul Louden-Brown a BBC Online-nak. A baleset körülményeit feltáró 1912-es brit jelentés szerint azonban Ismay jó pár utasnak segített, mielőtt elfoglalta volna helyét az utolsó mentőcsónakban.
A korabeli média igencsak rásegített, hogy az Ismay-ről kialakult kép kellően visszatetsző legyen. A White Star Line elnökére évek óta fújt a híres lapkiadó, William Randolph Hearst - övé volt a The New York Journal -, mivel Ismay korábban nem akart együttműködni a sajtóval. Louden-Brown szerint Hears lejáratókampányt indított Ismay ellen.
Titanic a vásznon - a legemlékezetesebb filmek
1912. május: Saved from the Titanic (rendező: Étienne Arnaud) Tízperces rövidfilm, melyben egy túlélő, Dorothy Gibson elmeséli, hogyan menekült meg. (Gibson állítólag azt a ruhát viselte, amiben partra szállt.)
1929: Atlantic (rendező: Ewald André Dupont) Az első hangosfilm a tragédiáról. Jórészt kitaláció, a White Star Line társaság tiltakozott is az adaptáció miatt.
1943:Titanic (Joseph Goebbels). A „náci Titanicban” a jégveszélyt egy német tiszt jelzi, a fő gonosz pedig a White Star Line vezetője, a katasztrófa okozója, Joseph Bruce Ismay.
1958. december:A Night To Remember - A Titanic éjszakája (rendező: Roy Ward Baker) A dokudráma Walter Lord bestselleréből készült. Érdekesség, hogy két kép erejéig felbukkan az első osztályon utazók számára kialakított gyerekmegőrző, ám a Titanicon nem volt ilyen szoba.
1997: Titanic (rendező: James Cameron) A romantikus film két fiatal szerelméről szól, akik alighogy egymásra találnak, el is válnak: egyikük meghal a katasztrófában. Cameron filmjének 3D-s változata múlt héten került a hazai mozikba.
A náci propaganda miniszter, Goebbels megrendelésére készült 1943-as Titanic-filmben Ismay egy hatalommániás zsidó üzletemberként jelenik meg, aki a bátor kapitányt arra ösztökéli, hogy a jégveszély dacára még nagyobb sebességre kapcsoljon. Az 1958-as A Night to Remember című filmben is gazemberként tűnik fel Ismay. Louden-Brown ezt nem tartotta igazságosnak, ezért Cameronnal árnyalták a karaktert: az 1997-es Titanicban Ismay arra használja pozícióját és befolyását, hogy gyorsabb haladásra ösztönözze a kapitányt, mondván, ha előbb érnek New Yorkba, nagyobb lesz a sajtóvisszhang, vagyis a dicsőség.
Az erőszakkal visszatartott bevándorlók, akik nem menekülhettek
Cameron filmjének egyik legmeghatóbb jelenete, amikor a harmadosztályon utazók megpróbálnak feljutni a fedélzetre a mentőcsónakokig, de azzal szembesülnek: lezárták a kapukat, hogy megakadályozzák menekülésüket. Richard Howells szerint erre nincs bizonyíték. Tény, hogy a Titanicon kapukkal választották el a harmadosztályon utazókat a többi vendégtől, egyrészt, mert féltek a fertőző betegségektől, melyeket a bevándorlók terjeszthettek, másrészt a bevándorlókra vonatkozó törvények miatt az Amerikába érkező emigránsokat el kellett különíteni. A harmadosztályon zömében kínaiak, örmények, olaszok, oroszok utaztak, akik új életet akartak kezdeni egy másik kontinensen. Rájuk nem gondoltak, amikor felszerelték a mentőcsónakokat: a folyósokon botladozva kellett feljutniuk a fedélzetre, ha meg akartak menekülni.
Az 1912-es brit vizsgálati jelentés - The British Inquiry Report - megállapította: nem volt igaz, hogy a harmadosztályon utazók elől szándékosan elzárták volna a menekülési útvonalat. Kezdetben néhány folyosón valóban zárva voltak a kapuk, ám később megnyitották ezeket. Akkor viszont már a legtöbb mentőcsónak kifutott - legalábbis a jelentés szerint, amit a BBC Online idéz. Ebből az is kiderül, hogy a harmadosztályon utazók vonakodtak elhagyni a hajót, mert nem akartak megválni csomagjaiktól.
Titanic-emlékútra indul a hajó szerencsétlenségének századik évfordulóján egy óceánjáró Southampton kikötőjéből, a rendhagyó utazáson 1300-an vesznek részt - írta pénteken internetes portálján a CNN amerikai hírcsatorna.