Az izraeli-iráni háború lezárását jelentette be Donald Trump
A bejelentés hírére beszakadt az olaj ára.
Kétszer járta meg New Yorkot, hajón utazott, ajtókra kilógatva szárítgatták: kalandos, filmbe illő történet, hogy száz évvel elkészülte után, 2014-ben nagyközönség előtt, felújított verzióban láthatta a magyar közönség Kertész Mihály egyik első művét, A toloncot. A bemutató előtt többen is megemlékeztek a film nem mindennapi, egy New York-i dohos pincében kezdődő, és a Művészetek Palotájában véget érő útjáról.
Az első Magyar Filmhét ünnepélyes megnyitója ezúttal nem egy kortárs magyar film díszbemutatójával indult, és nem voltak hosszú beszédek sem a szakma jelenlegi helyzetéről. A megnyitó inkább filmtörténeti esemény volt, ugyanis száz évvel elkészülte után vetítették le a Casablancával híressé váló Kertész Mihály korábban elveszettnek hitt filmjét, a Kolozsváron forgatott A toloncot. A Művészetek Palotájában tartott premieren a körítés is méltó volt, hiszen a régi idők mozijainak hangulatát idézve, a némafilmet a Pannonia Symphony Orchestra kísérte Pacsay Attila direkt a műhöz írt szerzeményével.
Még a vetítés előtt néhány sztorit is hallhattunk A tolonc rendkívül kalandos előkerüléséről. A kópia az 1910-es években került külföldi forgalmazásba, majd a húszas évek elején Amerikában is bemutatták, The Undesirable címmel. Hosszú évtizedek után végül Cselényi László, a Duna TV egykori elnöke hozatta haza más kópiák társaságában a New York-i magyar ház dohos pincéjében porosodó tekercseket. Ahogy azt Oscar-díjas rendezőnk, Szabó István beszédében említette, a hazahozatal sem volt egyszerű, mivel a nitrokópiák rendkívül gyúlékonyak, így repülőn tilos volt azok szállítása. Végül Cselényi egy hajóskapitánnyal egyezett meg, hogy szállítsa át Európába a kópiákat, így került az akkor még ismeretlen film a Magyar Filmarchívumba 2008-ban. Az, hogy mekkora értékről is van szó, csak itt az archívumban, a szakértő vizsgálatok után derült ki.
A munka érdemi része csak ezután jött. A film harmadik tekercse úszott a vízben, így a Filmarchívum munkatársai először az ajtókra kilógatva szárítgatták a szalagokat, csak a száradás után láthattak hozzá a restauráláshoz. Azonban a szalag olyan rossz állapotban volt, hogy a magyar szakemberek is csak időlegesen tudták megmenteni a filmet.
Egy szerencsés találkozásnak köszönhető, hogy a ma már vetíthetetlen nitrokópia végül elnyerte mai, modern formáját. Nyári Balázs, a New York-i Cineric digitális stúdió vezetője egy Kertész-konferencián hallott először A toloncról, majd eldöntötte, megpróbálja stúdiójában digitalizálni a rossz állapotban lévő filmet.
A digitalizáló eljárás azonban annyira költséges volt, hogy a Nemzeti Filmalap tavaly tavasszal megítélt támogatása nélkül aligha valósulhatott volna meg. A munka egy évet vett igénybe: eltűntek a karcok, a szalag hullámzása, vagy a fel-felbukkanó osztóvonalak. Így A tolonc százéves története happy enddel zárult: a díszbemutatón méltó, a XXI. századi követelményeknek megfelelő formátumban élvezhette a közönség Jászai Mari és Berky Lili játékát.
A toloncot a korabeli lapok a legelső jó magyar filmként dicsérték. A némafilm Tóth Ede 1876-os színműve alapján készült. A történet elején Liszka, a fiatal erdélyi lány árván marad, és a városba utazik cselédnek, de félreértésből, lopás gyanúja miatt elküldik, és visszatoloncolják szülőfalujába. Liszka vér szerinti anyja azonban él, kettejük párhuzamos történetéről, és katartikus találkozásáról szól voltaképp A tolonc. A forgatás javarészt Kolozsváron Janovics Jenő stúdiójában zajlott, de Torockón, a Tordai-hasadéknál és az Aranyos partján is készültek felvételek.
A digitális felújítás előtt és után:
Szabó István beszédében hangsúlyozta, mára kiderült, hogy a digitális tárolóeszközök ugyan lényegesen olcsóbbá teszik a szállítást és a vetítést, ugyanakkor nem alkalmasak a hosszú távú értékőrzésre. "Nem véletlen, hogy Martin Scorsese saját alapítványt hozott létre a filmkópiák rendbehozatalára és méltó megőrzésére, és az sem, hogy a nagy filmstúdiók, mint a Sony vagy a Columbia saját filmrestauráló műhelyeket alapítottak" – mondta a rendező. Szabó hangsúlyozta, a magyar filmszakma abszolút gyártásközpontú, így régi adósság már, hogy döntés szülessen arról, mit is kezd a szakma a saját értékeivel.
A Filmhetet rendező Magyar Nemzeti Filmalap képviseletében Andy Vajna miniszteri biztos és Havas Ágnes vezérigazgató mondott beszédet a vetítés előtt. Vajna megosztotta személyes sztoriját is a Hollywoodban karriert csináló Kertész Mihályról: karrierje kezdetén Vajnának és filmes osztálytársainak Kertész Gábor, a rendező öccse adta oda Kertész Mihály kameráját, amivel végre nekiállhattak első forgatásuknak. "Remélem ezzel bemutatóval valamit visszaadok azért a gesztusért" – zárta beszédét Vajna.
A Magyar Filmhét vetítései a MOM Park Cinema Cityben folytatódnak egészen október 19-ig (ajánlónk a rendezvényről). A Filmhéten az elmúlt három év teljes hazai gyártású filmtermése helyet kapott, így a premierek mellett a mozikban már nem vetített filmek is pótolhatóak a rendezvényen.
A bejelentés hírére beszakadt az olaj ára.
Bár Donald Trump amerikai elnök hétfő este bejelentette, hogy megszületett Izrael és Irán között a tűzszüneti megállapodás, az érdekelt felek egyike sem erősítette meg hivatalosan is a fegyvernyugvási alku tényét.
Bár a támadás meglepte a világot, voltak jól látható előjelei annak, hogy mire készül az Egyesült Államok.
Korábban Lázár János azzal vádolta meg őket, hogy túlterheléses támadást indítottak az EMMA rendszere ellen.
Lázár János tiszás hőbörgésről és hobbivasutas dünnyögésről írt a Facebookon.
Az elnökkel egyszer az irodájában, egyszer pedig Lengyelországban próbáltak végezni.
Karácsony Gergely ismét felhívta a figyelmet arra: önkormányzati rendezvényről van szó.