szerző:
Patyi Máté
Tetszett a cikk?

Bár még bizonyos mértékig a szülőkön csüngnek, az Y generáció tagjai a valaha élt legnagyobb vásárlóerővel bíró fiatalság. A jó esetben naphosszat beosztásban robotoló, esetleg munkanélküli fiatalnak kevés dolog adható el olyan biztosan, mint a saját gyerekkora. A trend általános és jól működik itthon is.

Az igényfelmérésre komolyan támaszkodó filmiparban rájöttek, mivel lehet leültetni a nézőket a vászon elé: csak meg kell filmesíteni a gyerekszobai játékokat, majd remake-t kell csinálni belőlük. És ha ez még mindig bejön, akkor legyártani a sorozathoz egy Origins (vagyis: Kezdetek) előzményfilmet.

Ezért láthatunk manapság rengeteg képregény-adaptációt (Amerikában a tíz legnézettebb filmből öt képregény-adaptáció volt a tavalyi évben), ezért döntött úgy Michael Bay, hogy aTransformers-filmek után a Tini nindzsa teknőcöket is megerőszakolja, és ezért jöttek új részekkel az X-Y generáció kultfilmjei: a Mad Max, a most rekordokat döntögető Jurassic Park vagy a jövőre mozikba kerülő új Star Wars-rész.

Újra megvesszük
©

Napjaink filmes infantilizmusára mégsem egy mozifilm az eklatáns példa, hanem a közösségi finanszírozással megvalósuló és a Youtube-on ingyenesen megnézhető Kung Fury című film, mely teljes egészében a 80-as évek szimbólumrendszeréből és popkultúrájából építkezik. És azt tudták, hogy lesz Dragon Ball Z is?

Természetesen a folyamat nem a filmipar sajátja, hiszen a mai popkultúra teljes egésze igyekszik hasonlítani a 80-as 90-es évek divathullámához. A felbontást leszámítva a mai popdívák – KieszaLana del RayRihanna – klipjei egy az egyben mehettek volna harminc évvel korábban a VH1-on.

Mi az oka ennek a látványos nosztalgiának?

Joeri Van der Bergh, aki társszerzője a How Cool Brands Stay Hot című tanulmánynak, úgy látja, hogy az Y generáció szocializálódásával hozható kapcsolatba az, hogy ennyire erős a gyerekkor ikonjai felé fordulás.

És hogy kik azok az Y-ok? Ők azok, akiket neveztek már bumeránggyerekeknek, ősdiákoknak, gyernőtteknek, a mama hotel lakóinak – lényegében azon huszon-harmincasok (1982 és 1995 között születettek), akiknek a többsége még nem rendelkezik rendes keresettel, az esetek nagy százalékában még otthon laknak, és a szüleik tartják el őket. Tudományos nevükön ők a posztadoleszcensek, akikről az Eduline Y-okról szóló cikke azt írja, „olyan fiatalok, akik a felnőttkor egyes kritériumainak megfelelnek – tehát morálisan, intellektuálisan és szexuálisan már érettek –, ugyanakkor nem tudnak felnőttként, vagyis a velük szemben támasztott általános elvárásoknak megfelelve beépülni a társadalomba”.

A generáció tagjainak életéből hiányoznak azok a biztos pontok, amelyek elődeiknek megadattak – mondta a hvg.hu-nak Nemes Orsolya tréner, Y-generáció-szakértő.

Hiányoznak a biztos pontok
©

„Az idősebb generációk egy sokkal statikusabb, kiszámíthatóbb világban szocializálódtak, egyenes út állt előttük: tanulás, munka, család, kocsi, lakás. Jobban fizető munka, drágább kocsi, nagyobb lakás. Azt szokták meg, hogyha bevált sémákat alkalmaznak akár bizonytalan helyzetben, az működik” – fejtette ki a hvg.hu-nak a szakértő.

Csak egy dolog bizonyos: a bizonytalanság

A szakember az Y-okról szóló új e-könyvében (amelyet ingyen tölthet le az, aki megosztja innen, a szerző oldalától) leírja azt is, mennyire más környezet veszi körül az Y-okat: „Megszoktuk, hogy minden állandóan változik körülöttünk, így mindig készen állunk arra, hogy egyszer csak kirántják a lábunk alól a talajt. Láttuk, ahogy az iPhone 2007-ben átalakította nemcsak azt, ahogyan megosztunk és kommunikálunk, hanem a mindennapi szokásainkat is. Láttuk 2008-ban a világgazdasági válság hatására összeomlani a világot, amikor a szüleink 20 éves munkaviszony után elveszítették az állásukat. Láttuk kitörni az ukrán válságot 2013-ban, ami alapjaiban rengette meg a status quókat. Fel vagyunk készülve arra, hogy történjék bármi, megálljuk a helyünket. Derült égből csapkodnak körülöttünk a villámok. Megszoktuk, hogy semmi sem tart örökké. Nincs többé olyan, hogy biztonságos vagy nyugdíjas állás. Az üzlet állandóan változik, a gazdaság túlzottan kiszámíthatatlan, a technológia elképesztő sebességgel fejlődik. Egyszerűen túl sok az olyan tényező, ami fölött nincs kontrollunk. Már rég búcsút intettünk a munkahelyi biztonságnak, és a bizonytalanságra rendezkedtünk be“ – írja Nemes, pedig ez a sikeres átállás egyáltalán nem magától értetődő.

A sikeres alkalmazkodás helyett ugyanis erre a generációra jellemző, hogy hiába van több diplomájuk, beszélnek idegen nyelveket, egyik praktikumból a másikba botladoznak. Ha álláshoz jutnak is, a karrierutak zártak, az egzisztenciateremtés is elhúzódó és keserves. Ilyen környezetben nem csoda ezeknek a fiataloknak a vágyódása a gyerekkor biztonsága és élményei után.

Nemes Orsolya szerint bár valóban érződik a nosztalgiafogyasztás erősödése, ez nem új jelenség.  „Tíz éve például a harmincas években készült slágerfilmek (Hyppolit, Meseautó) butácska remake-jei ültették a mozivászon elé a magyar nézőket, ahogyan az X generáció kultikus filmeposza, a Star Wars is új részeket kapott, de a legjobb példa erre talán a Batman-filmek, melyekből az első részeket még a Baby Boomerek nézték”.

A gyerekek tudják, a szülők meg tudják fizetni

Az Y generáció a szülők generációjának (és pénzének) köszönheti, hogy ma ők a „a valaha élt legnagyobb vásárlóerővel bíró fiatalság” – állítja a cikk elején említett Joeri Van der Bergh. A kutató szerint azzal, hogy az egy főre eső születések száma drasztikusan visszaesett, a válások száma pedig soha nem volt ilyen magas, a gyereküket a szülők ma egyre inkább társnak, mint alárendelt személynek tekintik. Egyre több szülő számára a tini és fiatal húszas éveiben járó gyermekeik véleménye és visszajelzése a legfontosabb – jelenti ki Van der Bergh, aki szerint soha nem volt ennyire jellemző, hogy a gyerekek ízlése és szükségletei tartsák el a szülők pénzéből a világkereskedelem jelentős részét.

Mennyire befolyásolják az Y-ok szüleiket? (A „How Cool Brands Stay Hot” tanulmány alapján)
1. technológiai újítások – 52%
2. megvásárolt termékek – 44 %
3. tv-programok – 36
4. nyaralási célpontok – 36%
5. boltok, ahová vásárolni járnak – 34%
6. viselkedési minták – 34%
7. éttermek és egyéb szórakozóhelyek – 32 %
8. városok, ahova jó lenne eljutni – 32%
9. divattrendek az öltözködésben – 30 %
10. márkák, amelyeket preferálnak – 29%

Azt mindenki sejtette, hogy a digitális korban született gyerekek jobban ismerik a technológiai piacot, mint szüleik, de a befolyásuk ennél sokkal szélesebb körű, állítja Van der Bergh: ők ismerik ugyanis a legjobban az új trendeket. A szülők emiatt is őket követik.

Wellhello
©

A hazai Y-generáció kulturális fogyasztását a korszellem ugyanúgy meghatározza – és itt nemcsak a Macskafogó vagy Vuk elkészült, jócskán felejthető folytatásaira kell gondolnunk. Aligha van ma szerző, aki jobban érezné a korszellemet, mint Flour Tomi. Új projektje, a Wellhello kiugróan a tavalyi év popsikere volt: egyik klipje a nosztalgiázós Rakpart, a VHS-korszakot, a másik, az Apuveddmeg pedig a 8bites videojáték-korszakot idézi. Utóbbi refrénjének a kezdősora pedig mindennél pontosabban megszólítja ennek a generációnak a dilemmáját: Apu, vedd meg nekem a várost

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Lemásolta a TikTokot a Snapchat, és akár pénzt is kereshetünk vele

Lemásolta a TikTokot a Snapchat, és akár pénzt is kereshetünk vele

3000 éves felfedezés került elő Izraelből

3000 éves felfedezés került elő Izraelből

Itt az új lista: ezek 2020 legrosszabb jelszavai

Itt az új lista: ezek 2020 legrosszabb jelszavai