szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egyre több és egyre drágább tételek az aukciókon.

A legnagyobb forgalmat a globális műkereskedelemben továbbra is az impresszionista és a modern, illetve a háború utáni korszak művészete generálja, a legizgalmasabb és legváratlanabb fejlemények viszont az aukciós piac alig 12 százalékát kitevő kortárs szektort jellemzik. Igaz, a trendek a fő ágazatokban rendszerint azonos irányban mozognak, de a kortársaknál a változások mértéke sokkal radikálisabb lehet, s az esetleges trendfordulók jelei is itt láthatók a leghamarabb.
Ezért kíséri minden évben megkülönböztetett figyelem az Artprice kortárspiaci jelentését, amely mindig az előző év második és a tárgyév első félévének eredményeit foglalja össze – őszi megjelenése is ezzel magyarázható.
A fő adatok kedvezőek, és megerősítik a kétéves hanyatlás után 2016-ban újraindult pozitív trendet: az utóbbi évben, azaz 2017 és ez év júniusa között a kortárs tételek száma az aukciókon 17 százalékkal, 66 850-re, a forgalom pedig 19 százalékkal, 1,9 milliárd dollárra nőtt – azaz az árszínvonal is emelkedett –, miközben az eladatlan tételek 39 százalékos aránya változatlan maradt.
Míg 2000-ben csak 4100 kortárs művész alkotásai szerepeltek aukciókon, a legutóbbi évben számuk már ennek ötszörösére, 20 335-re nőtt. Ugyanakkor a teljes forgalom 89 százalékát a TOP 500-as listán szereplő művészek generálják, a többi közel 20 ezer a fennmaradó 11 százalékon osztozik.
A legutóbbi év két sztárja kétségkívül Basquiat és a brit Peter Doig volt: előbbi 10 (!), utóbbi 6 tétellel szerepel a 25 legmagasabb leütés között. A toplista élmezőnyében zömmel amerikai és kínai művészeket találunk, mellettük még a britek képviselete erős: Doig mellett Cecily Brown, Antony Gormley és Damien Hirst szerepel az élbolyban.
Bővebben a műkincspiaci trendekről a Műértő friss számában olvashat.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!