Ilyen hihetetlen sorscsapás-sorozat még egy filmet sem kísért

Bő negyedszázados küszködés után elkészült és bemutatták Terry Gilliam Az ember, aki legyőzte Don Quijotét című filmjét, amelynek útját kivételes szerencsétlenségek kísérték.

Ilyen hihetetlen sorscsapás-sorozat még egy filmet sem kísért

Tulajdonképpen mindegy is, milyen, az a fontos, hogy végre láthatjuk – állapította meg több kritikus a cannes-i filmfesztivál utolsó napján bemutatott Az ember, aki legyőzte Don Quijotét című Terry Gilliam-alkotásról. Az egykor az abszurd humoráról híres brit Monty Python-csoport amerikai animátoraként feltűnt Gilliam most sem cáfolta meg, hogy filmrendezőként a valóságot és a képzeletet elegyíti, hol jól, hol kevésbé összeillően, mozgóképes mágiává.

Jonathan Pryce és Terry Gilliam. Elhúzódó utazás
Tornasol Films / Alacran pictures

A Csillagok háborúja univerzum új főgonoszaként, Kylo Renként hírnévre szert tett Adam Driver a befutott hirdetési menedzsert, Tobias Grummettet alakítja, aki egy Don Quijote-tematikájú reklámfilm forgatására érkezik a Madridtól délre fekvő La Mancha tartományba. A történet szerint egy évtizeddel korábban ugyanitt készítette a vizsgafilmjét, amelyben a spanyol irodalom legismertebb hősét, a búsképű lovagot Javier, egy helyi suszter játszotta. Aki olyannyira belelovalta magát a szerepbe, hogy ma is Don Quijoteként él. A Gilliam egyik kedvenc színésze, Jonathan Pryce alakította idős férfi Grummettben felismerni véli szolgáját, Sancho Panzát, majd kezdetét veszi a furcsa lelki időutazássá váló kalandjuk.

A 77 éves Gilliam azt hitte, már soha nem tudja megrendezni a mániájává vált filmet. Még 1989-ben ötlött fel benne, hogy vászonra viszi Miguel de Cervantesnek a XVII. század elején megjelent – a szélmalomharc kifejezést a világ számos nyelvében megteremtő – regényét, amit addig nem is olvasott. Majd amikor átrágta magát a vaskos könyvön, arra jutott, hogy ezt képtelenség megfilmesíteni, de ez nem szegte kedvét. Újragondolta a történetet, amelynek főszereplője – akárcsak Mark Twain Egy jenki Arthur király udvarában című regényének hőse – a modern világból visszacsöppen a múltba, ahol Don Quijote mellett, Sancho Panzaként tűnik fel. Gilliam tíz évig dolgozott társaival a forgatókönyvön, és próbált pénzt szerezni a tervéhez, ami az ezredfordulóra sikerült.

Tornasol Films / Alacran pictures

A filmhez 32 millió dollárt szedtek össze. Hollywoodi mércével ez aprópénz, Európában viszont költségesnek számított a  produkció. A XVII. századba való időutazást végrehajtó londoni hirdetési menedzser alakjába Johnny Depp bújt, aki az 1998-as Félelem és reszketés Las Vegasban egyik főszereplőjeként Gilliam tisztelőjévé vált. A búsképű lovag megformálására pedig az alkatával tökéletes választásnak tűnt a francia Jean Rochefort, aki a szerep kedvéért hét hónapig intenzíven tanult angolul. A forgatás nagy reményekkel indult, de rövid időn belül egymást követték a katasztrófák.

Az első nap kiderült, hogy a gyártásvezető rosszul választotta meg a spanyolországi helyszínt, mert a Madridhoz közeli Las Bardenas Reales Nemzeti Park közelében egy NATO-légitámaszpont volt, ahonnan rendszeresen szálltak fel a vadászgépek, fülsiketítő zajukkal lehetetlenné téve, hogy a képhez egyidejűleg rögzítsék a hangot is. Másnap vihar tört ki, s a nyomában olyan monszunszerű eső zúdult le, amire évtizedek óta nem volt példa a kietlen vidéken. Az özönvíz sártengerré változtatta a forgatási helyszínt, magával ragadta a díszleteket és a műszaki eszközöket, ráadásul radikálisan átformálta a tájképet, ami így már nem illett a történethez. Az ötödik napon nyilvánvalóvá vált, hogy a prosztatagyulladással küzdő Rochefort képtelen megülni a lovat, ketten segítették le róla, majd negyven percig tartott, amíg elbotorkált az autójához. A 70 éves színész Párizsba repült az orvosához, a gyors diagnózisból pedig kiderült, hogy porckorongsérvtől szenved. A film költségvetésének felét álló német pénzemberek látogatására még beiktattak egy forgatási napot – amelyen Depp egy hallal küzdött –, ám a producerek végül lefújták az egészet, és elkönyvelték a több millió dolláros veszteséget.

A sorscsapásokat egy idő után beletörődéssel fogadó Gilliam arra biztatta az eredetileg a film készültének megörökítésére érkezett Keith Fultont és Louis Pepét – akik korábban a szintén időutazással operáló, sötét jövőt felvázoló 12 majom forgatását dokumentálták –, hogy ne állítsák le a kameráikat. Ennek eredménye lett a 2002-ben bemutatott La Mancha eltévedt lovagja című dokumentumfilm, ami rögzítette a forgatás katasztrófáit és azt, hogy a kétségbeesett rendező milyen sűrűn és változatosan használja az angol „fuck” indulatszót. Nem Gilliam volt az első rendező, akinek beletört a bicskája Don Quijote történetébe. A regényt Orson Welles is meg akarta filmesíteni, 1957-ben fogott bele a munkába, mindig forgatott, amikor pénze volt, de 1985-ös halálakor a műve még mindig befejezetlen volt. Peter O'Toole főszereplésével 1972-ben elkészült ugyan a történet musicallé formált verziójának filmváltozata, de a La Mancha lovagját kevés kritikus tartja értékes alkotásnak.

Tornasol Films / Alacran pictures

A féktelen fantáziájú Gilliam – akinek Időbanditák című, 1981-es filmje inspirálta J. K. Rowlingot a Harry Potter-történetekre – nem adta fel a küzdelmet a maga szélmalmaival. Előbb visszaszerezte a forgatókönyv jogait az azokat a 2000-es pénzügyi katasztrófa zálogaként lefoglaló biztosítótól, majd 2009-ben pénz és főszereplők keresésébe fogott. Az elfoglalt Depp helyére előbb Ewan McGregort szánta, mellette Robert Duvall lett volna a búsképű lovag, akinek megformálására néhány évvel korábban Gérard Depardieu is fölmerült. Az első finanszírozási kísérlet azonban kudarcot vallott. A következőnél, 2014-ben John Hurt lett volna Don Quijote, a pénzt pedig a tartalomkészítésbe belevágó Amazon online áruház adta volna. Az Amazon azonban visszalépett, Hurt pedig hasnyálmirigyrákkal ágynak dőlt, majd 2017-ben – ugyanabban az évben, amikor a szerepre eredetileg felkért Rochefort – meghalt.

A 2016-os tervekben már Driver volt Sancho Panza, Don Quijote pedig Gilliam régi cimborája a Monty Pythonból, Michael Palin. Ám a produceri szerepet átvevő portugál Paulo Branco nem hozta az ígért pénzt, így ez a kísérlet is hamvába holt. Ez azonban nem akadályozta meg Brancót, hogy a végül 2017 márciusa és júniusa között – a lovag szerepében immár Pryce-szal – leforgatott film bemutatását megpróbálja megakadályozni, arra hivatkozva, hogy a jogok még őt illetik, amit Gilliam vehemensen cáfolt. A cannes-i filmfesztivál már a műsorára tűzte a premiert, amikor május 9-én egy francia fellebbviteli bíróság végre jogerősen elutasította a portugál producer keresetét. Másnap pedig bejelentették, hogy Fulton és Pepe újabb dokumentumfilmet készít Gilliam szélmalomharcának második – immár happy enddel záruló – fejezetéről, amelynek címe: Az ember, aki óriásokat álmodott.