szerző:
Nagy Gábor

Bő negyedszázados küszködés után elkészült és bemutatták Terry Gilliam Az ember, aki legyőzte Don Quijotét című filmjét, amelynek útját kivételes szerencsétlenségek kísérték.

Tulajdonképpen mindegy is, milyen, az a fontos, hogy végre láthatjuk – állapította meg több kritikus a cannes-i filmfesztivál utolsó napján bemutatott Az ember, aki legyőzte Don Quijotét című Terry Gilliam-alkotásról. Az egykor az abszurd humoráról híres brit Monty Python-csoport amerikai animátoraként feltűnt Gilliam most sem cáfolta meg, hogy filmrendezőként a valóságot és a képzeletet elegyíti, hol jól, hol kevésbé összeillően, mozgóképes mágiává.

Jonathan Pryce és Terry Gilliam. Elhúzódó utazás
©

A Csillagok háborúja univerzum új főgonoszaként, Kylo Renként hírnévre szert tett Adam Driver a befutott hirdetési menedzsert, Tobias Grummettet alakítja, aki egy Don Quijote-tematikájú reklámfilm forgatására érkezik a Madridtól délre fekvő La Mancha tartományba. A történet szerint egy évtizeddel korábban ugyanitt készítette a vizsgafilmjét, amelyben a spanyol irodalom legismertebb hősét, a búsképű lovagot Javier, egy helyi suszter játszotta. Aki olyannyira belelovalta magát a szerepbe, hogy ma is Don Quijoteként él. A Gilliam egyik kedvenc színésze, Jonathan Pryce alakította idős férfi Grummettben felismerni véli szolgáját, Sancho Panzát, majd kezdetét veszi a furcsa lelki időutazássá váló kalandjuk.

A 77 éves Gilliam azt hitte, már soha nem tudja megrendezni a mániájává vált filmet. Még 1989-ben ötlött fel benne, hogy vászonra viszi Miguel de Cervantesnek a XVII. század elején megjelent – a szélmalomharc kifejezést a világ számos nyelvében megteremtő – regényét, amit addig nem is olvasott. Majd amikor átrágta magát a vaskos könyvön, arra jutott, hogy ezt képtelenség megfilmesíteni, de ez nem szegte kedvét. Újragondolta a történetet, amelynek főszereplője – akárcsak Mark Twain Egy jenki Arthur király udvarában című regényének hőse – a modern világból visszacsöppen a múltba, ahol Don Quijote mellett, Sancho Panzaként tűnik fel. Gilliam tíz évig dolgozott társaival a forgatókönyvön, és próbált pénzt szerezni a tervéhez, ami az ezredfordulóra sikerült.

©

A filmhez 32 millió dollárt szedtek össze. Hollywoodi mércével ez aprópénz, Európában viszont költségesnek számított a  produkció. A XVII. századba való időutazást végrehajtó londoni hirdetési menedzser alakjába Johnny Depp bújt, aki az 1998-as Félelem és reszketés Las Vegasban egyik főszereplőjeként Gilliam tisztelőjévé vált. A búsképű lovag megformálására pedig az alkatával tökéletes választásnak tűnt a francia Jean Rochefort, aki a szerep kedvéért hét hónapig intenzíven tanult angolul. A forgatás nagy reményekkel indult, de rövid időn belül egymást követték a katasztrófák.

Az első nap kiderült, hogy a gyártásvezető rosszul választotta meg a spanyolországi helyszínt, mert a Madridhoz közeli Las Bardenas Reales Nemzeti Park közelében egy NATO-légitámaszpont volt, ahonnan rendszeresen szálltak fel a vadászgépek, fülsiketítő zajukkal lehetetlenné téve, hogy a képhez egyidejűleg rögzítsék a hangot is. Másnap vihar tört ki, s a nyomában olyan monszunszerű eső zúdult le, amire évtizedek óta nem volt példa a kietlen vidéken. Az özönvíz sártengerré változtatta a forgatási helyszínt, magával ragadta a díszleteket és a műszaki eszközöket, ráadásul radikálisan átformálta a tájképet, ami így már nem illett a történethez. Az ötödik napon nyilvánvalóvá vált, hogy a prosztatagyulladással küzdő Rochefort képtelen megülni a lovat, ketten segítették le róla, majd negyven percig tartott, amíg elbotorkált az autójához. A 70 éves színész Párizsba repült az orvosához, a gyors diagnózisból pedig kiderült, hogy porckorongsérvtől szenved. A film költségvetésének felét álló német pénzemberek látogatására még beiktattak egy forgatási napot – amelyen Depp egy hallal küzdött –, ám a producerek végül lefújták az egészet, és elkönyvelték a több millió dolláros veszteséget.

A sorscsapásokat egy idő után beletörődéssel fogadó Gilliam arra biztatta az eredetileg a film készültének megörökítésére érkezett Keith Fultont és Louis Pepét – akik korábban a szintén időutazással operáló, sötét jövőt felvázoló 12 majom forgatását dokumentálták –, hogy ne állítsák le a kameráikat. Ennek eredménye lett a 2002-ben bemutatott La Mancha eltévedt lovagja című dokumentumfilm, ami rögzítette a forgatás katasztrófáit és azt, hogy a kétségbeesett rendező milyen sűrűn és változatosan használja az angol „fuck” indulatszót. Nem Gilliam volt az első rendező, akinek beletört a bicskája Don Quijote történetébe. A regényt Orson Welles is meg akarta filmesíteni, 1957-ben fogott bele a munkába, mindig forgatott, amikor pénze volt, de 1985-ös halálakor a műve még mindig befejezetlen volt. Peter O'Toole főszereplésével 1972-ben elkészült ugyan a történet musicallé formált verziójának filmváltozata, de a La Mancha lovagját kevés kritikus tartja értékes alkotásnak.

©

A féktelen fantáziájú Gilliam – akinek Időbanditák című, 1981-es filmje inspirálta J. K. Rowlingot a Harry Potter-történetekre – nem adta fel a küzdelmet a maga szélmalmaival. Előbb visszaszerezte a forgatókönyv jogait az azokat a 2000-es pénzügyi katasztrófa zálogaként lefoglaló biztosítótól, majd 2009-ben pénz és főszereplők keresésébe fogott. Az elfoglalt Depp helyére előbb Ewan McGregort szánta, mellette Robert Duvall lett volna a búsképű lovag, akinek megformálására néhány évvel korábban Gérard Depardieu is fölmerült. Az első finanszírozási kísérlet azonban kudarcot vallott. A következőnél, 2014-ben John Hurt lett volna Don Quijote, a pénzt pedig a tartalomkészítésbe belevágó Amazon online áruház adta volna. Az Amazon azonban visszalépett, Hurt pedig hasnyálmirigyrákkal ágynak dőlt, majd 2017-ben – ugyanabban az évben, amikor a szerepre eredetileg felkért Rochefort – meghalt.

A 2016-os tervekben már Driver volt Sancho Panza, Don Quijote pedig Gilliam régi cimborája a Monty Pythonból, Michael Palin. Ám a produceri szerepet átvevő portugál Paulo Branco nem hozta az ígért pénzt, így ez a kísérlet is hamvába holt. Ez azonban nem akadályozta meg Brancót, hogy a végül 2017 márciusa és júniusa között – a lovag szerepében immár Pryce-szal – leforgatott film bemutatását megpróbálja megakadályozni, arra hivatkozva, hogy a jogok még őt illetik, amit Gilliam vehemensen cáfolt. A cannes-i filmfesztivál már a műsorára tűzte a premiert, amikor május 9-én egy francia fellebbviteli bíróság végre jogerősen elutasította a portugál producer keresetét. Másnap pedig bejelentették, hogy Fulton és Pepe újabb dokumentumfilmet készít Gilliam szélmalomharcának második – immár happy enddel záruló – fejezetéről, amelynek címe: Az ember, aki óriásokat álmodott.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Tarlós fát ültetett, és megint kimentette magát a vita alól

Tarlós fát ültetett, és megint kimentette magát a vita alól

92 éves polgármesterjelölt is indulhat az önkormányzati választáson

92 éves polgármesterjelölt is indulhat az önkormányzati választáson

Nagyobb krumplival mehet? A kérdést hamarosan már nem ember teszi fel a Mekiben

Nagyobb krumplival mehet? A kérdést hamarosan már nem ember teszi fel a Mekiben

Régi ismerőse verte át a tokaji „drogbárót"

Régi ismerőse verte át a tokaji „drogbárót"

Orvosi maszkkal az arcán lopott a szülészetről

Orvosi maszkkal az arcán lopott a szülészetről

Visszahozná jópofa 60-as évekbeli áruszállítóját a Mini?

Visszahozná jópofa 60-as évekbeli áruszállítóját a Mini?