szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A színházigazgatónak addig nem számít, ki a fenntartója, amíg a művészi szabadságát nem korlátozzák.

„Én egyet tehetek: képviselem azt, hogy a művészet szabad, a gondolat szabad – nem szabados, szabad –, és ha ezt elveszik a művészektől, akkor saját magukat lövik lábon” – mondta Kováts Adél, a Radnóti Színház igazgatója a művészeti szabadságról Veiszer Alinda patreonos műsorában, melyet a Telex szemlézett. Elmondta, hogy teljesen személyiségfüggő, hogy a legismertebb színészekkel milyen kapcsolatot ápolt, Sinkovits Imrével távolibb volt a kapcsolata, mivel ő egy „nehéz partner volt”, de Kállai Ferenccel szinte atyai, barátai szinten tudtak együttműködni.

A beszélgetésben szó esett a #metoo-ról is, szerinte sokan elkezdték kívülről vizsgálni a saját helyzetüket, ezért már volt értelme a mozgalomnak. „A színház az rettentő fontos, az életünk, de én úgy gondolom, hogy az emberi egészség, és az, hogy egy személyiség egészséges maradjon, az mindennél fontosabb” – fogalmazott. Pozitív eredménynek tartja, hogy azóta mindenkiben ott van egy bizonyos szintű fegyelmezettség, ugyanakkor szerinte egy olyan „zsigeri szakmában”, mint a színészet, nehéz, ha meg kell kérdezni egy tanítványtól, hozzáérhetnek-e, ahogyan balettművész férjének is tennie kell.

Saját határairól szólva a Playboy magazin felkérését nevezte meg, ami neki már nem fért bele. Kováts arról is beszélt, hogy színházigazgatóként neki addig nem számít, hogy ki a fenntartója, amíg a művészi szabadságát ezzel nem korlátozzák. Felelősségre pedig akkor lehet vonni, ha üres a színház – tette hozzá. Vakvágánynak tartja a szakmájában kialakult politikai árkot és „vérzik a szíve a fiatalokért” – mondta el. Arra a kérdésre, hogy az SZFE-ről vagy a Freeszfe-ről igazolna színészeket, annyit felelt, hogy ő tehetséges embereket szeretne leigazolni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!