Filmrendezőként hét, filmszínészként nyolcvankilenc alkotásban vett részt a pénteken, 81 éves korában elhunyt Lukáts Andor. Ennél jóval több színházi szerepe és rendezése volt. Mindez nemcsak mennyiségi szempontból lenyűgöző életmű, de bizonyítja a színész-rendező sokszínűségét is, a felsorolhatatlan mennyiségű szerepei között éppúgy volt drámai karakter, mint komikus figura.
Eszkimó asszony fázik (1984)
Xantus János filmjében egy siket állatkerti gondozót játszik Lukáts Andor, aki beleszeret a főszereplő énekesnőbe (Méhes Marietta), még a zenekarába is beszáll dobosnak. A film nagy érdeme, hogy bemutatta a Trabant zenekar dalait, amelyek közül egy albumnyit egyébként épp tavaly, egy angol kiadó jelentetett meg. Az újonnan megkevert felvételbe benne hagyta azt a részt, amikor a filmben Lukáts még dobol, hiszen nem hallja, hogy vége a számnak.
Tiszta Amerika (1987)
Az Esterházy Péter és Gothár Péter által írt (utóbbi által egyben rendezett) filmben Lukáts Andor játssza Tölgyesi Frigyest, aki egy amerikai IBUSZ-úton úgy dönt, hogy nem tér haza. Leszakad a csoportról, egyedül bolyong a városban, egy jamaicai testvérpárhoz csapódik, akikről később kiderül, nem olyan jó fejek, mint ahogy azt gondolta.
Zsötem (1992)
Salamon András filmjében is Nyugatra megy a Lukáts által alakított kisstílű, de nagy dumájú vidéki gengszter, Laci, csak épp már nem New Yorkba, hanem csak Bécsbe. De ez sem egy tündérmese, akárcsak a Tiszta Amerika. Halálosan szerelmes Laciba a naiv Anita, noha Lacinak Szilvi a „hivatalos” kedvese. Mindegy is, mert Laci mindkettőt eladja egy peep-show-nak. Ebből sem sülhet ki semmi jó…
Príma Primavera
Edelényi János 2008-as filmjében az enyhén szellemi fogyatékos Gábort alakítja Lukáts, aki összeakad egy nevelőotthonban felnőtt huszonéves lánnyal, és különböző okokból menekülniük kell. Az életre szóló kalandjuk során mindketten felnőnek, és ki-ki békét köt a világgal és önmagával.
Kellemes Apokalipszist! (2024)
Egyik utolsó szerepét a tavaly bemutatott Géczy Dávid-kisfilmben játszotta. Egy öreg, fura urat alakít, aki egy gyönyörű kis faluban él a hegyek közt, de nem nagyon jön ki a többiekkel. Majd a közeli atomerőmű miatti szivárgás után mindenkit kitelepítenek, de őt elfelejtik, egyedül marad a faluban, s alkalmazkodnia kell ehhez a helyzethez. A filmben a párbeszédek helyett az apró gesztusok és mimikák (egy összehúzott szemöldök, egy szigorú-lemondó nézés stb.) kapják a hangsúlyosabb szerepet, és ezt (is) zseniálisan tudta Lukáts.
Portugál
A Katona József Színház történetének legnépszerűbb, leginkább emblematikus darabját, az Egressy Zoltán által írt Portugált ő rendezte a színházban és a játékfilm változatban is, utóbbinak a forgatókönyve is a nevéhez köthető. Végül tehát muszáj mutatnunk egy részletet ebből a darabból, amely nem jöhetett volna (vagy nem így) létre a rendező, Lukáts Andor nélkül.
A HVG 2020-ban készített interjút Lukáts Andorral, amelyet ide kattintva olvashat el.