Az Erdős Péterről jelentő ügynök lemaffiózózta, veszélyes elemnek tartotta a mindenható popcézárt
Élet és halál ura volt a szocialista lemezkiadásban Erdős Péter, de róla is sűrűn jelentettek. Nem is akárhogyan.
hvg.hu
Erdős Péter a Kádár-kor második felében afféle mindenhatónak számított a magyar popzenében, de nem a zenei teljesítménye, hanem a hatalma okán. Persze még róla is jelentettek, mint azt az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárának Facebook-oldalára felkerült, 1985-ben készült jelentés is bizonyítja. Eszerint a Stimecz fedőnevű titkos megbízott a popcézár maffiózó stílusáról értekezett a tartótisztjének, és más meredek észrevételeiről is beszámolt. Például kifejti véleményét, hogy Erdős szerinte „tudatos kulturális bomlasztó tevékenységet fejt ki – mindenképpen politikailag veszélyes elem”.
A jelentés részletei:
Általános hangulati tényezőként említette meg a tmb. a napjainkban egyre érzékelhetőbb „Nagy Imre-rehabilitációs hangulat” erősödését, úgy az irodalmi életben, mint a szellemi élet más területein. Ezt bizonyítják a különböző folyóiratcikkek, valamint – az általa csak hallott – olyan hírek, miszerint ezzel kapcsolatos illegális irományok is elterjedtek.
A tmb. a „Nagy Imre-kultusz” kérdését összekapcsolta egy személyes problémájával, amely fiatalkorától kezdve végigkísérte. Büntetésének időszakában került közvetlen kapcsolatba – mint „sorstárssal” – Erdős Péterrel, a zeneműkiadó mostani vezetőjével. Erdős Pétert – az ellenforradalom alatt – Nagy Imre titkárává „emelték ki”, így az akkori eseményeknek ő az egyetlen szinte kizárólagos, pontos ismerője, aki – a tmb. szerint – most is jócskán hozzájárulhat ahhoz, hogy ez a kérdés egyre nagyobb „propagandát” kap az illegális ellenzék jóvoltából.
Személyes problémája pedig Erdős Péterrel nagyrészt abból adódik, hogy szabadulásuk után egy vita következményeképp Erdős őt burkoltan megfenyegette, és arra célzott, mint „rendőrbesúgót” le fogja járatni az irodalmi életben. Ezt a fenyegetést – a tapasztalatok szerint – azóta többször igyekezett valóra is váltani. A leírtak miatt természetesen megszakadt közöttük a kapcsolat, de Erdős „soha bele nem törődő”, „jezsuita” magatartásának jeleit még most is érzékelhetjük: múltja ellenére magas „karriert” futott be, közismerten „maffioso”-stílusban érvényesíti személyes érdekeit stb. A tmb. ismeretei szerint az is feltehető róla, hogy a saját területén /zeneműkiadás/ tudatos kulturális bomlasztó tevékenységet fejt ki – mindenképpen „politikailag veszélyes elem”.
Bár a Távol-Keleten és Európában is nagy sikere volt a 80-as években, világsztár nem lett a Neoton Família, pedig Erdős Péter belengette ezt a lehetőséget és mindent meg is tett érte. A zenekar a „popcézár” vezetésével tudatosan vált a Varsói Szerződés ABBA-jává, és az őszinte kemény rock alternatívájává.
Fél évig 5-6 ember volt kíváncsi a kertészeti tanácsaira, ma már közel kétszázezres követő tábora van Szomoru Miklós „Egy kertész kertje Pilisszentkereszten” blogjának. A kertészmérnök szerint, aki brit mintára magánkert-látogatásokat is szervez, nem kell heti 8 óránál többet dolgozni azért, hogy bárkinek virágzó oázássá váljon a kertje. Erre a legjobb példa virágpompában úszó birodalma.