Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5e1c9f21-56d5-4f33-add7-ea062cd92e14","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"További kettőt pedig életveszélyes állapotban szállítottak kórházba.","shortLead":"További kettőt pedig életveszélyes állapotban szállítottak kórházba.","id":"20241231_Tuz-utott-ki-egy-szofiai-vasuti-kocsiban-negy-hajlektalan-meghalt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e1c9f21-56d5-4f33-add7-ea062cd92e14.jpg","index":0,"item":"6fea06f7-9d9f-45a5-8e8b-6e4f50cb7788","keywords":null,"link":"/vilag/20241231_Tuz-utott-ki-egy-szofiai-vasuti-kocsiban-negy-hajlektalan-meghalt","timestamp":"2024. december. 31. 20:15","title":"Tűz ütött ki egy szófiai vasúti kocsiban, négy hajléktalan meghalt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe8cacb4-2244-46ed-8e2d-9bf107da3f73","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Barbalics Bence, Bessenyey Péter, Bódi Zoltán, Cseh Gábor, Csikós Zsolt, Eckhardt Balázs, Göbölyös Zsolt, Kiss Anna, Klug Lajos, Migleci Tanja, Pere László, Sallós-Kovács Péter, Vályi István és Véner Miklós is távozik.","shortLead":"Barbalics Bence, Bessenyey Péter, Bódi Zoltán, Cseh Gábor, Csikós Zsolt, Eckhardt Balázs, Göbölyös Zsolt, Kiss Anna...","id":"20241231_speedzone-tavozas-stab","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe8cacb4-2244-46ed-8e2d-9bf107da3f73.jpg","index":0,"item":"f5863082-451e-4580-82bc-95379d8c8ab2","keywords":null,"link":"/kkv/20241231_speedzone-tavozas-stab","timestamp":"2024. december. 31. 13:30","title":"Kiszáll a Speedzone-ból a jelenlegi stáb","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0593c5b7-0627-44a2-8ff2-418b0adee5c3","c_author":"Bábel Vilmos","category":"itthon","description":"Sulyok Tamás nem mond újévi beszédet, Magyar Péter igen, Gyurcsány Ferenc pedig így már csak azért sem, úgyhogy december 30-án kaptuk meg a DK elnökének jókivánságait. Érti, aki érti. ","shortLead":"Sulyok Tamás nem mond újévi beszédet, Magyar Péter igen, Gyurcsány Ferenc pedig így már csak azért sem, úgyhogy...","id":"20241230_Gyurcsany-Ferenc-ujev-elotti-beszede-Lazadjanak-a-fiatalok-az-idosek-legyenek-normalisak-gorcsbol-pedig-legyen-kevesebb","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0593c5b7-0627-44a2-8ff2-418b0adee5c3.jpg","index":0,"item":"eef51f1e-a085-41b3-995b-0fa5bdc8d3fc","keywords":null,"link":"/itthon/20241230_Gyurcsany-Ferenc-ujev-elotti-beszede-Lazadjanak-a-fiatalok-az-idosek-legyenek-normalisak-gorcsbol-pedig-legyen-kevesebb","timestamp":"2024. december. 30. 16:40","title":"Gyurcsány Ferenc újév előtti beszéde: Lázadjanak a fiatalok, az idősek legyenek normálisak, görcsből pedig legyen kevesebb","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a289c4c0-4a9b-4135-9b74-efb1645a8d47","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A balesetben 68 férfi és három nő vesztette életét.","shortLead":"A balesetben 68 férfi és három nő vesztette életét.","id":"20241230_baleset-etiopia-71-halott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a289c4c0-4a9b-4135-9b74-efb1645a8d47.jpg","index":0,"item":"15757c38-59cb-47d5-85cf-8dfff77b47d5","keywords":null,"link":"/vilag/20241230_baleset-etiopia-71-halott","timestamp":"2024. december. 30. 12:41","title":"Legalább 71-en meghaltak, amikor Etiópiában folyóba zuhant egy utasokkal túlterhelt teherautó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7204547c-bab0-4cb4-8bcc-b4bca2fc878a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Kevesen tudják, hogy a bajor gyártó legnagyobb luxusmodelljéből a 80-as évek elején kombi változat is készült.","shortLead":"Kevesen tudják, hogy a bajor gyártó legnagyobb luxusmodelljéből a 80-as évek elején kombi változat is készült.","id":"20241231_elado-egy-szinte-nem-is-letezo-43-eves-kombi-7-es-bmw-735i-touring","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7204547c-bab0-4cb4-8bcc-b4bca2fc878a.jpg","index":0,"item":"01c4ecf6-3e6e-4c75-8047-da5896ee60f9","keywords":null,"link":"/cegauto/20241231_elado-egy-szinte-nem-is-letezo-43-eves-kombi-7-es-bmw-735i-touring","timestamp":"2024. december. 31. 07:21","title":"Eladó egy szinte nem is létező 43 éves kombi 7-es BMW","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b8cbe239-4d14-490e-aa18-f93769bef848","c_author":"Balla István, Németh Róbert","category":"kultura","description":"<strong>Emese, hídverő, Az utolsó aktus a Földön – gyakorlatilag telt ház előtt vezette elő a Kispál és a Borz az MVM Dome-ban az első aréna-koncertjét.</strong>","shortLead":"<strong>Emese, hídverő, Az utolsó aktus a Földön – gyakorlatilag telt ház előtt vezette elő a Kispál és a Borz az MVM...","id":"20241231_kispal-es-a-borz-hazibuli-koncert-mvm-dome","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b8cbe239-4d14-490e-aa18-f93769bef848.jpg","index":0,"item":"64972175-a044-4f69-a5f3-c226f156b3c3","keywords":null,"link":"/kultura/20241231_kispal-es-a-borz-hazibuli-koncert-mvm-dome","timestamp":"2024. december. 31. 15:04","title":"„Vége van ennek, kicsi” – a Kispál-bulin derült ki, honnan is volt ismerős Menczer Tamás elhíresült mondata","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"17bc6c27-d323-4e22-87f7-47a04ba80f57","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Igazi dicshimnuszt kapott a magyar miniszterelnök az év végére.","shortLead":"Igazi dicshimnuszt kapott a magyar miniszterelnök az év végére.","id":"20241231_American-Spectator-trump-orban-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17bc6c27-d323-4e22-87f7-47a04ba80f57.jpg","index":0,"item":"55423265-58cc-4682-8446-6525fc979956","keywords":null,"link":"/360/20241231_American-Spectator-trump-orban-lapszemle","timestamp":"2024. december. 31. 09:00","title":"American Spectator: Trump tanulhat Orbántól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"51f544b2-30c3-4b08-b985-6c7dc1531030","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"A kiszivárgott adatok között az érintett felhasználók neve, emailcíme és lakcíme található.","shortLead":"A kiszivárgott adatok között az érintett felhasználók neve, emailcíme és lakcíme található.","id":"20241230_adatszivargas-adatvedelem-kutyubazar-felhasznalo-szemelyes-adat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/51f544b2-30c3-4b08-b985-6c7dc1531030.jpg","index":0,"item":"cca19ab7-3480-45fd-9e44-20e0047cd5b3","keywords":null,"link":"/tudomany/20241230_adatszivargas-adatvedelem-kutyubazar-felhasznalo-szemelyes-adat","timestamp":"2024. december. 30. 19:24","title":"Telex: Több százezer magyar felhasználó személyes adatai szivároghattak ki a Kütyübazár oldaláról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mi történik a függöny mögött? - Az első osztály titkai
szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?
A polgári repülés kezdetén a repülés luxusát csak gazdag utasok tudták megfizetni, azok a kényelemhez szokott tehetős...
A polgári repülés kezdetén a repülés luxusát csak gazdag utasok tudták megfizetni, azok a kényelemhez szokott tehetős utasok, akik korábban a vonatok, illetve a tengerjáró hajók első osztályain utaztak. Egészen a második világháború utáni évekig kellett várni, hogy az Egyesült Államokban megjelenjenek az olcsóbb, puritánabb ülések, amelyek a vonatok „coach” osztályának utasait célozták meg elérhető alternatívaként – és hozták létre a mai turista osztályt. A turista osztály megjelenése ellenére az első osztály végig megmaradt a maga luxusával, bár a különbség még nem volt akkora, mint manapság. 1979-ben a Pan Am felújította az általa elsőként üzembe állított Boeing 747 Jumbo gépeit, és (újra) bevezette a „sleeperette” nevű üléseket az első osztályon, amelyeket lehajtva közel vízszintes alvó helyet kapott az utas. Az alvásra alkalmas székek aztán hamar az első osztály kötelező tartozékává váltak világszerte.
Kattintson a képre, ha többre kíváncsi
Természetesen nem minden légitársaság rendelkezik First Class-szal, és amelyiknél elérhető, annak sem mindegyik repülőgépén, érdemes foglaláskor tájékozódni. A fapados légitársaságok repülőgépein csak egy osztály van: a turista osztály. A klasszikus légitársaságok rövid távú járatain a legtöbb esetben már két fedélzeti osztály található: a gép elején az üzleti (Business) rész néhány sora, majd utána a turista (Economy) székek következnek. A hosszú távú járatokat repülő, széles törzsű gépek egy részén szintén csak üzleti és turista osztály van, de manapság egyre több légitársaság vezeti be a kettő közötti Premium Economy osztályt, ami a turistánál egy kicsit kényelmesebb székeket és a székek közötti nagyobb helyet, továbbá jobb szolgáltatásokat jelent. Nézzük, mit is jelent az égi utazót minden földi jóval elhalmozó szolgáltatási szint a világ élvonalába tartozó légitársaságoknál, vagyis tulajdonképpen mi történik a függöny mögött!?
Még több fotó itt, kattintson!
AP
Felszállás előtt Az első osztályra jegyet váltó utasok már jóval a függöny elhúzása előtt kiváltságos helyzetbe kerülnek. Akár már otthonukban, ahol pakoláskor sokkal több holmit csomagolhatnak el, mint a Business vagy turista osztályon utazó társaik. A Lufthansánál vagy a Qatar Airways-nél például fejenként 40 kg poggyászt vihetnek (ez duplája a turista jegynél engedélyezettnek), sőt, a transzatlanti járatokra akár 2 db, egyenként 32 kg-os bőröndöt is bepakolhatnak. A British Airways még ezt is túlszárnyalja, náluk akár 3 db 32 kg-os bőröndöt is feladhatnak az elit osztályon utazók.
A repülőtérre érve külön check-in pult vár rájuk, ahol soron kívül tudnak bejelentkezni az adott járatra. A kézhez kapott beszállókártyával szintén sor nélkül, külön első osztályú utasoknak fenntartott folyosón juthatnak át a biztonsági ellenőrzésen, hogy az így nyert értékes perceket valamelyik különleges váróteremben tölthessék el. Például „a világ 5 csillagos légitársasága”-ként reklámozott Qatar Airways központjában, a Dohai Nemzetközi Repülőtéren, amelynek 90 millió dollárból felépült, márvány padlójú, vízesésekkel tarkított váróját kifejezetten erre a célra tervezték. Itt külön férfi és női szauna, jacuzzi várja az utasokat, de masszázs és kozmetika is rendelkezésükre áll. Az ellazult vendégeket ezután külön sofőr viszi a gépükhöz a BMW 7-es autóflotta egyik tagjával.
Flickr (Creative Commons)
Frankfurtban a BMW-k helyett Mercedes S osztályú luxusautókkal vagy Porsche Cayenne terepjárókkal szállítják az első osztályon utazókat a repülőgépükhöz a Lufthansa 1800 négyzetméteres, First Class termináljáról. A világelsőként épült német terminálba lépve a Qatarhoz hasonlóan minden utas egy személyi asszisztenst kap, aki a check-in-től egészen a repülőgépig segíti és kíséri az utazót. Az elfoglalt üzletemberek számára kiemelt és egyedülálló előny a frankfurti külön terminálon, hogy garantáltan 30 perc alatt juthatnak el saját autójuktól egészen a gépig – bárhová is repülnek éppen. A saját autónál maradva, az Emirates és a Virgin Atlantic légitársaság a világ számos nagyvárosában sofőr szolgálatot üzemeltet első osztályú utasaik számára, akiknek így a taxival sem kell bajlódniuk. A Virginnél ezt akár első osztályú vonatjegyre is cserélhetjük, de ha mégis az autót választjuk, az angol fővárosban már útközben, az autóban bejelentkezhetünk a járatunkra.
A fedélzeten A luxus különlegességek és kényeztetések igazán csak a fedélzetre érkezvén következnek. Mindenek előtt a világ legfinomabb pezsgői, Bulgari vagy éppen Ferragamo pipere táskák, és 7-8 fogásos étkezések várnak azokra, akik meg tudják fizetni az első osztály kényelmét. Először is nézzük magukat a székeket, ahol az utazási idő nagy részét töltjük. Ezek a székek valójában nem is székek, inkább motorizált, széles bőrfotelek, melyeket minden kényelmi extrával elláttak. Legfontosabb, hogy mindet át lehet alakítani egy teljesen vízszintes, kényelmes ággyá.
A Singapore Airlines-nál – miközben az utasok átvehetik Givenchy hálóköntösüket az óriási fürdőszobában – meg is ágyaznak a segítőkész légiutaskísérők, lepedővel, paplannal, kis- és nagypárnával. A világ első osztályain egyébként átlagosan 3 utasra jut egy stewardess vagy steward (ez az arány a business osztályokon általában 10-15 utas, a turista osztályokon pedig 40-50 utazó). A Singapore kétszintes Airbus A380-as gépeinek első osztályán 12 darab lakosztályt alakítottak ki az extra kényelmes székek helyett. A „First Class Suite” helyeken ülőknek elhúzható ajtóval elzárható kisebb szobájuk van az utazás alatt, óriási, nagy felbontású képernyővel, kristálypohárban felszolgált Dom Perignon vagy Krug pezsgővel. A fedélzeti szórakoztató rendszer külső zajokat semlegesítő, térhatású fülhallgatóján keresztül tökéletes minőségben lehet hallgatni a több, mint 100 film, 180 TV műsor, 20 rádiócsatorna és több, mint 700 CD hangjait. Étkezéshez Givenchy által tervezett étkészletet használnak, vacsorához a világ legjobb boraiból lehet választani. Nem véletlenül választották az utazók a SkyTrax 2009-es szavazásán az év Legjobb Első Osztályának a Singapore Airlines-t.
A 2009-ben második legjobbnak választott dubaji Emirates-nél 90 cm széles, különleges bőrfotel szolgálja az első osztály utasait, mahagóni favázzal és berakásokkal, valamint állítható hangulatvilágítással. A szék szinte végtelen beállítási lehetősége mellett az asztal magassága is motorosan állítható, hogy étkezéshez, munkához a legkényelmesebben használhassa a kedves utas. A kis „szoba” egyik sarkában tükörrel ellátott mosdó található, de minibár is van. Az Emirates rendelte eddig a legtöbb Airbus A380-as superjumbo gépet, melynek üzembeállításával egyidőben megújították az első osztályt is. Ennek érdekessége a fedélzeti zuhanyzó, segítségével az utasok felfrissülten érkezhetnek úti céljukhoz. A zuhany előzetes beosztás alapján használható, minden alkalomra külön előkészítik a természetes anyagokból készült szépségápolási cikkekkel együtt. A repülőgép felső szintjén található kis lakosztályok elektromosan mozgatható ajtóval biztosítják az utasok nyugalmát. Ha a nyugalmat szórakozással szeretnénk feldobni, itt 1200 fedélzeti videó és audio program közül választhatunk. A középső két „szék” közötti elválasztófal leengedhető, így megoszthatjuk az utazás élményét társunkkal vagy akár egy ismeretlen utazóval is. Aki nagyobb társaságban szeretné eltölteni a repülési időt, igénybe veheti a gép felső szintjének elejében kialakított exkluzív bárt, ahol kötetlenül beszélgethet a másik 13 első osztályon utazó társával.
Till Bartels
A tavalyi harmadik Qatar Airwaysnél kaviárt és homárt szolgálnak fel a 10 fogásos étkezésnél, italt többszörös díjnyertes bor kollekciójukból lehet választani. Étkezés és szórakozás után a fehér vászon matracon párnával és ausztrál gyapjúból készült takaróval ágyaznak meg, és Bulgari pipere csomagot kap az utas. A Virgin Atlantichoz és a Singapore Airlines-hoz hasonlóan a Qatar fedélzetén is megoldható, hogy az első osztályú utas egy másik utast fogadjon ebédre, ugyanis az asztal úgy alakítható át, hogy annak két oldalán ketten ülhessenek.
Érkezéskor A Thai Airways érkezéskor kísérőt biztosít Bangkokban, aki soron kívül átviszi az első osztályú utasokat az útlevél- és vámvizsgálaton, valamint a csomagfelvételen. Ezt a British Airways túlteljesíti, ugyanis ők Londonban érkezési várókat üzemeltetnek, ahol az érkező utas lezuhanyozhat, masszázst kaphat, közben kivasalják az öltönyét, hogy úgy indulhasson a reggeli tárgyalásra, mintha saját otthonából tenné.
Bár a gazdasági válság hatására egyre több cég dönt úgy, hogy nem tart fent külön első osztályt, a versenyben maradó légitársaságok presztízskérdést csinálnak abból, ki rendelkezik a legjobb lehetőségekkel. Megpróbálják egymást túlszárnyalni és a függönyök mögött még nagyobb, még kényelmesebb, még exkluzívabb szolgáltatást nyújtani az égen, néha már a földi szállodákat is túlszárnyalva.