szerző:
Medipress
Tetszett a cikk?

Az amerikai élelmiszer- és gyógyszerengedélyezési hivatal (FDA) nemrég új képeket tervezett a cigarettásdobozokra, amelyek szándékaik szerint elrettentik az embereket a dohányzástól. De mennyire hatásosak az ilyen kampányok?

Egy új felmérés szerint igen. A kísérlet során feldagadt, megfeketedett, borzasztó látványt nyújtó elrákosodott szájról mutattak fotókat néhány dohányosnak. Ezek az alanyok később nagyobb valószínűséggel mondták, hogy fel szeretnének hagyni káros szenvedélyükkel, mint azok, akik ennél kevésbé elrettentő képeket láttak.

fda.gov

A vizsgálat szerint az elrettentés hatásos módszer. A szakemberek annak ellenére biztatónak tartják az eredményt, hogy később nem követték nyomon, ki tette le valóban a cigarettát. Mint mondják, az elhatározás az első fontos lépés a leszokás folymatában. „Minél élethűbb egy kép, annál ijesztőbb” – számolt be a tapasztalatokról Jeremy Kees egyetemi tanár, aki szerint csak a sokkoló képek vehetik rá az érintetteket a változtatásra.

Novemberben több képet is bemutatott a szervezet, amelyeket reményeik szerint később kötelesek lesznek a cigarettásdobozokon feltünteni a gyártók. Szerepel közöttük egy csonttá soványodott tüdőrákos képe, rajz egy nőről, aki kisgyerek arcába fújja a füstöt, és egy olyan kép is, amelyen egy fiatal lány buborékokat fúj, azzal a megjegyzéssel, hogy tüdőbetegen képtelen volna erre.

A képeket 2012-től lesz kötelező megjeleníteni a cigarettásdobozokon, mégpedig úgy, hogy mindkét oldalon elfoglalja a felületnek legalább a felét. Ma Magyarországon a nők 25, a férfiak 38 százaléka dohányzik napi rendszerességgel.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Plázs

Holttestek a cigarettásdobozokon - fotók

A cigarettásdobozokon elhelyezett megrázó fotókkal hívná fel a figyelmet a dohányzás káros hatásaira az Egyesült Államok élelmiszereket és gyógyszereket engedélyező, illetve ellenőrző hivatala, amely a most közzétett 36 terv közül júniusra választja ki azt a kilencet, amelyek nélkül a gyártók 2012 októbere után már nem hozhatnák forgalomba termékeiket az USA-ban.