Épp rendezgette első saját stúdióját, amikor találkoztunk. Újlipótváros szívébe költözött, előtte az ötödik kerületben lehetett cipőit megvásárolni, de nem vált be a környék. „A belvárosban nehéz: nem tudnak parkolni a vevők” – indokolta Vágó Réka a váltást. A showroom a Szent István park sarkának szuterénjébe került, pöttöm a tér, a falon két polc, rajta a topánkák, új modellek, balerinák, táskák, meg iPhone-tartók.
Feketéből kevés, inkább az élénk színek, a citromsárga, mentazöld, púderszín a jellemző. Mikor azt kérdezzük, hogy melyik a védjegye, egy keresztpántos szandálra mutat. „Ez mindenkin jól mutat, mert hihetetlenül nőies” – vékony, kecses, tűsarka van, a talpa keskeny. Csatja, pántja nincs, csak bele kell illeszteni a lábat, spiccelve, hogy a helyére érve kikandikáljon a középső ujj. A fetisiszták pedig ennél a pontnál jönnek ki a sodrukból. Örök, trendálló darab, tehát soha nem megy ki a divatból, az egyedi tervezésű cipőnek ez a lényege.

Réka 2003-ban diplomázott Budapesten textiltervező szakon, cipőtervezőként viszont az volt a szerencséje, hogy itthon akkoriban szinte ő volt az egyedüli. „Be tudtam magam nyomni a sajtóba” – ez a másik ok, hogy mára mindenki ismeri a nevét, aki kicsit is konyít a magyar divathoz.
Vágó Réka - rekavago |
A Tisza cipővel összefogásban matyó-hímzéses kollekciót tervezett még jóval a népi minták hype-ja előtt 2006-ban, nemrégiben pedig az Es-tu un Ange-zsra képezte kaptafáit. Önálló brandje 2005 óta létezik rekavago néven, a 33 éves tervező a MOME-n végzett, a londoni College of Fashion ösztöndíja után pedig 2003-ban lépett a hazai piac porondjára, akkor, amikor még gyerekcipőben járt a magyar divat. Együtt nőttek. |
Öltöztette Zsédát, Liptai Claudiát, Oroszlán Szonját, a külföldről ismerős szponzorációs modell ugyanis itthon is működik, még ha a vörösszőnyeg-kultúra nem is oly kiforrott – mint nyugaton-, és nem is lesz soha, a celebekre pakolt cuccok működnek. Vágó Réka el is lenne az itthon szerzett hírnévvel és vevőkörrel, nem panaszkodik, csak épp többre vágyik, ezért külföldre megy.

Az Egyesült Államok és Ázsia a cél, két teljesen eltérő kultúra cipőügyben, „de még az Egyesült Államokon belül is megvannak a különbségek: Los Angelesben mindenki autóval jár, és jó idő van, Manhattenben viszont tömegközlekednek az emberek, és egész nap lótnak-futnak”, mások az igények, keletre pedig az egész üzletvitel sokkal komolyabb előkészítést igényel, tapasztalta eddig a tervező. Európában London érdekli Rékát, „ott több a kapcsolat, és nyitottabbak az újdonságokra”, sőt már meg is vetette lábát, azaz lábbelijeit.
Mi ennek az ára? „Befektetőt kell találni, és ki kell adni pár feladatot a kezeim közül” – olyan lépések, melyek elválasztják a hazai kézművest a vagány, bohém vasárnapi piacos, majd médiakilincselős léttől, véljük, és Réka nem ellenkezik, „művészemberből profi üzletemberré kell válni”, ő inkább így fogalmaz. A dizájner most 33 éves, lassan tízéves múlttal a bizniszben és nem jön zavarba, amikor a konkurenciáról kérdezzük, „amikor mi gyerekek voltunk mindenki kozmetikus, fodrász akart lenni, később jött a reklámos-marketinges vonal, most pedig a cipő- és divattervezés a vágyott szakma”. Nincs baj ezzel, elszántság kérdése.
