szerző:
T. K.
Tetszett a cikk?

Tizenegy évesen The Style Rookie című blogjával robbant be a divatvilágba. Most tizenhat esztendős, és a középiskola mellett egyedi hangvételű internetes magazint szerkeszt lányoknak.

Tavi Gevisont világszerte a stílus-csodagyerekeként tartják számon. Temérdek interjú készült vele, hírességek keresik társaságát, magazinok címlapjáról mosolyog. Ugyan tizenhat évével lassan kinövi a gyereksztár szerepét, ez őt egy cseppet sem zavarja. Igyekszik kiélvezni a középiskolás lét minden örömét, miközben folyamatosan új utakat keresve tudatosan készül arra az időre, mikor már nem ő áll az érdeklődés középpontjában. Ezúttal a német Die Zeitnek nyilatkozott.

Digitális csoda

A tizenéves stílussszakértő története négy évvel ezelőtt, egy pizsamapartin kezdődött. Barátnője nővére megmutatta, mivel foglalatoskodott az utóbbi időben: divatblogot írt. Tavi nem sokkal korábban kezdett el divatfotókból kollázsokat készíteni, amiket egy fekete albumba ragasztgatott. A nagylány blogja láttán jött az ötlet, mi lenne, ha ő is áttelepülne az internetre? „Sziasztok, tudjátok, én új vagyok itt”- írta megilletődötten első bejegyzésében 2008. március 31-én. „csak mostanában kezdett el érdekelni a divat… Azt tervezem, hogy a jövőben ide fogom felrakni a képeimet. Úgyhogy el is kezdem. Üdv, Tavi.”

És ami ezután történt, az még a minden hájjal megkent internetgurukat is meglepte. A közép-nyugati diáklány divatblogja egy csapásra világhírű lett. Alig telt el pár hónap, és naponta ötvenezren követték nyomon, mit gondol egy isten háta mögötti amerikai kisvárosban élő gyerek a divatról, milyen képeket oszt meg az aktuális trendekről és önmagáról.

Az 1996-ban világra jött Tavi a kilencvenes vagy a kétezres évek szülötte-e, egy biztos, mindenképp az internet gyermeke. Digitális gyereksztár. Az ő blogja nyilvánvalóvá tette, mennyire meghatározó élmény az internet generációja számára. Mert mi is történik? Ül egy aprócska tinilány egy amerikai kisvárosban a számítógép előtt, és gyerekszobája magányából a neten keresztül felfedezi, majd szinte azonnal meg is hódítja a világot.

©

Folyamatosan keres és kutat, mindent elolvas, s a végén többet tud a különböző divattrendekről és kollekciókról, azok keletkezéséről, mint a nála háromszor idősebb, szakavatott újságírók. Számára nincsenek határok, nincsenek tabuk: egyformán hallgat Bob Dylant és Justin Biebert, ha valamit nem ért, rákeres a neten, folyamatosan régi és új filmeket néz, kamaszokkal és felnőttekkel társalog, képeket és videókat tölt le. Tér és idő számára nem akadály. Friss szemmel, elfogulatlan tekintettel olyan összefüggéseket fedez fel, amellyel a komoly szakembereket is ámulatba ejti.

Érti és érzi a divatot, magabiztosan keveri a régit az újjal, például az Üdvhadseregnél vásárolt holmikat a legújabb designerdarabokkal.

Baby-Wintour

A kislánynak, akinek a szülei is csak akkor kezdik kapiskálni, hogy valami történt a gyerekükkel, amikor a New York Times jelentkezik interjúra, és akiről az osztályában senki nem feltételezné, hogy a new york-i divathét egyik vendége ül a mellette a padban, nos, ennek az első ránézésre jelentéktelen gyereklánynak a divatvilág a lábai előtt hever. A sajtó az amerikai Vogue nagyasszonya után Baby-Wintournak titulálja, akinek a párizsi és new york-i divathét bemutatóin a legnagyobb magazinok szakújságírói mellett, az első sorban biztosítanak helyet. A társas kapcsolataiban meglehetősen válogatós Karl Lagerfeld egy alkalommal még a francia exelnök feleségét is megvárakoztatja, hogy pár szót váltson az akkor éppen őszre festett hajú, óriásmasnit és szemüveget viselő tinilánnyal. A szigorú divatcézár elragadtatottan nyilatkozik a kölyöklány pimasz, nagyis külsejéről, csakúgy, mint John Waters filmrendező, aki szerint jó fricska ez abban a közegben, ahol a legtöbben a fél vagyonukat képesek feláldozni fiatalságuk megőrzése érdekében.

©

Nagy a felhajtás az újdonsült sztár körül, felkerül a legnevesebb lapok címoldalára, divatmogulok és popsztárok zsongják körül, nap mint nap interjúfelkérésekkel ostromolják. Eközben pólókollekciót tervez, időnként írogat a Harper’s Bazaarba, és bár lehetősége lenne rá, esze ágában sincs New Yorkba költözni. Elvégre az ember csak egyszer lehet tinédzser, az életben egyszer járhat középiskolába.

Szülei kezdettől fogva támogatják. Híressé lett lánya mellett a pr-feladatokat nyugdíjas angoltanár édesapja látja el. Tavi szerint csendes, visszavonultságot kedvelő természetét a papától örökölte. Norvég származású művész édesanyjával a színek szeretete köti össze, bár míg a hajdani hippi mamában a piros egy bizonyos árnyalata az őszi lombok színét idézi fel, addig lányának David Lynch thrillersorozata, a Twin Peaks jut róla eszébe, persze szintén az internetről.

Tavinak két nővére is van, régebben legkisebbként mindig őket akarta utolérni. Így került az iskolai színjátszó csoportba, ahol felfedezte, hogy a különböző jelmezek segítségével más és más emberek bőrébe bújhat, a ruha az önkifejezés eszköze lehet. Ekkor fordul érdeklődése a divat felé. S mire betölti a tizennégyet, nem csak utoléri, bőven túl is szárnyalja nővéreit: ő lesz a világ legmenőbb tinédzsere.

Saját bevallása szerint kortársaival együtt ugyanabba a narcisztikus generációba tartozik, amelyik meg van róla győződve, hogy bármit tesz fel magáról az internetre, arra csődül a közönség.

Mivé lesz a csodabogár?

Az utóbbi időben mégis egyre kevésbé köti le a divat. Nemrég az interneten rábukkant egy húsz évvel ezelőtti tinimagazin pár példányára. Olyan kamaszlányoknak szólt, akik nem elégedtek meg néhány szájfényes sminktippel, helyette Kurt Cobainért rajongtak. Mi lenne, ha létrehozna valami hasonlót a neten? Így született meg a Rookiemag.com. És a siker ezúttal sem maradt el, a látogatók száma hat nap alatt elérte az egymilliót. Szerzői között tizenéves lányok és független filmes rendezők egyaránt megtalálhatók. Rajtuk kívül két főállású szerkesztő segíti Tavi munkáját. És bár továbbra is övé a döntő szó, már nem ő az egyedüli alkotó, úgy véli, nem feltétlen neki kell mindig a főszerepet játszania.

©

A magazinban minden hónapnak van egy mottója, aköré szerveződnek a cikkek. És minden szóba kerül, ami csak a kamaszlányokat érdekelheti, kivéve egyet: nincs divatrovat. Tavi ugyanis nem a „menő csajok klubját” akarta megalakítani. Azt igyekszik tudatosítani kortársaiban, hogy mindenki lehet menő, függetlenül attól, milyen zenét hallgat, milyen ruhát visel, mi a kedvenc tévésorozata. Erre ő a legjobb példa. Nem is olyan régen a hozzá hasonló csodabogarak az iskolaudvar sarkában álldogáltak, a kutya sem törődött velük. Manapság viszont ők kerülnek a középpontba, mert bennük megvan, ami a szurkolólányokból és focicsatárokból hiányzik, nekik ugyanis van egyéniségük.

Tavi Gevinson a maga tizenhat évével tudatosan alakítja saját életét. Jövőjét illetően határozott elképzelései vannak. A középiskola befejezése után Kaliforniába készül, de aki azt képzeli, hogy a mainstreamet és alternatívot magabiztosan kombináló kamaszlányt Hollywood talmi csillogása vonzza, nagyot téved. Bár filmeket akar készíteni, lakhelyéül a nehezen megközelíthető, külvilágtól elvágott hegyvidéket választaná. A minden korábbinál nagyobb nyilvánosság előtt élő generáció egyik legismertebb, legsikeresebb gyermekét elvarázsolják a csendes, civilizációtól távol eső helyek.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!