szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A fiatal George Washington Gale Ferris mérnök adta a nevét az óriáskeréknek. Ő volt az első, aki ipari méretben, soktonnányi acélból épített vidámparki mulatságot az 1893-a Chicago-i Expo közönségének.

Ferris tulajdonképpen irigyelte a franciáktól az Eiffel-tornyot, be szerette volna bizonyítani, hogy a második ipari forradalomban nem csupán az európai nemzetek tudnak óriási épület szerkezeteket emelni, hanem egy fiatal nemzet is. S ahogy a tömegszórakoztatást felfedező boldog békeidőkben a párizsiak is városnézésre utaztak a mérnök-tudományos csúcsra, úgy Ferris is megtalálta a módját, miként tegye érdekelté a statikát, anyagtudományt és mérnökteljesítményeket kevésbé ismerő tömegeket az innováció teremtő erejében.

Mondhatnánk: ami nekünk a Széchenyi fürdő, az Észak-Amerikának az óriáskerék. Nem sakkoznának öregjeink a népfürdőben, ha Zsigmondy Vilmos mérnökből hiányzott volna a vágy, hogy bebizonyítsa, a magyar tudás rekordokat tud dönteni. Valóban, a rekordnak ez az egyik célja: mindenki számára fogyaszthatóvá, sőt, átélhetővé tenni azt, amit eddig csak a laborokban ünnepelt néhány szakember.

A másik célja: megdönteni a korábbi rekordokat. Így születtek újabb és újabb óriáskerekek.

Az első óriáskerék tehát Chicagoban tehető próbára. A Navy Pier (tükörfordításban: Tengerészeti móló) fölé nem egészen 46 méterre magasodik. 40 kabinját éjjel kivilágítják.

AP / Lefteris Pitarakis

Ceasars Entertainment

Ma minden idők rekordját egy másik amerikai város próbálja megdönteni. Las Vegasban a kaszinókat működtető Ceasars Entertainment 2012 júliusában kapott engedélyt arra, hogy megépítse High Roller óriáskereket. 2013-ra egy majdnem 168 méter magas kolosszust emelnek, ami legyőzi a jelenlegi rekordtartót, a Singapore Flyer-t. 28 kabinja, amelyek egyenként 40 főt fogadnak be, 30 perc alatt teszik meg a teljes körutat.

Singapore Flyer

A mai világelső, a Singapore Flyer 165 méter magas. A Marina-parton épült, innen akár az indonéz, akár a maláj partvidék is látható. 28 kabinjában összesen 784 vendég utazhat, sőt, akár étkezhet is.

Wikipedia

London Eye

Európa kedvence a London Eye, amely ha nem is a legtermetesebb a műfajban, de a legnagyobb konzolon forgó óriáskerék a világon. A korzónak kialakított, rendkívül elegáns, a Nemzeti Filmszínháznak, Balettintézetnek és a Saatchi Galériának is otthont adó Temze-parti Southbank-en épült. A 135 méter magasságba emelkedő 32 kabin összesen 800 vendéget utaztat.

Zhenzhou

Kína megalomán, miért ne éppen óriáskerekek terén ne élné ki ambícióit? A Zhenzhou az első az országban, 119 méter magas.

Nanchang Csillaga

Wikipedia

Hong Kong és Shangahi között félúton található városról kapta a nevét. Volt olyan idő, amikor ő volt a világelső. 160 méter magas, 60 kabin kering, egyenként 6 fő utazhat.

Tianjin Eye

különleges szerkezettel dicsekszik, hiszen egy híd fölé épült, a fejreállított Y-alakú pillérekre. Ennek megfelelően belvárosi, ami nem jellemző az óriáskerekekre – innen viszon éppen a törénelmi és a bevásárló negyed látszik. 48 kabinját tarka-barkára világítják éjjel.

Riesenrad

Wikipedia

Európában az egyik békebeli kedvenc a bécsi Riesenrad, a Ferris-kerék kortársa. 1897-ben épült azért, hogy Ferenc József Habsburg császár 50 éves trónralépését ünnepelje. A világháborúban megsérült, de 1947-ben helyreállították.

Alig magasabb, mint 65 méter, 15 kabinja azonban a nosztalgi villamos kasztnikból áll. 2,7 kilométer/óra sebességgel kering.

Több filmben is felbukkan, például Orson Welles A harmadik ember c. noirjában, de korai James Bond kalandokban is fel-felbukkan.

Cosmo Clock

Japánban a yokohamai Minato Mirai kerület 1989-1997 között tartotta a világcsúcsot a Cosmo Clock kerékkel. Ha ezt a szerepet el is veszítették, még mindig megmaradt a szomszédban ágaskodó Tengerészeti Torony, ami a világ legmagasabb világítótornya.

Flickr / Creative Commons / Mark Cibulka

A Cosmo alig 108 méter magas, 60 kabinja 15 perc alatt teszi meg a teljes körutat.

Santa Monica

Filmtörténetben is híres lett a kaliforniai Santa Monica moló kereke. Steven Spielberg 1941 című mozijában a 24 méteres kerék elszabadul, és begördül az óceánba. Ez egy törpe óriáskerék a többiekhez képest, azonban az egyetlen, amely teljes energiaigényét a napból nyeri.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!