szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A felhasználók tevékenysége alapján amerikai kutatók jó találati aránnyal meg tudták mondani, hogy melyik anya lesz depressziós gyermeke születése után. Azt azonban nem írják, milyen aktivitás utal arra, hogy a leendő anya veszélyeztetett.

A közösségi oldalakat, a Twittert és a Facebookot használták amerikai tudósok a szülés utáni depresszió megjósolására: a felhasználók tevékenysége alapján jó találati aránnyal meg tudták mondani,  hogy melyik anya lesz depressziós gyermeke születése után. A jelek már a szülés előtt megmutatkoztak.

Azt vizsgálták, mit írtak a kismamák a közösségi oldalakra, bejegyzéseik milyen hangulatot fejeztek ki, milyen gyakran nyilvánultak meg, illetve hány emberrel kommunikáltak - magyarázta Eric Horvitz, a Microsoft redmondi kutatólaboratóriumának igazgatója, aki az Amerikai Tudományfejlesztési Társaság (AAAS) Chicagóban megrendezett éves találkozóján számolt be az eredményeiről.

Horvitz elmondta: az úgynevezett posztnatális depresszió a kismamák mintegy 15 százalékánál lép fel, súlyossága és időtartama egyénenként erősen eltérő. Kutatócsoportjával majdnem 3000 nő twitteres bejegyzéseit elemezte.

Ezután internetes fórumokon találtak egy tucat kismamát, akik beleegyeztek a munkájukban való részvételbe, és hozzáférést adtak a kutatóknak a Facebook-adataikhoz. Ezután a babák születése előtt és után három-három hónapon át követték az anyák internetes tevékenységét.

A szülés előtti időszak online aktivitása alapján a tudósok 70 százalékos pontossággal előre tudták jelezni, hogy melyik anyánál alakul ki a szülés utáni depresszió valamilyen formája.

A Facebook-adatok alapján végzett vizsgálatnál a résztvevő nők azt is elmondták, hogy diagnosztizálták-e náluk a posztnatális depressziót, így lehetett ellenőrizni az előrejelzés pontosságát - mondta Horvitz.

Az eredmények alapján olyan telefonos alkalmazást is ki lehet fejleszteni, amely segíteni tudna az érintett nőknek - tette hozzá.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!