szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

„Utópiák a divatban. Haute couture a grafikában” a címe a Bécsi Iparművészeti Múzeum (MAK) legújabb kiállításának, amely az európai divatrajzok világába enged betekintést a 15. század végétől egészen az 1930-as évekig. Órási parókák, bizarr szabású ruhák, puffos ujjak, fodrok, szalagok és virágdíszek minden mennyiségben.

Az európai divatábrázolás sajátosságairól kaphat áttekintést, aki végigböngészi a bécsi MAK legújabb kiállítását, amely kétszáz lenyomat, plakát, könyvillusztráció és folyóirat segítségével tart divatbemutatót öt évszázad kreációiból. Az „Utópiák a divatban. Haute Couture a grafikában” című tárlat hatásosan ábrázolja az alkotókedv csapongását a hordhatóság és az utópiák között.

Ernst Deutsch-Dryden, Theater der Moden, Berlin, 1913
MAK

A kiállítás ötlete a MAK grafikai gyűjteményének hat éven át tartó feldolgozása alatt született meg, amelynek során egyértelművé vált, hogy az haute couture nem a 20. század szüleménye. A magas színvonalú szabászat és az értékes kiegészítők a kora újkor óta nem mentek ki a divatból. Mint azt Heinrich Aldegrever, Jost Amman és Jacques Callot 15-17. századi rézkarcai is igazolják, szívesen használtak új anyagokat és szöveteket már a reneszánsz korban is. Heinrich Wirri 140 centiméteres fametszete, amely II. Károly osztrák főherceg és Mária Anna bajor hercegnő esküvőjét ábrázolja, hűen tükrözi az udvari pompa burjánzását.

A barokk és a klasszicizmus új stílusára ad szatirikus választ Ennemond Alexandre Petitot francia építész és dekoratőr „Mascarade á la Grecque” című rézkarcsorozata. Túlkapások és gazdag díszítés jellemzi a rokokó arisztokrácia megjelenését, amely gigantikus parókák mögé rejti a saját haját, vastag púderréteggel fedi el a természetes arcszínét, és gyakran a test vonalával összeegyeztethetetlen szabású ruhákba bújtatja magát.

Joseph Trentsensky, Paris u. London, Wien, um 1834
MAK

Az 1786 és 1827 között megjelenő „Journal des Luxus und der Moden” című divatmagazin gazdagon illusztrált lapjai abba az időszakba engednek betekintést, amikor a klasszicizmus és  a biedermeier váltották egymást. Az empire stílus lenge ingruháját (chemise) szoros, a derekat kiemelő fűzők váltják fel, és divatba jön a léggömbszerűen puffos ujj, a szalagokkal és virágokkal gazdagon díszített kalap, és mindenhova fodrot és masnit varrnak, ahova csak lehet.

A magas színvonalú szabászatot végül az angol Charles Frederick Worth emelte külön iparággá azzal, hogy 1868-ban megalapította a Chambre Syndical de la Haute Couture-t, hogy megvédje a kreációit a másolóktól. A tanítványa, Paul Poiret 1911-es bécsi látogatása során került kapcsolatba a Wiener Werkstätte-vel, amelynek lenyűgözték a textíliái. A múzeum az 1930-as években, a divatfotózás előretörésével hagyott fel a divatrajzok gyűjtésével.

Az „Utópiák a divatban. Haute Couture a grafikában” című kiállítás 2016. szeptember 4-ig látogatható, kedd esténként 6 és 10 óra között pedig ingyenes a belépés.

 

Mode-Utopien. Haute Couture in der Grafik
MAK, Stubenring 5., 1010 Bécs
www.mak.at

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!