Veszélyesebb a dízelmotorok kipufogógázának tüdőrákot okozó hatása, mint eddig gondolták
A dízel kipufogógázat sokáig "lehetséges karcinogén anyagként" tartották számon.
A dízel kipufogógázat sokáig "lehetséges karcinogén anyagként" tartották számon. Az amerikai Nemzeti Rákintézet (NCI) munkatársainak 20 éven át tartó tanulmánya azonban közelebbről vizsgálta meg a hatást.
Több mint 12 ezer bányász egészségét követték nyomon, akik különböző mennyiségben lélegezték be munkahelyükön a dízellel hajtott gépek és berendezések által kibocsátott gáznemű végtermékét.
Mint a Journal of the National Cancer Institute című szaklapban közzétett jelentésükben beszámolnak róla, a legtöbb dízel kipufogógáznak kitett munkásoknál háromszor nagyobb volt a tüdőrák miatti halálozás kockázata, mint egy átlagos embernél. Még a legkisebb mennyiségű dízel végterméknek kitett bányászoknál is 50 százalékkal magasabb volt a kockázat (az átlagoshoz képest) - írta Debra Silverman kutatásvezető, az NCI epidemiológusa.
"Megállapításaink nemcsak a bányászok számára fontosak, hanem a dízelüzemű berendezések közelében dolgozó 1,4 millió amerikai és 3 millió európai munkás számára is, valamint világszerte mindenkinek, akik nagyvárosi környezetben él" - tette hozzá Silverman.
A kutató rámutatott, hogy Kínában, Mexikóban és Portugáliában is van néhány olyan nagyváros, ahol az utóbbi években a dízeleredetű légszennyezés szintje hasonló, mint amekkorának a bányászok ki vannak téve munkahelyükön.
A március elején közzétett tanulmány megjelenését sokáig hátráltatta néhány bányatársaság pereskedése. A bányaipar egyes képviselői szerint a tanulmány visszatekintő jellege miatt nem ad pontos képet, mert az elmúlt évtizedekben jelentős változások történtek az alkalmazott technológiákban, így a mostani dízelüzemű berendezések kibocsátása már jóval alacsonyabb.