szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A mozi őskorában még egy automata hentesboltot bemutató rövidfilm is a tudományos-fantasztikus kategóriába tartozott. Napjainkban a legmodernebb digitális technika, 3D-grafika és virtuális hátterek is segítik a rendezők dolgát. Hogyan alakultak azonban a sci-fikben látható különféle marslakók, űrlények, robotok és egyéb nem evilági szereplők az évek során? Összeállításunkból kiderül.

Ha tágan értelmezzük a tudományos-fantasztikus film kereteit, az első ilyen alkotásnak talán a Lumière-fivérek 1895-ös Charcuterie mécanique (Önműködő hentesüzlet) című műve tekinthető. Azonban a klasszikus értelemben vett sci-fi filmek műfaját Georges Méliès 1902-es Utazás a Holdba című rövidfilmje alapozta meg, amelyben a Földet kísérő égitestre utazó űrhajósok találkoznak a holdlakókkal.

„A század első felében, a sci-fi klasszikus időszakában, az idegenek megjelenítése antropocentrikus, vagyis az ember tulajdonságaiból kiindulva ábrázolják őket, némileg átalakítva, torzítva az emberábrázolást” – fejtette ki a hvg.hu kérdésére H. Nagy Péter irodalomtörténész, filmesztéta. „Innen ered a tipikus nagy fejű, hosszú ujjú, nagy szemű idegenek ábrázolása. Másfelől, a szabadra engedett fantázia fontos szerephez jut, emellett azonban lényeges a kulturális kontextus is, mert ez minősíti a létrehozó közeget.”

Ez utóbbira kiváló példa az 1956-os klassziks, a Testrablók támadása, amely ugyan mindenféle vizuális effekt nélkül operál, azonban az idegenek inváziója – akiket ráadásul nem lehet megkülönböztetni a hétköznapi emberektől – paranoiát és félelmet kelt az emberekben. A Testrablók támadása az ötvenes évek Amerikájának kommunistáktól való rettegését aknázta ki – sikerrel.

„Az inváziós téma már a XIX. századik második felében megjelenik a fantasztikus irodalomban” – magyarázza H. Nagy Péter. „Az inváziós narratívákban az idegenek külső veszélyt jelentenek – elég csak H.G. Wells Világok harca című könyvére gondolni – amelyek az embertől függetlenül fejlődnek ki.”

Két paradigma is vegyül a sci-fi filmek műfajában mérföldkőnek számító Alien-sorozatban. Az egyik a már említett inváziós narratíva, egy kis csavarral. A parazitaként szaporodó lények ugyanis egyfajta belső inváziót valósítanak meg, emellett a rovarjellegű idegenek talán legklasszikusabb ábrázolása a H. R. Giger által megálmodott földönkívüli alien.


Az Alien-sorozat által megalkotott horrorelemekkel is tarkított irányba tesz további lépést a Pitch Black – 22 évente sötétség című alkotás, amelyben olyan, az intelligenciát nélkülöző létformákat mutatnak be, amelyeket a sötétséghez való adaptálódás formál meg. A mű egész világa ennek mentén evolúciósan magyarázható. Emellett szerepet kap benne a hajótörés motívuma, amely számos korábbi és későbbi sci-fiben is megjelenik.

A legközkedveltebb az UFO-rajongók által népszerűvé tett, fentebb már említett hosszúujjú, nagy fejű – mindenképpen antropomorf, azaz emberszerű – idegenábrázolás.

„Ennek a témának számos változata megjelenik a filmekben” – fejti ki H. Nagy Péter. „A Harmadik típusú találkozásokban is, illetve Brian De Palma Mars mentőakció című filmjében, amelyben a pánspermium-elmélet is megjelenik, vagyis, hogy az élet először a Marson fejlődött ki, majd az ottani lények genetikai anyaga népesítette be a Földet.”

Kedveltek a sci-fi műfajában az alakváltó idegenek is. Ilyen például az M. Night Shyamalan által rendezett Jelek című film, amelyben a kozmikus látogatók egy, vagy több adaptív képesség segítségével bele tudnak olvadni a környezetbe.

Ne feledkezzünk el a barátságos idegenekről sem. H. Nagy Péter szerint említésre méltó az egyik igazi klasszikus, E.T., aki valójában a Quasimodo-motívumot testesíti meg. De érdemes beszélni a Men in Black – Sötét zsaruk című komédiáról is, amelyben –  fantáziát szabadjára engedve –  vegyes összetételű az idegenek ábrázolása, szándékaik, cselekedeteik pedig teljesen emberiek.

„Jó példa még Douglas Adams könyve, a Galaxis útikalauz stopposoknak, amely a sci-fi klisékből csinál paródiát” – tette hozzá az esztéta. „Itt említhetnénk a vogonokat, amelyek megformálása a morózus bürokratákat, hivatalnokokat állítja pellengérre. A paródián keresztül kiválóan rálátni a klisérendszer működésére, s a vogonok esetében még az irodalom, a költészet is kap egy játékos fricskát.”

A vogonok ábrázolása teljes mértékben parodisztikus: görbehátú, csúnya, bibircsókos szörnyek, akiknek a versmondási stílusa halálos lehet a kozmosz lakói számára.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Bari Máriusz Világ

Fény derült a texasi UFO-rejtély titkára

Bombaként robbant az amerikai hírcsatornákon, hogy a texasi Stephenville kisváros felett ufók jelentek meg január 8-án, miközben az amerikai légierő szerint semmilyen légigyakorlat nem zajlott azidőtájt.

hvg.hu Tech

Az amerikai UFO-akták megnyitását követelik

Egy korábbi pilótákból és kormányhivatalnokokból álló csoport felszólította az Egyesült Államok kormányát, hogy újítsa fel a nyomozást az állítólagos UFO-észlelésekkel kapcsolatban.

hvg.hu Tech

Földönkívüli baktériumokat azonosított egy indiai tudós?

Négy évvel ezelőtt, megmagyarázhatatlan, vörös színű eső hullott India Kerala nevű térségében. Egy kutató az onnan vett minták elemzése után úgy nyilatkozott, hogy a különös elszíneződést a világűrből érkezett mikrobák okozták.

hvg.hu Tech

A leghitelesebbnek tűnő UFO észlelések – videóval

A mindenhol kéznél lévő digitális kép- és videófelvevő eszközök elterjedésének köszönhetően elszaporodtak az azonosítatlan repülő tárgyak és lények észleléseit rögzítő felvételek. Nézegessen videón megörökített UFO-észleléseket!