Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"22a6576f-bd7d-49d7-8759-9dd69d67abe7","c_author":"László Ferenc","category":"tudomany","description":"Megnéztük, hogy mire képes a gyakorlatban a csúcsmobilok árának alig ötödéért kínált legfrissebb androidos okostelefon, melynek egyik újdonsága egyenesen a legdrágább iPhone-okról érkezett. Nyúzópróbán a Honor 400 Lite.","shortLead":"Megnéztük, hogy mire képes a gyakorlatban a csúcsmobilok árának alig ötödéért kínált legfrissebb androidos okostelefon...","id":"20250416_olcso-uj-androidos-mobil-honor-400-lite-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/22a6576f-bd7d-49d7-8759-9dd69d67abe7.jpg","index":0,"item":"c1a48b5b-90f4-428f-a08e-bdd85e9cbe5c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250416_olcso-uj-androidos-mobil-honor-400-lite-teszt-velemeny","timestamp":"2025. április. 16. 08:03","title":"Remek az ára, de mennyire jó a legújabb lájtos androidos mobil? Teszten a Honor 400 Lite","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b7cf8378-6cc7-4dd6-933e-2276686fb6c3","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A pénzintézet 2027-re 40 százalékos hitelkihelyezési és több mint 30 százalékos hitelportfólió-növekedést tervez a 2024-es bázishoz képest.","shortLead":"A pénzintézet 2027-re 40 százalékos hitelkihelyezési és több mint 30 százalékos hitelportfólió-növekedést tervez...","id":"20250415_Cofidis-2024-hitel-cetelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7cf8378-6cc7-4dd6-933e-2276686fb6c3.jpg","index":0,"item":"5f444365-96df-46ff-8417-7e438a52c696","keywords":null,"link":"/kkv/20250415_Cofidis-2024-hitel-cetelem","timestamp":"2025. április. 16. 13:49","title":"Közel 25 milliárdos bevételt ért el tavaly a Cofidis","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06058656-3895-4d7b-81c4-825c1b9773ad","c_author":"Kozák Zsuzska ","category":"360","description":"Van, aki alapítja, van, aki zsűrizi, van, aki kapja, van, aki elutasítja. Van, aki örökre a shortlisten ragad. Van, aki halmozza, és van, aki egész életében hiába epekedik érte. Van, aki megveszi, van, aki visszaadja. Van, aki kiborul miatta, van, aki csak nevet rajta. Mi az?","shortLead":"Van, aki alapítja, van, aki zsűrizi, van, aki kapja, van, aki elutasítja. Van, aki örökre a shortlisten ragad. Van, aki...","id":"20250416_A-mu-kepzomuveszeti-dijak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06058656-3895-4d7b-81c4-825c1b9773ad.jpg","index":0,"item":"b6d58cfb-80e5-44e1-b254-c530d1fb9466","keywords":null,"link":"/360/20250416_A-mu-kepzomuveszeti-dijak","timestamp":"2025. április. 16. 13:44","title":"Zongorázni lehet a különbséget – adok-kapok a magyar képzőművészeti díjak világában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b18fc9d3-869c-444f-91a2-08d0e8854a4c","c_author":"Farkas Zoltán","category":"360","description":"Olyan globális kereskedelempolitikai szabály nem létezik, hogy az exporttöbbletet produkáló országokra válaszul vámokat lehet kivetni – mondja Balás Péter, aki több mint négy évtizedet töltött el kormányzati és uniós tisztségekben.","shortLead":"Olyan globális kereskedelempolitikai szabály nem létezik, hogy az exporttöbbletet produkáló országokra válaszul vámokat...","id":"20250417_hvg-balas_peter_trump_vampolitikajarol_vesztesekrol_vilagdzsungelrol_pisztoly_azasztalon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b18fc9d3-869c-444f-91a2-08d0e8854a4c.jpg","index":0,"item":"5ce7bcee-80a0-487e-9ffe-2dc96d36f285","keywords":null,"link":"/360/20250417_hvg-balas_peter_trump_vampolitikajarol_vesztesekrol_vilagdzsungelrol_pisztoly_azasztalon","timestamp":"2025. április. 17. 16:30","title":"Ott a pisztoly az asztalon, ki süti el először? Balás Péter Trump vámháborújáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a46a857d-1546-4d1c-b3c2-46fd4eb6c2bb","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"Elementáris erővel csaptak össze a napokban a magyar tudományos élet különböző képviselői a Magyar Tudományos Akadémiának és tagjainak a szerepéről. A tét százmilliárdokban is mérhető, de végső soron a tudományos kutatás szabadságáról vagy politikai függőségéről van szó.","shortLead":"Elementáris erővel csaptak össze a napokban a magyar tudományos élet különböző képviselői a Magyar Tudományos...","id":"20250417_mta-200-kozgyules-vagyon-ingatlanok-hun-ren-orban-viktor-schmidt-maria-freund-tamas-palinkas-jozsef","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a46a857d-1546-4d1c-b3c2-46fd4eb6c2bb.jpg","index":0,"item":"3dcd23de-9201-498d-9128-31abb29414dc","keywords":null,"link":"/360/20250417_mta-200-kozgyules-vagyon-ingatlanok-hun-ren-orban-viktor-schmidt-maria-freund-tamas-palinkas-jozsef","timestamp":"2025. április. 17. 06:30","title":"Kiújult vita az MTA-vagyonról: három patinás ingatlan kontra három év szabadságvesztés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fbb23b62-4c72-4ef1-b226-7b014ea77f1e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egy Tesla tulajdonosa pert indított a gyártó ellen.","shortLead":"Egy Tesla tulajdonosa pert indított a gyártó ellen.","id":"20250416_Tesla-ujabb-botranya-manipulalt-futasteljesitmenyek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbb23b62-4c72-4ef1-b226-7b014ea77f1e.jpg","index":0,"item":"e1a0b725-25c8-4110-b456-e60d11bfaef9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250416_Tesla-ujabb-botranya-manipulalt-futasteljesitmenyek","timestamp":"2025. április. 16. 12:28","title":"Manipulálja a Tesla a kilométer-számlálót, hogy hamarabb járjon le a garancia?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b973497b-0c5c-4fc2-a2e1-a944efc04353","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Kedvenc európai politikusát, Giorgia Meloni olasz kormányfőt fogadta a Fehér Házban az amerikai elnök, tárgyalásukon szóba került az Ukrajnával kötendő megállapodás is.","shortLead":"Kedvenc európai politikusát, Giorgia Meloni olasz kormányfőt fogadta a Fehér Házban az amerikai elnök, tárgyalásukon...","id":"20250417_Trump-meloni-targyalas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b973497b-0c5c-4fc2-a2e1-a944efc04353.jpg","index":0,"item":"c8329cf6-6bdf-4d12-8a3f-5fc20202e517","keywords":null,"link":"/vilag/20250417_Trump-meloni-targyalas-ebx","timestamp":"2025. április. 17. 20:56","title":"Trump Meloninak: Száz százalék, hogy lesz megállapodás az EU-val","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"92debe9a-3856-4d1d-9abd-eea8135239a7","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Mary Harron különösen azon csodálkozik, hogy a Wall Street-i körökben is tetszést aratott a film, meg hogy macsónak tartják Batemant, pedig Bret Easton Ellis műve egy meleg férfi szatírája a férfiasságról.","shortLead":"Mary Harron különösen azon csodálkozik, hogy a Wall Street-i körökben is tetszést aratott a film, meg hogy macsónak...","id":"20250416_Amerikai-pszicho-Patrick-Bateman-Christian-Bale-meleg-szatira","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/92debe9a-3856-4d1d-9abd-eea8135239a7.jpg","index":0,"item":"00af37dd-8ef1-411c-8a9f-71874369b835","keywords":null,"link":"/kultura/20250416_Amerikai-pszicho-Patrick-Bateman-Christian-Bale-meleg-szatira","timestamp":"2025. április. 16. 12:38","title":"Az Amerikai pszicho rendezője nem érti, miért borulnak le a bankárok Patrick Bateman előtt, amikor épp belőlük csinál hülyét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Final Cut: a program, amelyet a Duna TV is használ
szerző:
techline.hu
Tetszett a cikk?
A Final Cut telepítése után egy ikon kerül a Dock-ra, ahonnan a programot indíthatjuk...
A Final Cut telepítése után egy ikon kerül a Dock-ra, ahonnan a programot indíthatjuk (természetesen ezt az Applications mappából is megtehetjük). A program első ránézésre egyszerűnek tűnik: bal oldalon találjuk a Browser ablakot, amelynek a segítségével a projekthez szükséges kép- és hanganyagot importálhatjuk. Jobbra mellette van a Viewer ablak, amelyben hang- vagy képi állományt játszhatunk le. Az ettől jobbra található Canvasban pedig már a vágott anyag látható majd, és végül a program alsó részében vízszintesen helyezkedik el a Timeline, ahol a képet és hangot vághatjuk. Az Eszközpaletta (Tool) általában a program jobb oldalán található, de ennek a helyzete változtatható. Ez jellemző egyébként a többi ablakra is. Minden paletta és ablak a programon belül méretezhető, és a pozíciójuk is változtatható, így amikor egy számunkra kedvező felületet kapunk, amelyben jól tudunk dolgozni, akkor azt az állapotot egyszerűen kimenthetjük, s legközelebbi ezt a munkaasztalt betölthetjük, és a megszokott környezetben dolgozhatunk tovább. (A Window/Arrange/Save Window Layout menüben menthetjük el a munkaasztal beállításait, és a Load menüből nyithatjuk meg újra.)
Mielőtt elkezdünk dolgozni, különböző video- és hangfájlokra, illetve fényképekre lehet szükségünk a projekten belül, ezeket érdemes egy helyen, egy folderban tárolni. Célszerű még a munka megkezdése előtt megnézni, hogy a program erre vonatkozó beállításai megfelelőek-e. A legfontosabb talán a scratch disk, ahová a Final Cut az ideiglenes fájlokat teszi, a másik pedig a projekt tulajdonságai. Itt a felbontást, illetve a különböző kódekek állíthatjuk be. A videó beállításait a legegyszerűbb - amint azt a neve is mutatja - az Easy Setup-ban megadni, ahol gyorsan meghatározhatjuk, milyen fájlokkal óhajtunk dolgozni. Például ha egy DV kazettáról másoljuk be az anyagot a gépünkre, akkor állítsuk DV-re és PAL-ra, ha HD anyaggal van dolgunk, akkor értelemszerűen HD-t válasszunk (és azon belül a felvett anyagnak megfelelő képméretet, 720p, 1080i vagy 1080p).
A Scratch disk, vagyis az ideiglenes tároló helyét a Final Cut/System Settings menüben tudjuk beállítani, és a legjobb, ha itt ugyanaz a merevlemez szerepel, mint amit a projekt fájlok is használnak. Semmiképpen sem érdemes külső merevlemezt beállítani, mivel itt az átviteli sebesség nagyon fontos szerepet játszik, és mindig a beépített, belső merevlemezeknél a leggyorsabb az átvitel. De általában ezt nem kell állítani, az alapbeállítások e szerint lesznek megadva, bár ajánlatos ezt a telepítés után ellenőrizni, mivel ez igen lényeges dolog.
Amennyiben a videofájl még nincs a gépünkön, hanem a kameránkban található, akkor azt először is át kell másolni (capture) a gépünkbe. Az Apple honlapján található az a lista, amelyben szerepelnek a Final Cut által támogatott hardverek. Kössük össze kameránkat egy firewire kábel segítségével a gépünkkel, majd a Final Cut File menüjéből válasszuk a Log and Capture opciót. Ezzel megjelenik egy ablak, amelyben a kamerából átmásolni kívánt filmet követhetjük figyelemmel. Ezután a legegyszerűbb, ha a Capture résznél a Now gombra klikkelünk, amivel megindul a képanyag másolása. Ezt a folyamatot az Esc gomb megnyomásával tudjuk megszakítani, ami után a bemásolt film automatikusan megjelenik a Browserben.
A beimportált nyersanyagot egyszerűen rá kell húzni a Timeline-ra, és már kezdhetjük is vágni a filmünket. A kis borotva ikon segítségével (Razor) darabolhatjuk fel a filmet, és a Selection Toollal pozícionálhatjuk. Ilyenkor vigyázzunk arra, hogy a képpel együtt a hangot is mozgassuk, amennyiben azt akarjuk, hogy a hang és a kép szinkronban legyen. Egyszerre több video- és audiósávra is elhelyezhetünk hang-, illetve képdarabkákat, amelyeket a Timeline-on szerkeszthetünk. (A video- és hangsávok mennyiségét a User Preferences/Timeline Options menü alatt változtathatjuk meg, de egyszerűen a Ctrl+klikkel is hozzáadhatunk egy újabb video- vagy audiosávot a Timeline-hoz.)
A videodarabkákra effekteket is helyezhetünk, ami látványossabbá teheti a filmünket (persze az effektezést ajánlatos nem túlzásba vinni, elég ha csak egyet-kettőt használunk, és abból is ugyanazt a fajtát). Az effekteket az Effects/Video Filters menüben találhatjuk. Itt annyi a teendőnk, hogy ha egy effektet akarunk használni, egyszerűen kiválasztjuk a menüből, és az az aktív videodarabra kerül. Ugyanez a teendő az audióeffekteknél is, amelyet az Effects/Audo Filters menüpont alatt találunk. Itt az Effects menüben találjuk meg a Transition-t vagyis az Átmeneteket is, amiket általában a kép- vagy hangdarabok elejére vagy végére helyezhetünk el. Az összes effekt és átmenet részleteiben a Viewer ablakán belül a Stereo (hang) vagy a Filters (kép) fülek alatt paraméterezhető. Találunk még ott egy fontos, Motion nevezetű fület is, ahol a képállományunk különböző tulajdonságait változtathatjuk, áttetszőség, forgatás, crop stb. Ezt mind egy idővonalon állíthatjuk be, keyframe-ek létrehozásával (kis ikon az idővonal előtt).
A Timeline-on a hangsávban található hangállományt - hasonlóan a képi állományhoz - ugyancsak vághatjuk, effektezhetjük a programon belül, de ha komolyabban bele akarunk nyúlni a hangba, akkor ajánlatosabb azt a Soundtrack Pro-ban megnyitni, ott editálni, majd később visszaimportálni a Final Cut-ba. A Soundtrack Pro a Final Cut Studio része, így a Final Cut Express tulajdonosainak más programot kell használniuk a hang szerkesztésére. Az ingyenes Audacity az egyik legjobb alternatíva. A Soundtrack és az Audacity között annyi a különbség, hogy a Soundtrack jobban integrálódik a Final Cut-ba, azaz onnan küldjük ki a Soundtrackba a hangfájlt, editáljuk, majd bezáráskor a módosításokkal visszakerül a Final Cut-ba. Ezt Final Cut Express esetében (Soundtrack híján) az Audacity-vel nem tudjuk megoldani. Itt importálni kell a hangfájlt, ezután editálhatunk és menthetünk, majd azután lehet a Final Cut-ba visszaimportálni. Ha azonban csak egyszerű hangvágásokat végzünk vagy például a hangerőt akarjuk állítgatni a beszéd és a háttérzene között, akkor azt a Final Cut-on belül is megtehetjük, és nem kell külső hangszerkesztőre támaszkodnunk.
A Final Cut-on belül lehetőség van feliratozásra is. Ezt a legegyszerűbben úgy érhetjük el, ha a Viewer ablakban a jobb alsó sarokban lévő kis A betű ikonjára kattintunk, és ott kiválasztjuk a Text opciót. Ekkor a Viwer-ben megjelenik egy 'Sample' szöveg, amit átírhatunk és a Control fül alatt parameterezhetjük is (betűtípus, méret, szín stb.)
A Final Cut beépített feliratozója nem éppen a legtökéletesebb, bár a legtöbb célnak megfelel, azonban ha professzionális, filmek elején vagy végén látott látványos feliratozásra vágyunk, akkor a LiveType-ot kell használnunk ami már egy professzionális feliratozó, és mondani sem kell a Final Cut Studio része, így tökéletesen integrálódik.
Csak röviden említjük meg még, hogy ha mozgó grafikát (motion graphics) is be akarunk építeni a filmünkbe, akkor a Motion-t érdemes használni, ami ugyancsak a Final Cut csomag része. A program hasonló az Adobe After Effects-hez, azonban a használata sokkal egyszerűbb. Már majdnem kész vagyunk a filmünkkel, azonban előfordulhat, hogy a színek még nem igazán tökéletesek, mert túl realisztikusak találjuk őket (ami egyébként a digitális kamerák átka). Nos, van még egy program a Final Cut Studio-ban, amit ilyenkor kell elővenni, és ez a Color, bár a Final Cut-ban is van beépített színkorrektor, ami az alapműveletekre tökéletesen elegendő. A Colorral - amint azt a neve is mutatja - színeket tudunk megváltoztatni, egyfajta hangulatot adni a képeknek, és ezt nagyon részletesen, magas színvonalon tudjuk végrehajtani ebben a programban.
A film elkészülte után több módon is exportálhatjuk filmünket, egyszerűen az Export paranccsal, ami Quicktime formátumba menti el a filmet vagy pedig a Compressor segítségével (ez ugyancsak a Final Cut Studio része), amelyben szinte minden beállítási mód a rendelkezésünkre áll, a flash videótól kezdve a HD minőségig, sőt mindezt akár kötegelt módon (batch) is megtehetjük.
Ezek az utólag említett programok: LiveType, Motion, Soundtrack, Color, Compressor és a DVD Studio Pro (amivel DVD és BD lemezeket keszíthetünk) már a haladó felhasználók számára készültek, akik csak egyszerűen és gyorsan vágni szeretnének, mindenféle grafikai integráció, látványos feliratozás vagy magas szintű színkorrekció nélkül, azoknak a Final Cut program is tökéletesen elegendő, később azonban mindenféleképpen érdemes megismerkedni a vele kapott segédprogramokkal is.