szerző:
techline.hu
Tetszett a cikk?

A Final Cut telepítése után egy ikon kerül a Dock-ra, ahonnan a programot indíthatjuk...

A Final Cut telepítése után egy ikon kerül a Dock-ra, ahonnan a programot indíthatjuk (természetesen ezt az Applications mappából is megtehetjük).
A program első ránézésre egyszerűnek tűnik: bal oldalon találjuk a Browser ablakot, amelynek a segítségével a projekthez szükséges kép- és hanganyagot importálhatjuk. Jobbra mellette van a Viewer ablak, amelyben hang- vagy képi állományt játszhatunk le. Az ettől jobbra található Canvasban pedig már a vágott anyag látható majd, és végül a program alsó részében vízszintesen helyezkedik el a Timeline, ahol a képet és hangot vághatjuk. Az Eszközpaletta (Tool) általában a program jobb oldalán található, de ennek a helyzete változtatható. Ez jellemző egyébként a többi ablakra is. Minden paletta és ablak a programon belül méretezhető, és a pozíciójuk is változtatható, így amikor egy számunkra kedvező felületet kapunk, amelyben jól tudunk dolgozni, akkor azt az állapotot egyszerűen kimenthetjük, s legközelebbi ezt a munkaasztalt betölthetjük, és a megszokott környezetben dolgozhatunk tovább. (A Window/Arrange/Save Window Layout menüben menthetjük el a munkaasztal beállításait, és a Load menüből nyithatjuk meg újra.)

Mielőtt elkezdünk dolgozni, különböző video- és hangfájlokra, illetve fényképekre lehet szükségünk a projekten belül, ezeket érdemes egy helyen, egy folderban tárolni. Célszerű még a munka megkezdése előtt megnézni, hogy a program erre vonatkozó beállításai megfelelőek-e. A legfontosabb talán a scratch disk, ahová a Final Cut az ideiglenes fájlokat teszi, a másik pedig a projekt tulajdonságai. Itt a felbontást, illetve a különböző kódekek állíthatjuk be.
A videó beállításait a legegyszerűbb - amint azt a neve is mutatja - az Easy Setup-ban megadni, ahol gyorsan meghatározhatjuk, milyen fájlokkal óhajtunk dolgozni. Például ha egy DV kazettáról másoljuk be az anyagot a gépünkre, akkor állítsuk DV-re és PAL-ra, ha HD anyaggal van dolgunk, akkor értelemszerűen HD-t válasszunk (és azon belül a felvett anyagnak megfelelő képméretet, 720p, 1080i vagy 1080p).

A Scratch disk, vagyis az ideiglenes tároló helyét a Final Cut/System Settings menüben tudjuk beállítani, és a legjobb, ha itt ugyanaz a merevlemez szerepel, mint amit a projekt fájlok is használnak. Semmiképpen sem érdemes külső merevlemezt beállítani, mivel itt az átviteli sebesség nagyon fontos szerepet játszik, és mindig a beépített, belső merevlemezeknél a leggyorsabb az átvitel. De általában ezt nem kell állítani, az alapbeállítások e szerint lesznek megadva, bár ajánlatos ezt a telepítés után ellenőrizni, mivel ez igen lényeges dolog.

Amennyiben a videofájl még nincs a gépünkön, hanem a kameránkban található, akkor azt először is át kell másolni (capture) a gépünkbe. Az Apple honlapján található az a lista, amelyben szerepelnek a Final Cut által támogatott hardverek.
Kössük össze kameránkat egy firewire kábel segítségével a gépünkkel, majd a Final Cut File menüjéből válasszuk a Log and Capture opciót. Ezzel megjelenik egy ablak, amelyben a kamerából átmásolni kívánt filmet követhetjük figyelemmel. Ezután a legegyszerűbb, ha a Capture résznél a Now gombra klikkelünk, amivel megindul a képanyag másolása. Ezt a folyamatot az Esc gomb megnyomásával tudjuk megszakítani, ami után a bemásolt film automatikusan megjelenik a Browserben.

A beimportált nyersanyagot egyszerűen rá kell húzni a Timeline-ra, és már kezdhetjük is vágni a filmünket. A kis borotva ikon segítségével (Razor) darabolhatjuk fel a filmet, és a Selection Toollal pozícionálhatjuk. Ilyenkor vigyázzunk arra, hogy a képpel együtt a hangot is mozgassuk, amennyiben azt akarjuk, hogy a hang és a kép szinkronban legyen. Egyszerre több video- és audiósávra is elhelyezhetünk hang-, illetve képdarabkákat, amelyeket a Timeline-on szerkeszthetünk. (A video- és hangsávok mennyiségét a User Preferences/Timeline Options menü alatt változtathatjuk meg, de egyszerűen a Ctrl+klikkel is hozzáadhatunk egy újabb video- vagy audiosávot a Timeline-hoz.)

A videodarabkákra effekteket is helyezhetünk, ami látványossabbá teheti a filmünket (persze az effektezést ajánlatos nem túlzásba vinni, elég ha csak egyet-kettőt használunk, és abból is ugyanazt a fajtát). Az effekteket az Effects/Video Filters menüben találhatjuk. Itt annyi a teendőnk, hogy ha egy effektet akarunk használni, egyszerűen kiválasztjuk a menüből, és az az aktív videodarabra kerül. Ugyanez a teendő az audióeffekteknél is, amelyet az Effects/Audo Filters menüpont alatt találunk.
Itt az Effects menüben találjuk meg a Transition-t vagyis az Átmeneteket is, amiket általában a kép- vagy hangdarabok elejére vagy végére helyezhetünk el.
Az összes effekt és átmenet részleteiben a Viewer ablakán belül a Stereo (hang) vagy a Filters (kép) fülek alatt paraméterezhető.
Találunk még ott egy fontos, Motion nevezetű fület is, ahol a képállományunk különböző tulajdonságait változtathatjuk, áttetszőség, forgatás, crop stb. Ezt mind egy idővonalon állíthatjuk be, keyframe-ek létrehozásával (kis ikon az idővonal előtt).

A Timeline-on a hangsávban található hangállományt - hasonlóan a képi állományhoz - ugyancsak vághatjuk, effektezhetjük a programon belül, de ha komolyabban bele akarunk nyúlni a hangba, akkor ajánlatosabb azt a Soundtrack Pro-ban megnyitni, ott editálni, majd később visszaimportálni a Final Cut-ba. A Soundtrack Pro a Final Cut Studio része, így a Final Cut Express tulajdonosainak más programot kell használniuk a hang szerkesztésére. Az ingyenes Audacity az egyik legjobb alternatíva. A Soundtrack és az Audacity között annyi a különbség, hogy a Soundtrack jobban integrálódik a Final Cut-ba, azaz onnan küldjük ki a Soundtrackba a hangfájlt, editáljuk, majd bezáráskor a módosításokkal visszakerül a Final Cut-ba. Ezt Final Cut Express esetében (Soundtrack híján) az Audacity-vel nem tudjuk megoldani. Itt importálni kell a hangfájlt, ezután editálhatunk és menthetünk, majd azután lehet a Final Cut-ba visszaimportálni.
Ha azonban csak egyszerű hangvágásokat végzünk vagy például a hangerőt akarjuk állítgatni a beszéd és a háttérzene között, akkor azt a Final Cut-on belül is megtehetjük, és nem kell külső hangszerkesztőre támaszkodnunk.

A Final Cut-on belül lehetőség van feliratozásra is. Ezt a legegyszerűbben úgy érhetjük el, ha a Viewer ablakban a jobb alsó sarokban lévő kis A betű ikonjára kattintunk, és ott kiválasztjuk a Text opciót. Ekkor a Viwer-ben megjelenik egy 'Sample' szöveg, amit átírhatunk és a Control fül alatt parameterezhetjük is (betűtípus, méret, szín stb.)

A Final Cut beépített feliratozója nem éppen a legtökéletesebb, bár a legtöbb célnak megfelel, azonban ha professzionális, filmek elején vagy végén látott látványos  feliratozásra vágyunk, akkor a LiveType-ot kell használnunk ami már egy professzionális feliratozó, és mondani sem kell a Final Cut Studio része, így tökéletesen integrálódik.

Csak röviden említjük meg még, hogy ha mozgó grafikát (motion graphics) is be akarunk építeni a filmünkbe, akkor a Motion-t érdemes használni, ami ugyancsak a Final Cut csomag része. A program hasonló az Adobe After Effects-hez, azonban a használata sokkal egyszerűbb.
Már majdnem kész vagyunk a filmünkkel, azonban előfordulhat, hogy a színek még nem igazán tökéletesek, mert túl realisztikusak találjuk őket (ami egyébként a digitális kamerák átka). Nos, van még egy program a Final Cut Studio-ban, amit ilyenkor kell elővenni, és ez a Color, bár a Final Cut-ban is van beépített színkorrektor, ami az alapműveletekre tökéletesen elegendő. A Colorral - amint azt a neve is mutatja - színeket tudunk megváltoztatni, egyfajta hangulatot adni a képeknek, és ezt nagyon részletesen, magas színvonalon tudjuk végrehajtani ebben a programban.

A film elkészülte után több módon is exportálhatjuk filmünket, egyszerűen az Export paranccsal, ami Quicktime formátumba menti el a filmet vagy pedig a Compressor segítségével (ez ugyancsak a Final Cut Studio része), amelyben szinte minden beállítási mód a rendelkezésünkre áll, a flash videótól kezdve a HD minőségig, sőt mindezt akár kötegelt módon (batch) is megtehetjük.

Ezek az utólag említett programok: LiveType, Motion, Soundtrack, Color, Compressor és a DVD Studio Pro (amivel DVD és BD lemezeket keszíthetünk) már a haladó felhasználók számára készültek, akik csak egyszerűen és gyorsan vágni szeretnének, mindenféle grafikai integráció, látványos feliratozás vagy magas szintű színkorrekció nélkül, azoknak a Final Cut program is tökéletesen elegendő, később azonban mindenféleképpen érdemes megismerkedni a vele kapott segédprogramokkal is.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Szlovákiában csaknem tízezer új fertőzöttet regisztráltak az országos tesztelés szombati napján

Szlovákiában csaknem tízezer új fertőzöttet regisztráltak az országos tesztelés szombati napján

Durva fellépéssel oszlatták fel az eddigi legnagyobb Navalnij-féle tüntetést Oroszországban

Durva fellépéssel oszlatták fel az eddigi legnagyobb Navalnij-féle tüntetést Oroszországban

Pakisztán is megrendeli a Szputnyik V-öt

Pakisztán is megrendeli a Szputnyik V-öt