szerző:
techline.hu
Tetszett a cikk?

A Bing elindulásáról már hírt adtunk - sőt meg is jegyeztük (és...

A Bing elindulásáról már hírt adtunk - sőt meg is jegyeztük (és érdemes most is megismételni): nem érdemes egy legyintéssel elintézni a Binget, mondván „úgysem fog nekikk sikerülni lenyomni a Google-t”. Ez a vélekedés hiba lenne, emlékezzünk csak arra, amikor a cég „megirigyelte” a Sony Playstation elsöprő sikerét, majd előállt XBOX nevű konzoljával, amit bőven áron alul, sőt veszteségesen értékesítenek a mai napig, kizárólag azért, hogy legyőzzék a Sonyt. A Microsoft ugyanis, ha valamit nagyon akar, akkor azt több vagy kevesebb sikerrel, de eléri, így a Binggel is komolyan számolnunk kell. (Mellesleg a Bing projektbe is nagyon sok pénzt fog pumpálni a Microsoft). 

De mit is tud a Bing? Melyek azok a szolgáltatások, amelyek a redmondi cég reményei szerint majd „átcsábítják” gyakorlatilag az egész világot (hiszen elmondhatjuk, hogy mindenki a Google-t használja). Nos, egy jópofa weboldal segítségével máris párhuzamosan használhatjuk, illetve hasonlítgathatjuk a két vetélytársat, nekünk azonban ez nem volt elég, így nekiestünk egy alapos nagytesztnek. 

Felület 
Bár egy kereső esetében szinte mindegy (ezért is nincs a Google-nak dizájnja), mégis csak ez az első jellemző, amit meglátunk. A Bing felülete minden alkalommal más és más háttérrel kényezteti a szemünket (ezek többnyire tájképek). Hogy ez mennyire felesleges, vagy éppen ellenkezőleg, mennyire jó ötlet és pihentető a szemnek – az egyéni megítélés kérdése. Megjelenését tekintve a Google oldalához képest a Bing tehát jóval „cukorkásabb” – de persze ez csak kozmetika, lássuk, mi rejlik a felület mögött!

Egyszerű, kulcsszavas keresés 
Pár kulcsszót beírva rögtön kiderül, hogy a Bing adatbázisa bizony alaposan különbözik a Google találataitól. A „Casablanca” kulcsszóra a Bing tízmillió, míg a Google tizenkilencmillió (tehát közel kétszer annyit) találatot produkál. Egyik kedvenc humoristánk (Jeff Dunham) vezetéknevére pedig a Bing közel négymillió, a Google pedig tizenegymillió találattal áll elő. A tendencia szinte minden kulcsszóval azonos: a Bing adatbázisa nagyjából a fele lehet a Google robotjai által összegyűjtött infóknak – ez persze inkább csak elmélet, hiszen úgysem fogjuk végignézni a tizenegymillió találatot, de még a négymilliót sem…

Relevancia 
Jóval érdekesebb, hogy (az előző példánál maradva), mit kapunk a keresés után. A „Casablanca” beírása után például joggal várjuk el a következőket: lehetőleg az első helyeken szerepeljen maga a város, illetve a világhírű, azonos című film. Nos, itt már bizony alaposan ráver a Google a Bingre: A Google listájában az első találat a marokkói Casablanca városa, rögtön a Google Maps-ból embeddelve, második a film az IMDB-ről, a harmadik a Wikipédia bejegyzése a filmről, a negyedik pedig ismét a Wikipédia bejegyzése, ezúttal a városról. Ötödik helyen a Youtube ajánlatait láthatjuk, előnézeti képekkel. Öt találat és mindent megtudtunk mind a városról, mind a kultuszfilmről – lássuk a Binget!

A Bing listájában az első a „Casablanca Fashion Group”, ami egy spanyol (venezuelai, portugál) divatügynökség, és lássuk be, a kutyát sem érdekli. Második helyen javul a helyzet: itt az IMDB már említett bejegyzése található, a filmről. A harmadik megint valami cég (casablanca.com.br), negyedik helyen itt is megtaláljuk a Wikipédia bejegyzését (a városról). Ötödik helyen megint valami… akármicsoda következik (www.casablanca.ma), és végül a hatodik találat lesz a Wikipédia bejegyzése a filmről. Térkép- és videó ajánlat a Bingen nincsen. Egyszerű, kulcsszavas keresés esetében tehát a Google jóval relevánsabb, bár igaz, hogy a Microsoft kereső olyan dolgokat is tálal, amit a Google-ban meg sem találnánk (a Google-ban a „Casablanca Fashion Group” valahol az ezredik oldalon lesz).

A helyzet Jeff Dunham esetében („Dunham” kulcsszóval) is hasonló: a Google listáján harmadik a humorista honlapja, negyedik pedig a Youtube videoajánlat, a Bing nyolcadik helyen hozza a honlapot, videókat pedig nem talál. 

Összetett keresés 
Egyszerű „and” operátort használva, a Bing jelentős javulást mutat: a „casablanca +movie” keresésre, az első három találat teljesen releváns, utána viszont borul a bili, és jön a Casablanca-hotel (megbocsátható, mivel az oldal így van SEO-zva), majd megint teljesen használható találatok jönnek: Wiki, Rottentomatoes, Flixster, Movielist. A Google esetében az első két-három találati oldal teljesen korrekt, Wiki, IMDB, Amazon, kritikák és persze Youtube ajánlók. A helyzet tehát itt nagyjából ugyanaz, a Bing jól szerepelt. 

További operátorok 
A Bing ugyanazokkal az operátorokkal operál (ezt a szófordulatot kár lett volna kihagyni), mint a Google, csak éppen jóval kevesebb érhető el belőlük. Az „advanced” gombra kattintva, vagy közvetlenül a keresőmezőbe gépelve a Bing esetében is elérhetjük a „site” (csak oldalon belüli keresés), „LOC” (location, azaz országon belüli keresés), angol/magyar nyelvű oldalak stb. opciókat. Az egyszerű „bing site:techline.hu” operátoros keresésre mindkét kereső megtalálja „amit kell”, így ezen a téren is elmondhatjuk, hogy a Bing ugyanolyan jó, mint a Google. 

A fájlkiterjesztésekre már sajnos nem annyira érzékeny a Bing, így míg a Google az „mp3 henryke.com” keresésre nagyon helyesen kidobja a nevezett oldal MP3 zenéit, a Bing nemes egyszerűséggel nem talál semmit. A Directory String] + (intitle:) +[file type] + [limitors] és egyéb operátorok többségét a Bingben nem tudjuk elérni (vagy csak nekünk nem sikerült megtalálni, egyedül az „intitle” működött), így a trükkös keresésekről le kell mondanunk. 

Képek 
A képek keresésében nagyot domborít a Bing – a képkeresője ugyanis nagyon jó, gyakorlatilag jóval használhatóbb, mint a Google-é. Míg a Google esetében csak a méretet/típust és színt szűrhetjük, és sajnos a képek a legtöbb esetben nem relevánsak, a Bing egy jóval nagyobb listából (a Live! adatbázisát használja) dobálja ki a képeket, mousover funkcióval, ahol láthatjuk a kép méretét/URL-jét, sőt feedback lehetőség is van. Ráadásul a szűrés is jobb, mint a Google esetében: választhatunk „layout”-ot (álló, fekvő, stb.), típust (illusztráció vagy fénykép), sőt van egy „people” szűrő is.

Videók 
A Bing itt csúfosan elbukik: míg a Google esetében egy kattintással válthatunk azonos kulcsszó esetében a „web/képek/videók” szűrők között, a Bing listáját csak „web/képek” variációban szűrhetjük. A helyzet akkor sem jobb, ha a „video” szót adjuk meg második kulcsszónak, ilyenkor sem fogunk videotalálatokat látni, még csak előnézetet sem. A Google a videók keresésének tekintetében verhetetlen.

Beállítások 
A Bing „Preferences” menüjében megadhatunk pár alapdolgot (nyelv, oldalankénti találat, felnőtt tartalom szűrés), de ezzel vége is a dolognak. Nem lenne igazságos a Google beállításaival összehasonlítani, hiszen ha van egy Google-hozzáférésünk (és kinek nincs ilyen?), akkor szinte mindent átállíthatunk a Google-ban (iGoogle ugyebár…) – reméljük a beállítások idővel finomulnak a Bing esetében is. 

Érdemes tehát áttérni? 
Korai lenne még „áttérésről” beszélni, hiszen a Bing egy béta állapotú kereső, ígéretes és pár fejlesztésre váró funkcióval. Tény, hogy semmi olyan forradalmi újítás nem látható (legalábbis jelen pillanatban), ami indokolná, hogy a jól megszokott Google helyett a jövőben a Bing.com-ot üssük be a címsorba. A találati lista mérete (és relevanciája) a Bing esetében sok kívánnivalót hagy maga után, reméljük ezen még javítanak. A videók keresésével azonban mindenképpen kezdenie kell valamit a Microsoftnak, hiszen napjainkban már nem versenyképes egy kereső, ha nem képes igen komoly multimédiás tartalmat ajánlani, pillanatok alatt (akár Youtube, akár más adatbázisból). 

A Bing tehát nem rossz, a képkeresője kifejezetten remek, alternatív keresőnek már most is érdemes használni – nézzük meg mi lesz belőle pár hónap múlva.
 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!