szerző:
techline.hu
Tetszett a cikk?

Megszületünk, feleszmélünk, kinyitjuk a szemünket és máris...

Megszületünk, feleszmélünk, kinyitjuk a szemünket és máris érzékeljük a bennünket körülvevő világ ezerszínűségét. A színek pedig, ha akarjuk, ha nem, hatással vannak ránk, egyes színek megnyugtatnak, mások dinamizálnak, megint mások jókedvre derítenek.

Ahogy megszületünk, szembe találjuk magunkat a világ ezerszínűségével

 A színek és az érzések kapcsolatával külön tudományág foglalkozik, s bár mindenkire érvényes szabályok nincsenek, bizonyos általánosságok azért megfogalmazhatók. Így például az, hogy a piros szín kelti fel leginkább a figyelmet, egyfajta izgalmi állapotot idéz elő (megfigyelték például, hogy a piros szín hatására néhány pillanatig szaporább lesz a szívverés, és a pupilla is kitágul kicsit). A sárga viszont vidámságot sugároz, „napsugaras” kedvünk lesz tőle. A kék és a zöld megnyugtatnak, a stabilitás érzetét keltik, míg a lila a hatalmat, az uralkodást szimbolizálja.
A színek hatására természetesen a terméküket reklámozni, eladni kívánók is felfigyeltek – kevés ennél olcsóbb marketingeszköz létezik –, s aki hatékony hirdetést, weboldalt akar készíteni, az nem hagyhatja figyelmen kívül a színek hatását sem. Nem véletlen, hogy a vásárlásra ösztönző weboldalakon oly gyakran jelenik meg a piros szín, az egészségügyi site-ok nagy többsége pedig szívesen alkalmazza a zöld színt.
Persze az, hogy a színek milyen érzéseket keltenek bennünk, attól a kultúrától is függ, amelyben élünk. Keleten például a gyász színe a fehér, míg nálunk ezt a színt látva, legtöbben az ártatlanságra gondolnak. Az persze kultúráktól függetlenül igaz, hogy bizonyos színek képesek befolyásolni döntéseinket, és az, hogy ki, mit gondol az egyes színekről, egy érdekes közösségi oldalon immár nyomon is követhető.

Játék a színekkel: egy figyelemre méltó közösségi weboldal

A cymbolism.com weboldal készítői érdekes asszociációs játékra hívják meg a látogatókat. Bár játékot említettünk, a végeredményt a hirdetések készítői és az online oldalak fejlesztői is kamatoztathatják. A site bal felén egy angol szó tűnik fel (amit egyébként néhány szóban el is magyaráznak, így nyelvgyakorlásnak is megteszi), s a felhasználó 19 lehetőségből választhatja ki azt a színt, amelyik eszébe jut erről a szóról. Ha kissé lejjebb navigálunk, megtekinthetjük a többi felhasználó „szavazatát” is, érdekes következtetéseket levonva ezekből az asszociációkból.

Színek és szavazatok

A nő (female) szóra például a felhasználók többségének a rózsaszín ugrott be, érthető, hogy a női weboldalak készítői is szívesen használják ezt a színt. Vagy ott van például a profit szó, amelynél tarolt a zöld szín. Tán csak nem a „zöldhasú” miatt?
Bár a szavak véletlenszerűen kerülnek elő, a Words menüpont alatt szótárba szedve is megtaláljuk őket, így célzottan is rákereshetünk bármelyikre, és megtudhatjuk, milyen szín jut az eszébe róla a többségnek.  Egyébként arra is van lehetőség, hogy mi magunk adjunk meg (persze angol nyelvű) kifejezést a rendszernek, s később visszatérjünk a „színasszociációért”.
Ha tehát valaki mondjuk hirdetést tervez vagy weboldal készítésén munkálkodik, érdemes felkeresnie a Cymbolism site-ot, egy kis segítség lehet ugyanis, ha tudja, mit is gondolnak a felhasználók a különböző színekről.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!