Mellár Tamás: Bezárult a kör, csapdában a magyar gazdaság
Elég megnézni a 2025-ös év első negyedéves számait és láthatjuk, nincs semmi túlzás ebben az értékelésben.
A digitális nyomtatási kapacitással rendelkező vállalatok több mint fele 2009-ben növelte árbevételét és nyereségét az előző évhez képest. A nyomtatási mennyiségek ugyanakkor rendkívüli mértékben mérséklődtek, ezért a régebbi technológiákat alkalmazó nyomdák nem voltak képesek kielégíteni az új típusú igényeket.
A válság miatt 2008 utolsó negyedévétől a legtöbb vállalatnál csökkentették a nyomdai költségeket, így a nyomdáknak fel kellett készülniük működésük és üzleti tevékenységük újragondolására. Elkezdődött a fejlettebb termelési módszerek bevezetése, amelyek révén csökkentek a költségek és a személyi állomány. A nyomtatási mennyiségek rendkívüli mértékben mérséklődtek. Az ofszetnyomdák – különösen, ha régebbi technológiákat alkalmaztak – nem voltak képesek kielégíteni az új típusú igényeket. Az alkalmazkodási folyamat következtében a digitális gépek forgalma 2009-ben már meghaladta a más típusú nyomdagépekét. Míg Nyugat-Európában 2009-ben az előző évhez képest az ofszet kiadványokból származó árbevétel 18,1 százalékkal kevesebb volt, addig a digitális (lézer- és tintasugaras) technológiával készített termékekből származó bevétel 27,2 százalékkal növekedett.
Többek között ez is kiderül a Canon Europe felméréséből, mely a gazdasági visszaesés nyomdaiparra gyakorolt legfőbb hatásait vizsgálta. A kutatást a Rochester Institute of Technology (RIT) nyugalmazott professzora, Frank Romano és a nyomtatott médiával foglalkozó végzős diákok készítették. Összesen 840 nyomdát kérdeztek meg. 65,5 százalékuk nyugat-európai székhelyű. A korábbi, 2008-as tanulmány 464 résztvevőjéből 383-an jelenlegi felmérésekben is szerepeltek. A fennmaradó 81 válaszadó cége időközben összeolvadt más vállalatokkal, vagy megszüntette nyomdai tevékenységét.
Egyre nagyobb a kereslet poszterek és egyéb bemutatóanyagok iránt
A kutatás során a „digitális nyomtatás” körébe a széles formátumú tintasugaras nyomtatás is beletartozott. Az eredményekből az látszik, hogy a széles formátumú nyomtatással foglalkozó vállalatok különösen jól teljesítettek a gazdasági válság idején: a megkérdezettek 86 százaléka válaszolta, hogy a válság túlélésében segítették őt az ezeken az eszközökön készített bemutatóanyagok. Azok a kereskedelmi szolgáltatók, amelyek a piac kis mérete miatt korábban kerülték a széles formátumot, belátták, hogy egyre nagyobb kereslet mutatkozik a poszterek és egyéb bemutatóanyagok iránt. A különféle ruhaanyagokra, vászonra és egyéb anyagokra végzett nyomtatással pedig egy egészen új nyomdai piaci szegmens jött létre.
A válság idején a túlélés egyik kulcseleme volt, hogy a sikeres cégek a legfontosabb piaci szegmensekre koncentráltak, mivel ezekben magasabb hozzáadott értéket tudtak nyújtani. Továbbá kiemelkedően fontosak voltak a multimédiás szolgáltatások, amelyekkel megkülönböztették magukat versenytársaiktól.
A korábbi negatív hangulat ellenére a nyomtatási szolgáltatók optimista válaszokat adtak 2010-re és a távolabbi jövőre vonatkozóan. Az optimizmus alapja, hogy a digitális nyomtatási kapacitással rendelkező vállalatok több mint fele 2009-ben növelte árbevételét és nyereségét az előző évhez képest.
Elég megnézni a 2025-ös év első negyedéves számait és láthatjuk, nincs semmi túlzás ebben az értékelésben.
A kormányfő Diogo Jotáról, Lázár Jánosról és a Tisza Pártról is beszélt egy videós interjúban, meg arról, hogy a felesége szólt neki: ne engedjen be egy migránst sem.
Az Amerika Párt megalapítását az elnöktől elhidegült topmilliárdos az X-en szavaztatta meg a követőivel.
David Zucker, a Naked Gun rendezője biztosan nem nézi meg a Liam Neesonnal készült negyedik részt, mert az szerinte ötlettelen másolat lesz csupán. A rendezőtrió egyharmadával Leslie Nielsen fingógépéről, a pilótás pedofilpoénokról, a Top Secret bukásáról és O.J. Simpsonról is beszélgettünk.