szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A digitális nyomtatási kapacitással rendelkező vállalatok több mint fele 2009-ben növelte árbevételét és nyereségét az előző évhez képest. A nyomtatási mennyiségek ugyanakkor rendkívüli mértékben mérséklődtek, ezért a régebbi technológiákat alkalmazó nyomdák nem voltak képesek kielégíteni az új típusú igényeket.

A válság miatt 2008 utolsó negyedévétől a legtöbb vállalatnál csökkentették a nyomdai költségeket, így a nyomdáknak fel kellett készülniük működésük és üzleti tevékenységük újragondolására. Elkezdődött a fejlettebb termelési módszerek bevezetése, amelyek révén csökkentek a költségek és a személyi állomány. A nyomtatási mennyiségek rendkívüli mértékben mérséklődtek. Az ofszetnyomdák – különösen, ha régebbi technológiákat alkalmaztak – nem voltak képesek kielégíteni az új típusú igényeket. Az alkalmazkodási folyamat következtében a digitális gépek forgalma 2009-ben már meghaladta a más típusú nyomdagépekét. Míg Nyugat-Európában 2009-ben az előző évhez képest az ofszet kiadványokból származó árbevétel 18,1 százalékkal kevesebb volt, addig a digitális (lézer- és tintasugaras) technológiával készített termékekből származó bevétel 27,2 százalékkal növekedett.

Többek között ez is kiderül a Canon Europe felméréséből, mely a gazdasági visszaesés nyomdaiparra gyakorolt legfőbb hatásait vizsgálta. A kutatást a Rochester Institute of Technology (RIT) nyugalmazott professzora, Frank Romano és a nyomtatott médiával foglalkozó végzős diákok készítették. Összesen 840 nyomdát kérdeztek meg. 65,5 százalékuk nyugat-európai székhelyű. A korábbi, 2008-as tanulmány 464 résztvevőjéből 383-an jelenlegi felmérésekben is szerepeltek. A fennmaradó 81 válaszadó cége időközben összeolvadt más vállalatokkal, vagy megszüntette nyomdai tevékenységét.

Egyre nagyobb a kereslet poszterek és egyéb bemutatóanyagok iránt

A kutatás során a „digitális nyomtatás” körébe a széles formátumú tintasugaras nyomtatás is beletartozott. Az eredményekből az látszik, hogy a széles formátumú nyomtatással foglalkozó vállalatok különösen jól teljesítettek a gazdasági válság idején: a megkérdezettek 86 százaléka válaszolta, hogy a válság túlélésében segítették őt az ezeken az eszközökön készített bemutatóanyagok. Azok a kereskedelmi szolgáltatók, amelyek a piac kis mérete miatt korábban kerülték a széles formátumot, belátták, hogy egyre nagyobb kereslet mutatkozik a poszterek és egyéb bemutatóanyagok iránt.  A különféle ruhaanyagokra, vászonra és egyéb anyagokra végzett nyomtatással pedig egy egészen új nyomdai piaci szegmens jött létre.

A válság idején a túlélés egyik kulcseleme volt, hogy a sikeres cégek a legfontosabb piaci szegmensekre koncentráltak, mivel ezekben magasabb hozzáadott értéket tudtak nyújtani. Továbbá kiemelkedően fontosak voltak a multimédiás szolgáltatások, amelyekkel megkülönböztették magukat versenytársaiktól.

A korábbi negatív hangulat ellenére a nyomtatási szolgáltatók optimista válaszokat adtak 2010-re és a távolabbi jövőre vonatkozóan. Az optimizmus alapja, hogy a digitális nyomtatási kapacitással rendelkező vállalatok több mint fele 2009-ben növelte árbevételét és nyereségét az előző évhez képest.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Háló

Wikipédia nyomtatásban

Az enciklopédiák összeállítása eddig egy maroknyi nagy tudású ember kiváltsága volt.

hvg.hu Tech

A könyvnyomtatás végét jelenti a forradalmi e-könyv?

Az egyik nagy szórakoztató-elektronikai cég piacra dobta a hagyományos könyvolvasás élményét a leginkább visszaadó készülékét. A keményfedeles kötetre hasonlító szerkezet egyszerre akár 160 művet is képes tárolni.