szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Mobil GPS-alapú idegenvezető-, és közösségi élménymegosztó alkalmazás, a XXI. század "Lonely Planetje" nyerte az Elevator Pitch Competition befektetői rendezvénysorozat döntőjét. A Pocket Guide tagjai utazhatnak tehát San Franciscóba. A zsűri három további projektet is kiemelt: a 3G Multimédia, a TactoManic és a LeMoSys fejlesztését.

A Budapest Értéktőzsdén több mint egy hónapon keresztül tartó Elevator Pitch Competition keretében 25 előzsűrizett projekt, illetve startup vállalkozás tartott figyelemfelkeltő, kétperces előadásokat szakmai zsűri és befektetők előtt.

A döntőben az elődöntők öt győztese és egy közönségszavazat alapján bejutott hatodik versenyző szállt ringbe az egyhónapos San Francisco-i üzleti útért – és a potenciális befektetői kapcsolatokért.

A startupok között a szoftver- és hardverfejlesztés, egyedi luxusékszerek, intelligens falú vegyipari tartályok, webes és mobil-alkalmazások egyaránt jelen voltak

Az ötödik fordulóból a LeMoSys érkezett a döntőbe: ötletük alapja, hogy a földalatti üzemanyag-tároló tartályoknál ki lehet zárni annak a lehetőségét, hogy az üzemanyag a talajba szivárogjon. Ráadásul pontosan meg lehet határozni a hiba helyét, ami 92 százalékkal csökkenti a javítási költségeket.

A 21 éves Kajtár Máté és projektje korábban a 18. Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Versenyen bizonyított, és a döntőben is bekerült a kiemelt projektek közé.

A negyedik fordulón az előadó reményei szerint az érintőképernyős rendszereket - az okostelefonokat és a videojáték-kontrollereket is forradalmasító, hazai egyetem és MTA kutatóintézet által szabadalmaztatott érintőszenzor-rendszer játékipari alkalmazása, a TactoManic jutott tovább – a döntőben is kiemelte őket a zsűri.

Horváth Balázs, a TactoManic egyik projektmenedzsere szerint: „Az alaptechnológia olyan tapintásérzékelést tesz lehetővé, mely nem csak az érzékelőre merőleges, hanem a felületi (nyíró-) erők felismerésére is képes. Ezáltal a tapintás nagyon pontos elemzését teszi lehetővé. Különböző alkalmazási területeken oldhat meg problémákat. Először is a számítástechnika: háromdimenziós beviteli eszközök alkotása, melyek szükségesek a robbanásszerű növekedést produkáló 3D megjelenítők kihasználásához. Másodszor a játékipar: olyan, többek között tapintásra épülő játékvezérlő kifejlesztése mely ergonomikus irányítást tesz lehetővé. A harmadik terület pedig a mobiltelefonok piaca, azaz a jelenleginél fejlettebb érintésérzékelőkkel ellátott mobil eszközöké.”

Az Elevator Pitch Competition harmadik fordulóján a Splendor, az egyedi, személyre szabott, kisszériás, formatervezett nemesfém ékszerek és használati tárgyak készítői jutottak tovább – a döntő erős mezőnyében azonban nem sikerült magukra vonni a figyelmet.

„A felhasználóval fizettetni a zenéért kudarcra ítélt modell”

A második forduló győztese a második helyre szorult a döntőben, de a zsűri által is kiemelt projekt volt. A 3G Multimédia alapítója, Sziklay-Pap Ferenc szerint „a felhasználóval fizettetni a zenéért kudarcra ítélt modell” - a zenefogyasztási szokások ugyanis radikálisan megváltoztak. Úgy látják, a zenefogyasztás evolúciója új szakaszába lépett: a hanghordozóról digitális formátumra való átállás már szinte teljes egészében lezajlott, és küszöbön áll a következő fordulat. Az egyre nagyobb sávszélességnek köszönhetően fogyasztók milliói kezdik felismerni, hogy szükségtelen letölteniük és tárolniuk, ha stream technológával, realtime lejátszással is élvezhetik a zenét. 

Mindezt kiegészíti egy, az online közösségi játékok befolyásolási elvével hasonló gyökerekkel bíró, a rendszer használatára ösztönző rendszer, amely egyebek mellett a B2B felhasználás felé is mutat, a vásárlói lojalitás elérésére törekvő cégek számára nyújtva vonzó megoldást.

A stream-alapon nyugvó zenei megoldás nem csapán PC, hanem mobil környezetben működik, a közösségi oldalakba (pl. Facebook, IwIw) is beépülhet. 

A terjesztés első fázisában Közép- és Kelet-Európára fókuszálnak. E területek a jelenlegi piaci szereplők (Spotify, grooveshark.com) látókörén gyakorlatilag teljesen kívül esnek, illetve a zenei tartalmakhoz kapcsolódó jogi környezet sajátosságai miatt üzleti stratégiájuk nem irányul a régióra.

Egyértelmű versenyelőnyük, hogy a régióban gyakorlatilag elsőként léphetnek egy olyan a piacra, amely az elkövetkező években egészen biztosan rohamosan bővülni fog.  Az is, hogy a fejlesztésüket az Új Magyarország fejlesztési terv keretein belül végezték.

A kifejlesztett megoldást használó első, saját üzemeltetésben lévő referencia szolgáltatás indulását 2010. június elsejére tervezik.

A döntőt megelőzően a szervező Enterprising Culture felkérésére neves szakmai grémium, többek között Dr. Mohai György, Budapesti Értéktőzsde vezérigazgatója BÉT vezérigazgató és Záboji B. Péter, korábbi INSEAD professzor tartott rövid előadásokat a vállalkozás és tőkefinanszírozás témakörökben.

Dr. Mohai György a sok jótanács mellett arra hívta fel a figyelmet, hogy lesznek, akik majd a startup céggel együtt akarnak növekedni, mások belőlük akarnak meggazdagodni, a harmadik esetben pedig a friss cégektől elvenni, ami nem is járna nekik.

A projekt már korábban is jól szerepelt: megnyerte a 2010 márciusában lebonyolított 4. Startech Innovációs Prototípus versenyt. Emellett kiállítóként megjelentek Európa legnagyobb informatikai technológiai szakmai eseményén, a Hannoverben megrendezett CeBIT2010 kiállításon. 

Természetesen ennek a projektnek is megvannak a maga kockázatai. Az elsődleges veszélyforrás a támogatási időszak befejeztével felmerülő esetleges tőkehiány. További veszélyt jelent számukra a mobiltelefonokon futó egyes operációs rendszerek különböző generációinak kompatibilitás hiánya.

A közönségdíjas

A közönség az első körben a Waterstars ötletében látott a legtöbb fantáziát – ők a vízi sportokat űzőknek fejlesztettek ki egy eszközt, amivel – evezősök esetében például - a hajó nagyobb átalakítása nélkül lehet az edzések hatékonyságát növelni azzal, hogy szofisztikált adatokat tudnak begyűjteni. A döntőben azonban nem sikerült a zsűrit meggyőzniük. Reméljük azért, hogy 2012-ben Londonban viszont látjuk majd a cég logóját az élsportolók formaruháján.

Az Elevator Pitch győztese: Pocket Guide

Az Elevator Pitch Competition startup-verseny első fordulóján és a döntőben is az előző hasonló program, a BarCamp győztese, a Pocket Guide lett a legeredményesebb. A potenciális befektetők a mobil GPS alapú személyes idegenvezető és utazási élménymegosztó szolgáltatást tartották a legéletképesebbnek.

Pocket Guide tíz különféle túra valamelyikén vezeti végig a turistákat GPS segítségével Európa nagyvárosaiban. A top tíz túra mellett városi barangolást, múzeum-guide-ot, taxi-tanácsadást és társas túrák szervezését is ajánlják. A rendszer jelenleg Európa hat nagyvárosában érhető el okostelefonos utazók számára. Hosszú távon a tizenegy leglátogatottabb európai várost célozzák meg, négy-öt éven belül pedig ötven metropoliszra terjesztenék ki szolgáltatásukat.

“A Pocket Guide szolgáltatást azoknak az úgynevezett tudatos turistáknak találtuk ki, akik nem hajlandók társas túrákon részt venni, és a városnézés alatt nem szeretnek másokhoz alkalmazkodni. Repülőjegyüket és a szállodájukat is az interneten keresztül foglalják le. Nyitottak az új technológiákra, az internetezők új táborába tartoznak, akik szívesen osztják meg utazási élményeiket másokkal és érdekli őket mások tapasztalata” - foglalta össze a lényeget Rétai Martin alapító.

“A Pocket Guide az első szolgáltatás amelyet teljes értékű személyes idegenvezetőnek tekinthetünk, mert az első olyan termék a piacon, amely érintés nélkül - akár úgy, hogy a telefonom a zsebemben van -, képes végig vezetni a városon” – ecsetelte az előnyöket a győztes. 

A piac mérete 2010-ben 8.7 millió potenciális felhasználótól indul és évente kb. 43%-al növekszik, 2010-ben eléri a 37.1 millió felhasználót. Azért látnak benne nagy lehetőséget, mert e percben nincs másik olyan mobil szolgáltatás piacon, amely szerintük teljes értékű idegenvezetőnek tekinthető.

A szolgáltatással már most is találkozhatnak Budapesten a hop on hop off buszokon, és a cég tárgyal a Wizzairrel és a Ferrarival is.

A kritikusabb – vagy józanabb – hangok szerint viszont a vállalkozás már jóval  kockázatosabbnak tűnik - irtózatosan erős konkurenciájuk van – például a Lonely Planet. 

Záboji B. Péter, az European Enterpreneurship Foundation alapítója mindenesetre azt reméli, hamarosan lát majd egy turistát a Parlament előtt orra esni, mert az iPhone-ján a Pocket Guide programját nézegeti.

„Lesz folytatás, mert igény van rá. Már folyik az előkészítés. Több szakmai együttműködés indult a projektek és a közönségben helyet foglalók között, valamint tudunk befektetői tárgyalásokról is, melyek a verseny alatt kezdődtek meg” - hangsúlyozta Bakó Zsolt, az Enterprising Culture társalapító ügyvezetője.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Tech

Web 2.0 Symposium - Ötletbörze a startup-versenyen

Már csak egy hét, és kiderül, hogy a magyar gazdaság nagyágyúi milyen informatikai fejlesztés mellé teszik le a voksukat. A Web 2.0 Symposium: BarCamp Budapest konferencián nyilvánosan értékelik a start up cégeknek meghirdetett versenyt.

hvg.hu Vállalkozás

Pénzszerzés tíz perc alatt - verseny startup vállalkozásoknak

Befektetők és topmenedzserek előtt mutathatják be a vállalkozó kedvű feltalálók, cégek technológiai és internetes projektjeiket márciusban a Startupversenyen, az V. Web 2.0 Symposium-Barcamp Budapest konferencián. A versenyzőknek egyenként tíz percük lesz, hogy meggyőzzék a szakmai zsűrit arról, érdemesek a befektetésre.

hvg.hu Tech

Ékszertelefonokkal jutott tovább a startup

Egyedi, személyre szabott, kisszériás, formatervezett nemesfém ékszerek és használati tárgyak készítői jutottak tovább az Elevator Pitch Competition harmadik fordulóján.

hvg.hu Tech

Milliókat szerezni két perc alatt

Az Elevator Pitch Competition startup-versenyen is az előző hasonló program, a BarCamp győztese, a Pocket Guide jutott tovább. Esélye volt erre a teniszpályák gazdaságos fűtését megoldó irányfűtés kitalálóinak, az Otthonról.hu-nak, "a kelet-európai Hulunak" és egy integrált automata raktárrendszer kifejlesztőinek is. A programsorozatra folyamatosan lehet jelentkezni.

hvg.hu Tech

Varázskesztyűvel irányítjuk majd a játékokat?

Az érintőképernyős rendszereket - az okostelefonokat és a videojáték-kontrollereket is forradalmasíthatja egy új magyar érintőszenzor-rendszer. Az egyedülálló tapintásérzékelő technológián alapuló, szerteágazó lehetőségekkel rendelkező eszköz azonnal elnyerte az Elevator Pitch Competition zsűri tetszését, a negyedik fordulón tehát az a startup jutott tovább a döntőbe.

hvg.hu Vállalkozás

Induló cégek: mennyit kap a legötletesebb?

Idén március 30-án rendezik meg harmadszor a StartUP üzleti underground konferenciát, ahol befektetőknek mutatkozhatnak be induló vállalkozások és a legjobb start up elviheti a 100 ezer forintos fődíjat. A non-profit rendezvény további célja, hogy itthon több, nemzetközileg is eredményes startup legyen.

hvg.hu Tech

Magyar startupok: lehetőségek és esélyek

Lehet sok pénzt keresni egy európai induló vállalkozással, ám az élmény a börtönszexhez hasonlítható: megkaphatod, de kemény menet lesz. Többek között ez is elhangzott a BarCampon, ahol a startup-verseny győzteseit is kihirdették. A nyerteseket nem a saját projektjükről kérdeztük, hanem a riválisok termékeiről, szolgáltatásairól kértük ki a véleményüket.

hvg.hu Tech

A Szilícium-völgybe utaznak a startup-verseny győztesei

Kockázati tőkések, magánbefektetők és tőkebevonási tranzakciójukra készülő korai fázisú vállalkozások (startup) adnak egymásnak randevút április 29-től kezdődően öt héten át minden csütörtökön a Budapesti Értéktőzsde konferenciatermében. A találkozókra egy speciális versenysorozat keretében kerül sor.

hvg.hu Tech

Profi zenei szolgáltatás indulhat itthon

Az Elevator Pitch Competition nevű startup verseny második fordulóján a szakmai zsűri a mobil zenehallgatás új lehetőségeiben látott fantáziát. A hét győztese így a 3G Multimédia lett.

hvg.hu Tech

Innovate! 2010 startup verseny: magyarok a dobogón

Sikeresen szerepelt a berlini startup-versenyen a hazai fejlesztésű egészségügyi kereső, a HealthMash. Erős mezőnyben, 22 induló közül került dobogóra a WebLib angol nyelvű megoldáskeresője.