szerző:
techline.hu
Tetszett a cikk?

A fanboy besorolás egyesek számára dicséret, másoknak egyenesen sértő – a cégek számára viszont ezek a rajongók a...

A fanboy besorolás egyesek számára dicséret, másoknak egyenesen sértő – a cégek számára viszont ezek a rajongók a legfontosabbak, hiszen ingyen terjesztik az „igét”, ráadásul mindennél hatékonyabban: hiszen amit nem hiszünk el egy reklámnak vagy óriásplakátnak, azt legtöbb esetben könnyedén „bevesszük” akkor, ha a szomszédunktól, barátunktól vagy iskolatársunktól halljuk.

A fanboyok tehát blogolnak, twittereznek, cikkeket írnak, napokig állnak sorban egy iPhone-ért, és persze kivont virtuális kardokkal védik az Apple és termékei hírnevét. Minden cég szeretne szert tenni egy ilyen rajongótáborra – de miért nem sikerült ez a Microsoftnak? Vagy az Adobe-nak (bár ők jó úton haladnak), vagy a LG-nek és a HP-nak? Az igazán jelentős fanboy-táborral rendelkező cégeket egy kezünkön meg tudjuk számolni – a Blizzard, a Linux és még páran –, illetve ott van a „fanboyizmus-építés” mágusa és kitalálója, az Apple. Ők olyannyira magas szinten művelik ezt, hogy már külön kifejezések is vannak rajongóikra az Urban Dictionaryban: „Macboy”, „Apple Faggot” és hasonlók. Lássuk, mivel érte el az Apple ezt a nem mindennapi rajongást!

Apple-boltok
Bármilyen banálisnak is hangzik, minden marketingelemző és reklámszakember egyetért azzal, hogy az „Apple-boltok” kitalálása zseniális húzás volt a cégtől. Egy üzlet, ahol csak Apple-termékek vannak, ahol minden csillog-villog, egy üzlet, ami szinte a világ minden nagyvárosában „kiemelkedik” a többi közül (főleg azért, mert jó drága a berendezés és a termékek is…) – remekül előkészíti a talajt a „megtéréshez”: legyünk bár fanatikus Apple-ellenzők, egy almaboltba betérve leesik az állunk, ez tény.

Az Apple ezt a trükköt a McDonalds-stratégiából nyúlta le, nagyon ügyesen átültetve a gyorsétterem-kultuszt egyfajta elektronikai köntösbe.

Kompatibilitás-trükk
Napjaink egyik legnagyobb (és legfrusztrálóbb) műszaki jellegű jelensége az inkompatibilitás, és nemcsak a számítástechnikában, hanem az élet minden területén. Az egyik járműbe ilyen benzin kell, a másikba olyan… Európában vásárolt hajszárítónkkal már bajban leszünk egy amerikai szállodában, VISA Electron kártyánkkal mosolyogva vásárolhatunk az EU-ban, máshol viszont kiröhögnek vele. XP-n megszokott programjaink nem biztos, hogy mennek majd Win7 alatt, sőt ha veszünk egy ATI kártyát, soha nem tudhatjuk, hogy most a Fallout 3 azért fagy le, mert valamit elkutyultunk, vagy csak jobban szereti az nVidiát. És így tovább.

Az Apple-termékek viszont szinte mágikusan kompatibilisek – minden mindennel. iPhone, iPad, Macbook, régi iPod és új iPod touch – a fogyasztó biztos lehet benne, hogy minden mindennel fájdalommentesen fog együttműködni. Ráadásul igen jól erősíti az eladásokat is: ha már van egy Apple-termék a birtokunkban, a következő beruházásunk során nagyobb eséllyel veszünk még egy Apple-terméket, hiszen „olyan kényelmes”. És ez az esély négyzetesen növekszik a birtokolt Apple-termékek számával.

Isteni reklámok
A Microsoft-reklámokon csak nevetünk, a legtöbb nagycéges reklámon elalszunk, de az Apple-reklámok bizony isteniek, akár tetszik, akár nem.

Széles termékskála
Ha az Apple csak és kizárólag számítógépeket gyártana (mint ahogyan ez is volt Jobs eredeti elképzelése, még az őskorban) akkor közel sem lenn olyan sikeres, mint most. Sok fogyasztónak nem is kell számítógép, de egy iPad tökéletes neki.

Sokan nem akarunk iPhone-t, mert drága, és különben sem annyira jó… de azért MP3-at hallgatni beszerzünk egy iPod-ot (mert annál jobb nincs). De van, aki egyáltalán nem Apple-rajongó, csak akar egy szuper megbízható notebookot: beszerez hát egy Macbookot.
Egyet elég venni: idővel azután életbe lép a „kompatibilitás” pontban ismertetett kényelem és luxus: pár év alatt máris fanboyok lettünk (vagy majdnem).

Iskolai értékesítés
Itthon csak álmodhatunk róla, külföldön (főleg az USA-ban) azonban nagyon megy: az Apple az osztálytermekből gyakorlatilag bemutatótermeket készít. Ezt főleg kedvezményekkel, és különleges vásárlási/lízing konstrukciókkal érik el (és persze jó kapcsolatok révén). Ha diákkorunkban megszoktuk az iMac-et és a „podokat”, akkor az iskolából kikerülve sem fogunk nekiállni Windows regisztrációs adatbázist buherálni, sőt az is ritka, hogy 16 éves amerikai főiskolás lányok Linux kernelt fordítgassanak egy-két MP3 és mókás videó megnézése kedvéért. Az iskolai „showroom” segítéségével az Apple pontosan a jó helyen és időben ismerteti meg a termékeit.

Dizájn
Ezzel is nehéz vitatkozni: egy Apple-terméket birtokolni „menő” dolog, mivel jól néz ki. Egy XY márkájú netbook előszedése (még ha esetleg fantasztikus paraméterei is vannak) soha nem lesz olyan laza dolog, mint előhúzni a táskából egy MacBook Airt. 

A csomagolásról pedig ne is beszéljünk!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!