Akár a föld alatt is működik az új típusú navigáció

Izraeli kutatók gombostűfejnyi giroszkópot fejlesztettek ki, amelyek segítségével lehetővé válik a navigáció, akár úgy is, ha megszűnik a GPS-vétel.

  • hvg.hu hvg.hu
Akár a föld alatt is működik az új típusú navigáció

A Popular Mechanics értesülései szerint a világ legkisebb optikai giroszkópjáról van szó, amely a százszor nagyobb változatok pontosságát megőrizve teszik lehetővé a külső jelektől független navigációt.

A nagyobb méretű – másfél-két kilogrammos - optikai giroszkópokat már eddig is használták repülők, hajók és műholdak fedélzetén. A szerkezetek külső referenciapontok nélkül képesek navigálni a jármű forgásának (szögsebességének) és egyenes vonalú gyorsulásának érzékelésével. Az inerciális navigációnak nevezett módszer rendkívül pontos, azonban eddig csupán az összetett, nagyméretű szerkezetek voltak képesek rá.

Hagyományos giroszkóp működés közben
AP

A Tel Aviv University kutatói, Koby Scheuer professzor segítségével azonban most olyan, úgynevezett nano-giroszkópokat hoztak létre, amelyekben félvezető lézerek végzik el a feladatot, amelyhez korábban mechanikus gyorsulásmérőre volt szükség.

„A nano-giroszkópok annyira kicsik, hogy kényelmesen elhelyezhetőek akár kisebb elektronikus eszközökben is” – tette hozzá a szakember. Ez annyit jelent, hogy a jövőben a hosszabb alagutakban sem áll le az autónk navigációs rendszere.

Sajnos azonban még ezzel a módszerrel sem függetleníthetjük magunkat teljes mértékben a GPS-műholdaktól. Az inerciális navigációhoz ugyanis, bár nincs szükség folyamatos GPS-kapcsolatra, az út kezdetekor a készüléknek meg kell határoznia pontos helyzetét, hogy erre építve kiszámíthassa az érzékelt mozgás alapján az eszköz pontos helyzetét. Ettől függetlenül a nano-giroszkópok alkalmazásával jóval pontosabb, megbízhatóbb navigációs készülékek és okostelefonok jöhetnek létre a közeli jövőben.

Jó sokat költött a MÁV felújításra, csak nem ott, ahol szükség volt rá: kellett a pénz a Budapest–Belgrádra

Jó sokat költött a MÁV felújításra, csak nem ott, ahol szükség volt rá: kellett a pénz a Budapest–Belgrádra

A magyar vasút olyan, mint a magyar oktatás vagy az egészségügy: rendkívül elhivatott emberek hatalmas munkája kell ahhoz, hogy ellensúlyozzák, mennyire kevés pénzt ad az állam. Ami pénz a vasútra megy, az arra jó, hogy a menetrend ne nagyon romoljon, a legrosszabb kocsikat lecseréljék, na és hogy a Budapest–Belgrád vasút épüljön.