Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"645dab27-7c89-416b-8483-206fb439fe81","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egy budai szórakozóhelyen kezdtek verekedni.","shortLead":"Egy budai szórakozóhelyen kezdtek verekedni.","id":"20241130_Keresik-ezt-a-ket-ferfit-mert-Budan-osszevertek-ket-masikat-egy-szorakozohelyen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/645dab27-7c89-416b-8483-206fb439fe81.jpg","index":0,"item":"7fd399fd-97c2-4cfe-b88b-6d015b52ff63","keywords":null,"link":"/itthon/20241130_Keresik-ezt-a-ket-ferfit-mert-Budan-osszevertek-ket-masikat-egy-szorakozohelyen","timestamp":"2024. november. 30. 08:39","title":"Keresik ezt a két férfit, mert Budán összevertek két másikat egy szórakozóhelyen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"284ec6bf-04cf-49d7-93dc-3a6ad3a5b7e2","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Bob Bryart hetekkel ezelőtt látták utoljára élve, holttestét otthonában találták meg.","shortLead":"Bob Bryart hetekkel ezelőtt látták utoljára élve, holttestét otthonában találták meg.","id":"20241130_44-evesen-meghalt-a-My-Chemical-Romance-volt-dobosa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/284ec6bf-04cf-49d7-93dc-3a6ad3a5b7e2.jpg","index":0,"item":"b4a2a713-8f1e-4d78-bce6-e812270370fe","keywords":null,"link":"/kultura/20241130_44-evesen-meghalt-a-My-Chemical-Romance-volt-dobosa","timestamp":"2024. november. 30. 14:39","title":"44 évesen meghalt a My Chemical Romance volt dobosa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ec39d65e-a9b9-4a42-8343-78a7442d2b88","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Péntektől új helyszínen, Gazdagréten várja a jótékonykodni vágyókat a jól ismert Mikulásgyár. A főszervező szerint a kezdeményezés jövője bizonytalan, ezért lehetséges, hogy idén utoljára rendezik meg a jótékonysági akciót, amely tavaly több mint nyolcezer gyermeket ajándékozott meg.","shortLead":"Péntektől új helyszínen, Gazdagréten várja a jótékonykodni vágyókat a jól ismert Mikulásgyár. A főszervező szerint...","id":"20241129_Gulyas-Michellel-es-Joulupukkival-de-szponzorok-nelkul-nyilt-meg-az-idei-Mikulasgyar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec39d65e-a9b9-4a42-8343-78a7442d2b88.jpg","index":0,"item":"d174477f-7a1e-4ccb-a527-f976f779edc9","keywords":null,"link":"/elet/20241129_Gulyas-Michellel-es-Joulupukkival-de-szponzorok-nelkul-nyilt-meg-az-idei-Mikulasgyar","timestamp":"2024. november. 29. 15:43","title":"Gulyás Michelle-lel és Joulupukkival, de fő támogató nélkül nyílt meg az idei Mikulásgyár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d7472f17-39ac-42be-9a7d-a5be60dd2b4e","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A Tisza Párthoz egyelőre óvatosan közelítenek, pedig az a bajor kereszténydemokratákhoz hasonlóan az Európai Néppárt tagja.","shortLead":"A Tisza Párthoz egyelőre óvatosan közelítenek, pedig az a bajor kereszténydemokratákhoz hasonlóan az Európai Néppárt...","id":"20241130_Suddeutsche-csu-fidesz-lapszemle-weber","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d7472f17-39ac-42be-9a7d-a5be60dd2b4e.jpg","index":0,"item":"03d9cf16-8581-414f-b08c-8f6feec0a6bc","keywords":null,"link":"/360/20241130_Suddeutsche-csu-fidesz-lapszemle-weber","timestamp":"2024. november. 30. 09:00","title":"Süddeutsche: A színfalak mögött megmaradt a barátság a CSU és a Fidesz között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a89f9a77-85bf-48d7-8e68-8cdec755ff2e","c_author":"Iványi Blanka","category":"itthon","description":"A kormánypárti szavazókat a megélhetési gondok, a Tisza Párt táborát a korrupció aggasztja a legjobban az ország gondjai közül. Az akkumulátor gyárakat már égetőbb problémának látják a magyarok, mint az orosz befolyást vagy az LMBTQ ügyeket. A Policy Solutions felméréséből kiderül, mi aggasztotta leginkább a magyarokat 2024 őszén.","shortLead":"A kormánypárti szavazókat a megélhetési gondok, a Tisza Párt táborát a korrupció aggasztja a legjobban az ország...","id":"20241129_Magyarorszag-problematerkepe-2024-alacsony-fizetesek-magas-arak-es-az-egeszsegugy-allapota","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a89f9a77-85bf-48d7-8e68-8cdec755ff2e.jpg","index":0,"item":"ee8430b5-3a5f-4927-8a81-06601038b963","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_Magyarorszag-problematerkepe-2024-alacsony-fizetesek-magas-arak-es-az-egeszsegugy-allapota","timestamp":"2024. november. 29. 10:27","title":"A magyarokat még mindig az alacsony fizetések aggasztják, nem az LMBTQ – elkészült Magyarország 2024-es problématérképe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"62f19a1d-6421-4187-87d8-c027641be5f5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Valószínűleg öngyilkosság történt. ","shortLead":"Valószínűleg öngyilkosság történt. ","id":"20241129_m3-autopalya-holttest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/62f19a1d-6421-4187-87d8-c027641be5f5.jpg","index":0,"item":"d87e9068-7c7a-4d10-a5e6-d06e36f51d8e","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_m3-autopalya-holttest","timestamp":"2024. november. 29. 11:19","title":"Találtak egy holttestet az M3-as autópályán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"24550452-ee65-4ab5-b17d-085108b3b91f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Magyar Péter volt barátnője arról nem akar beszélni, hogy ő szivárogtatja-e ki a hangfelvételeket, arról azonban már igen, hogy elgondolkodott egy másik párt megalapításán is.","shortLead":"Magyar Péter volt barátnője arról nem akar beszélni, hogy ő szivárogtatja-e ki a hangfelvételeket, arról azonban már...","id":"20241129_vogel-evelin-interju-magyar-peter-penz-fidesz-tisza-partalapitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24550452-ee65-4ab5-b17d-085108b3b91f.jpg","index":0,"item":"9ccdd26d-ec73-470d-ba3a-459c5295f2eb","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_vogel-evelin-interju-magyar-peter-penz-fidesz-tisza-partalapitas","timestamp":"2024. november. 29. 07:35","title":"Vogel Evelin: Péter simán ki tudna fizetni a saját pénzéből, amit a Fidesztől kapott éveken át a semmire","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bcfc951d-6271-4fae-becf-90945a6eccea","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Egy korszak véget ért.","shortLead":"Egy korszak véget ért.","id":"20241130_Piaggio-Toszkana-India-Ape-Porter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bcfc951d-6271-4fae-becf-90945a6eccea.jpg","index":0,"item":"26e00806-e659-4c58-a2bd-b062eec36b87","keywords":null,"link":"/kkv/20241130_Piaggio-Toszkana-India-Ape-Porter","timestamp":"2024. november. 30. 16:57","title":"Itt a vége, a Piaggio elviszi Indiába a legendás háromkerekűjének a gyártását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Berényi Konrád: Senkinek sem késő belépni a közösségi térbe
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Folytatjuk a közelgő HVG online marketing szeminárium kapcsán elkezdett interjúsorozatunkat. Ez alkalommal Berényi Konráddal, az Onlinemarketing blog írójával és két hasonló témájú szakkönyv társszerzőjével beszélgetünk.
Millok Tamás
Szurop István: A blogjában egyszer azt írta, hogy a közösségi média nem szükségszerűen az internet. Mit is értünk akkor közösségi médián?
Berényi Konrád: A blogban egészen pontosan arról írtam, hogy a közösségi média kampány nem kizárólag az interneten folyhat. Sőt, nagyon sok olyan hagyományos média és online médiaeszköz van, amelyet fel tudunk használni egy ilyen kampányban. Hiszen rendszerben kell gondolkozni, és valamilyen mixet kell alkotni, hogy valóban hatékonyak legyünk. A közösségi média egyébként olyan szolgáltatásokat jelenthet, ahol a felhasználóknak lehetőségük van saját tartalmak generálására, saját vagy máshonnan származó tartalmak megosztására és az önkifejezésre. Az ilyen megoldások jellemzően az interneten valósultak meg, ezért lehet az, hogy a közösségi média kampányokat is elsősorban az interneten tudjuk manapság elképzelni.
A hazai online közösségi média két meghatározó színtere a Facebook és az iWiW. Az előbbi tavaly év végén lekörözte az utóbbit (a napi egyedi látogatószámot alapul véve). Végleg tarol a Facebook, illetve mi lesz az iWiW sorsa?
De jó lenne ezt tudni! A tendencia mindenestre azt mutatja, hogy a Facebook nyer, az iWiW veszít. De vannak olyan mozgások is, amelyek ezt nem teszik kötelező pályává: a Facebook növekedése bár megállíthatatlan, de már nem fog sokáig tartani. Várhatóan beállítja az iWiW "méretét", a bő 4,5 milliós hazai felhasználói számot. Tény, a Facebookon aktívabbak az emberek, többen használják napi szinten. Ugyanakkor az iWiW-nek vannak olyan megoldásai, amelyek miatt mégsem törlik magukat tömegével a felhasználók. Így potenciális lehetősége nagyon sokáig megmarad az iWiW-nek arra, hogy ismét középpontba kerüljön. Sajnos a mostani egyébként pozitív változások fájóan későn történnek meg, az iWiW egyelőre követő, ami vesztes helyzet. Hogy ez meg tud-e változni, sok tényezőtől függ. Én mindenestre még nem temetném a hazai szolgáltatást sem.
A többi kisebb szereplőt (pl. MyVip, Network.hu, Twitter stb.) érdemes-e figyelembe vennie egy vállalkozásnak online médiastratégiája kidolgozásakor, másképpen van-e közösségi élet a Facebookon és az iWiW-en kívül?
Természetesen van élet a Facebookon kívül. De a közösségi médiaszolgáltatások között nemcsak a kapcsolati háló jellegű szolgáltatások a fontosak, hanem a tartalommegosztó szolgáltatások is (pl. YouTube, Videa). Márpedig ezen a piacon másoknál vannak a nyerő lapok. A Twitter tipikusan határeset: részben kapcsolati háló (hiszen be kell jelölnünk azokat, akiket követni akarunk, és bennünket is bejelölnek), de mégis elsősorban tartalommegosztó. A blogok, videómegosztók szintén fontos szereplői a közösségi médiának. vagyis sok esetben más terepen versenyeznek, mint a Facebook. Másrészt a hazai "második vonal" helyzete sem tipizálható. A MyVip látogatói köre olyan felhasználókat takart, akik könnyen váltanak: a tinik már internetes bennszülöttek, ők nem ragaszkodnak egyik vagy másik szolgáltatáshoz, ha változik a divat. Egyébként pont ezért az sem kizárt, hogy pár év múlva a Facebookot fogják tömegesen otthagyni, és mennek majd tovább valami olyan helyre, ami lehet, még nem is létezik. Ezzel szemben a Network.hu felhasználói öregebbek, ragaszkodóbbak. A Network.hu ráadásul olyan szolgáltatást nyújt, amihez hasonlót ilyen formában sem a Facebook, sem az iWiW nem tud biztosítani. Tehát míg a MyVip esetében kicsi esélyt látok a talpra állásra, addig a Network.hu sokkal inkább képes lehet megtartani a felhasználóit.
Vajon elkéstek azok a vállalkozások, amelyek még nem kapcsolódtak be a közösségi médiába? Mit mondjon egy marketingért felelős vezető a főnökének, hogyan győzze meg a közösségi média hasznáról?
Belépni még egyáltalán nem késő, de egyáltalán nem biztos, hogy kötelező. A közösségi média nem egyszerűen egy újabb eszköz. A közösségi média minőségében más, mint az eddig megszokott csatornák. Ez azt jelenti, hogy míg az eddigi marketing folyamatokban a közlési irány jobbára egyirányú volt (hirdetőtől a fogyasztó felé), addig a közösségi médiában ez egy kétirányú folyamat: azonnali és nyilvános visszajelzéseket kapunk a fogyasztótól is, ráadásként párbeszédet kell folytatni. A hazai cégek egy része sajnos sem belső kultúrájában, sem gyakorlatában nincs felkészülve arra, hogy a fogyasztóival intenzív párbeszédet folytasson. Számukra egyáltalán nem való a közösségi média. Előbb meg kell tanulniuk kommunikálni... De ha a cég képes ilyen kommunikációt folytatni, akkor érdemes belépni a használók közé. Nem lesz persze ettől azonnal minden jobb, nem kezdenek el majd ömleni a megrendelések, de a közösségi részvétel hosszabb távon sok előnnyel jár. Egyrészt minőségileg javulhat a kommunikációnk, másrészt olyan szóbeszéd marketingtechnikákat kezdhetünk el használni, amikre eddig nem volt lehetőségünk, végül akár a termékfejlesztésben is segítségünkre lehetnek a bennünket megszerető felhasználók. Ugyanakkor hibának tartom, ha a közösségi média alkalmazásával hirtelen leállunk a hagyományos marketingeszközök használatával.
Hogyan mérhető a közösségi médiatevékenység sikeressége? Hogyan lesz üzlet a like-okból és a követőkből?
Én abban hiszek, hogy tervezés nélkül semmilyen tevékenységet nem szabad folytatni. A tervezés első lépése pedig a célok meghatározása. Márpedig ha mérhető célokat határozunk meg, akkor annak elérése nyomon követhető. Így a sikeresség sem kérdés: ha a célok teljesülnek, jók vagyunk. Ez persze nem válasz arra, hogy a követők, like-olók mit tesznek hozzá a profitunkhoz. Azt kell mondjam, rövid távon keveset. A like-olók, a követők jelenleg még inkább cölöpök, olyan cölöpök, akikre majd utat építhetünk: velük, az ő segítségükkel tudunk hatásokat elérni. Például rövid idő alatt egyszerre sok emberhez eljuttatni számunkra fontos és a közösség tagjai számára érdekes híreket. Cégenként különböző megoldások azok, amelyek majd üzleti eredményeket fognak hozni. És lesznek olyanok, akiknek nem fog sokat segíteni ez az eszköz, míg mások ezen fognak meggazdagodni. E tekintetben tehát nincs sok különbség a hagyományos marketing-megoldásokhoz képest. Végül is a tévéhirdetés sem való minden cégnek, és a keresőhirdetésekkel sem lehet megoldani minden hirdetési igényt.
Milyen tanácsokat adna azoknak, akik most kezdenek hozzá?
Tanuljanak, nézzék meg, mások mit csinálnak, tervezzenek és merjenek belevágni. És ne csak és kizárólag a Facebookot használják, ismerjék meg a blogokat, a Twittert és a többi szolgáltatást is. Bátran kísérletezzenek!
Végezetül, a hazai közösségi médiakampányok / - programok közül tudna említeni példaértékűt, esetleg saját kedvenceket?
Ha Facebook, akkor a kedvenceim a hazai mobil-kommunikációs cégek. Azt gondolom, nagyon jól sikerült megfogniuk, mit és hogyan érdemes csinálni, ráadásul kellő intenzitással is használják ezt a csatornát. Ha integrált közösségi médiamegoldás, akkor már kicsit bajban vagyok, ilyenből nem tudok példaértékűt mondani. De talán ez nem akkora baj, hiszen még jobbára a tanulás fázisában vagyunk.
A HVG online marketing szeminárium weboldala kattintva elérhető.