szerző:
techline.hu
Tetszett a cikk?

A mobileszközök piacának legfontosabb eseménye 2010-ben vitathatatlanul az iPad megjelenése volt.

A mobileszközök piacának legfontosabb eseménye 2010-ben vitathatatlanul az iPad megjelenése volt. Az Apple megint kitalált egy játékszert, amellyel elbűvölte a felhasználókat, sokkolta a riválisokat, és hosszú évekre kijelölte a főcsapás irányát az IT-ipar egyik fontos szegmensében. A táblagépmánia idén csap igazán magasra: a Gartner elemzőcég szerint 2011-ben 55 millió ilyen eszköz találhat gazdára, és 2015-re a tablet-eladások meghaladhatják a netbookok és az asztali rendszerek forgalmát.

Az Apple mostanában szereti ezt játszani: elővarázsol valamit a tarsolyából, előreszalad vele, a vetélytársak pedig kapaszkodhatnak, ha utol akarják érni. Az okostelefonok piacán a hajsza már évek óta tart, a táblagépeknél viszont csak most kezdődött, és az Apple egyelőre utcahosszal vezet. Az viszont, hogy az iPad eladási statisztikái még az iPhone sikereit is beárnyékolják, felveti a kérdést: vajon harcostárs vagy inkább vetélytárs válik-e majd a testvérpárból.

Táblagépet minden kézbe!
A tablet voltaképpen nem új találmány, de sokáig csak érdekes kuriózumnak számított, míg a Csipkerózsika-álmát alvó piacot fel nem ébresztette az Apple tavaly áprilisban az iPaddal. Az eszköz bombasikernek bizonyult, év végéig mintegy tízmillió fogyott belőle, és 2010-ben mindössze egyetlen komoly vetélytársa akadt, a Samsung Galaxy Tab. Decemberben aztán kijött a Dell tablet-netbook hibridje, az Inspiron Duo a maga ötletes, kifordítható billentyűzetével, megindult a Cisco, a HP és a többi rivális, de 2011-ben még aligha okoznak sok fejfájást az Apple-nek: szakértők szerint együttvéve is legfeljebb az eladások húsz százalékát rabolhatják el tőle.

2011-ben második felében eléri a piacot a táblagépek második hulláma, amelyek még hatékonyabban szolgálják ki az egyéni és csoportos munkatevékenységeket, a tabletek így végérvényesen kiléphetnek az „internetező és szórakoztató eszköz” skatulyából. Fontos új alkalmazási területnek ígérkezik a videokonferencia: az ehhez szükséges kamerát már a nemrég bemutatott iPad 2-be is beépítették. Az Apple új gépe egyébként pár dekával könnyebb és néhány milliméterrel karcsúbb, mint az elődje, emellett persze gyorsabb is, de ezzel együtt nem jelent drámai előrelépést az első változathoz képest. Igaz, nem is az Apple-nek kell csipkednie magát, hanem a riválisoknak…

 

A Google és az Android
Az okostelefonok piacának idei nagy kérdése a mobilplatformokat érinti. Vajon tovább növeli-e előnyét az Android, vagy a konkurenciának sikerül valahogy megakadályozni a feltartóztathatatlannak tűnő előrenyomulást? Amerikai adatok szerint a Google platformjáé az aranyérem, míg a második a Blackberry, a harmadik pedig az Apple iOS 25 százalékkal, negyedik helyezett pedig a Microsoft, amely nagy reményeket fűz a Windows Phone 7-hez, illetve most már a Mangóhoz is.
 
Örülhet tehát a Google: eredményt hozott kitartó üzlet- és fejlesztéspolitikája, amellyel felépítette saját platformját. A vetélytársak legfeljebb abból meríthetnek vigaszt, hogy a piac elképesztő ütemben bővül – február végén 13 százalékkal több amerikai használt okostelefont, mint három hónappal előbb, és az előrejelzések szerint 2015-re a teljes mobilállomány 43 százaléka okostelefon lesz.

 

A birodalom visszavág?
Egyelőre valószínűtlen, hogy a széttöredezett mobilplatform-piac egyesüljön, sőt egyesek arra számítanak, hogy néhány éven belül a Microsoft visszavághat, és a Windows Phone 7 is bekerülhet az élbolyba. Az IDC nagy port kavaró márciusi elemzése szerint 2015-re az Android mögé, a második helyre zárkózhat fel a redmondi óriás. Sokan kétkednek az előrejelzés megalapozottságában, tény azonban, hogy a Nokia és a Microsoft megállapodása még eredményezhet meglepetéseket, elvégre a világ piacvezető operációs rendszerének készítője fogott össze a világ legnagyobb mobiltelefon-gyártójával. Az IDC sejtéseiben szerepet játszhat az eddig szigorúan titokban fejlesztett Windows 8 is, amely a pletykák szerint ugyanúgy futtatható lesz mobiltelefonon, mint asztali csúcskonfiguráción. Az így lehetővé váló együttműködés a különböző IT-eszközök között pedig ismét nyeregbe ültetheti a Microsoftot. Ehhez azonban a többi szereplőnek is lesz még egy-két szava.

Nehéz terep
2010-ben az alkalmazásletöltések becsült száma 8,2 milliárd volt, 2011-re ez az érték elérheti a 17 milliárdot, 2014-re pedig a 185 milliárdot, vagyis egyre inkább megéri okostelefonra fejleszteni. Ez jó hír a fejlesztőknek. Az viszont kevésbé, hogy a sokféle operációs rendszer (Android, Apple iOS, Blackberry, Windows Phone, HP Pal, Bada, Symbian, MeeGo) miatt a piac széttöredezett, és a helyzet a közeljövőben se nagyon javul. Arra azonban van némi esély, hogy az Androidból végre kikopnak a régebbi változatok: ha ez megtörténik, fejlesztési szempontból még tovább nő a platform vonzereje.

2011-ben beköszönt majd néhány új okostelefon-szolgáltatás is. Az egyik legérdekesebb az NFC (Near-Field Communication), amely lehetővé teszi, hogy az okostelefon néhány centiméter távolságból kommunikálni tudjon más NFC-eszközökkel. Ez azt jelenti, hogy mobilunkat elektronikus pénztárcaként használhatjuk, és néhány gombnyomással kisebb kifizetéseket tehetünk vele – sokkal egyszerűbb, mint az SMS. A funkció használatához azonban nem elég az NFC-t támogató okostelefon, megfelelő fogadóeszközökből álló infrastruktúrára is szükség van, ennek kiépítése pedig időbe telik, úgyhogy csodákra idén még ne számítsunk.

 

Az intim szféra közepébe!
2011-ben még többen fogják mobileszközről böngészni az internetet, mint 2010-ben, ami hatalmas kihívás, egyben komoly üzleti lehetőség a weboldalak számára. Különösen igaz ez a közösségi oldalakra, amelyeken a mobil felhasználók súlya már most is meghatározó: a Twitter aktív felhasználóinak egyharmada mobil eszközről csipog, és hasonló a mobilosok aránya a Facebookon is. Az okostelefonról, tabletről internetezők ráadásul a szó átvitt értelmében is sokkal mozgékonyabbak, pörgősebbek: a Facebook illetékesei szerint aktivitásuk duplája a nem mobil felhasználókénak, így marketingszempontból is sokkal csábítóbb célpontot jelentenek.

Apropó marketing! A Forrester becslései szerint 2011-ben az Egyesült Államokban mobilmarketingre költött összeg meghaladja az egymilliárd dollárt. A reklámszakemberek álmaik platformját kapják az okostelefonokkal, hiszen közvetlenül a vásárló intim szférájába juttathatnak üzeneteket, és a különböző alkalmazásokkal, játékokkal rávehetik őket arra, hogy aktív kapcsolatba lépjenek a hirdetővel, könnyen lehet, hogy a mobilmarketing lesz 2011 hívószava.
Sőt ha megvalósul az, amit az elemzők várnak, nemcsak felületként, hanem piactérként is tekinthetünk majd a mobilra. Egyre több olyan alkalmazásra számítanak 2011-ben, amelyek vásárlásra buzdítják a felhasználókat. Ilyen például a Shopkick, amely – természetesen Amerikában – a telefon GPS-koordinátái alapján összegyűjti, hogy milyen akciók találhatók a környékbeli üzletekben. De ennél is tovább kell menniük a fejlesztőknek, és arról is gondoskodniuk kell, hogy a telefonon kiválasztott termékeket a lehető legegyszerűbben meg is lehessen vásárolni. Így pedig a hirdetéstől a vásárlásig vezető út néhány kattintásra, illetve inkább érintésre rövidülhet.

A kalandvágytól a mindennapokig
Idén tovább folytatódik az okostelefonok árcsökkenése, ami azzal a mellékhatással jár, hogy némileg átrajzolódik a felhasználói kör. Okostelefont kezdetben ugyanis olyan kalandvágyó felhasználók vettek, akik nem riadtak vissza attól, ha bütykölni kellett kicsit a mobil operációs rendszerét, sőt még élvezték is a kihívást. Elsősorban az új lehetőségekre koncentráltak, a gyerekbetegségeket pedig elfogadták vagy maguk orvosolták.

Ezen a helyzeten sokat változtatott az iPhone megjelenése, ami bebizonyította az azóta unalomig ismételt felhasználói élmény fontosságát. Most azonban olyan tömegek vesznek majd ilyen készülékeket, akik korábban tényleg csak telefonáltak és SMS-t írtak a telefonjukon. Ők nincsenek felkészülve arra, hogy fórumtémákba mélyedjenek azzal kapcsolatban, hogy miért fagy le a mobiljuk vagy hogyan lehet megakadályozni, hogy lemerüljön 7–8 óra alatt. Ők eddig „butatelefonokat” használtak. Ezt a réteget nem elég elcsábítani, hanem meg is kell tudni tartani, mert a kudarcok esetén elpártolhatnak a táborból. Nem egyszer hallani olyan véleményeket, hogy „ez a telefon mindenre jó volt, csak telefonálni nem, vissza is vittem”.

Másrészt a marketing cégeknek és a szoftverfejlesztőknek is be kell látniuk azt, hogy egy passzívabb, konzervatívabb réteg érkezik a felhasználók közé, akik nem töltenek majd le annyi alkalmazást, és nem szánnak majd annyi időt a készülékük kiismerésére. Más lesz az ízlésük, mások lesznek az igényeik. 2011 legnagyobb kihívását a „butatelefon-használók” jelentik majd a szektor cégeinek.

A természet közbeszól
Egyetlen dolog létezik csak, ami megállíthatja a mobileszközök előretörését: a természet. A Japánban történt katasztrófa az autóipar mellett az IT-szektort is visszavetheti. Egyelőre csak megbecsülni lehet, hogy milyen hatása lesz a természeti csapásnak, de a szakértők szerint az ellátólánc egyhetes leállása is komoly hiányokat okozhat olyan készülékekből, mint az iPad. A földrengés és cunami által érintett területeken nagy mennyiségű félvezető lapkát, optikai érzékelőt és LCD-képernyőt állítanak elő, és ezekre mind szükség van a mobilgyártásban. Emellett az elektromos energia hiánya is befolyásolhatja az ország termelési kapacitását. A szigetországra jellemző lenyűgöző munkamorálnak köszönhetően azonban lehet, hogy az óriási veszteségek és nehézségek ellenére is számítani lehet majd a japán szállítmányokra.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!