Ultramodern stadiontechnológiák
A mai stadionok nemcsak szebbek és méretesebbek korábbi társaiknál, hanem sokkal okosabbak is – hiszen a többségük sportesemények mellett egyéb rendezvényeknek megtartására is alkalmas. A látogatók kényeztetésén túl természetesen a bevételek növelése is fontos. A cikk a HVG Business Extra magazinban jelenik meg, amely csütörtökön kerül az újságárusokhoz.
A március közepi El Clásico – a futballban kevésbé jártasok számára: a Real Madrid–Barcelona spanyol örökrangadó – nemcsak a focisták játéka miatt nyűgözhette le a helyszínen lévőket, hanem a Stadium Vision Mobile nevű technológia okán is, aminek köszönhetően a szurkolók élő videoközvetítést élvezhettek mobil eszközeiken.
Hogy miért akarná valaki kis készülékén nézni a kedvenceit, ha egyike azon szerencsés tízezreknek, akik kijutottak a Santiago Bernabéu stadionba? Talán mert a monumentális aréna felső karéjából szinte csak apró pöttyöket látna a mérkőzésből, és szívesen megnézné egy-egy vitatott helyzet ismétlését, netán a gólokat közelebbi kameraállásból vagy visszajátszva.
Az amerikai Cisco intelligens, Connected Stadium nevű terméke – amely minimális késéssel wifi felhasználásával jelenít meg kiváló minőségű videót okostelefonokon és táblagépeken – a madridi stadion mellett többek között a Sporting Kansas City amerikaifoci-stadionjában, valamint a Brooklyn Nets kosárlabdacsapat Barclays Center nevű csarnokában is bemutatkozott már.
Élmény, interakció, adatok
A technika fejlődése, az egyre okosabb mobileszközök megjelenése magától értetődően hozta a szurkolók igényét, hogy a stadionokban is kapcsolatot létesítsenek egymással és a külvilággal. Interaktivitásra vágynak, mindenre kiterjedő multimédia-élmény részesei kívánnak lenni. A legnagyobb csapatok stadionjaiban ma már alapvető kívánalom, hogy teljes legyen a wifilefedettség, egyszerre szolgálva ki több ezer embert.
A Borussia Dortmund Signal Iduna Parkjában például a Huawei részvételével 80 ezer fő számára egyidejűleg elérhető hálózatot alakítottak ki, aminek köszönhetően a szurkolók ingyen hozzáférhetnek a világhálóhoz. Ez azért lényeges, mert a drukkerek a különböző alkalmazások használata során még inkább elkötelezik magukat a csapatuk mellett: okostelefonjuk segítségével azonnal megoszthatják az aktuális eseményeket, kommunikálhatnak, reagálhatnak, további aktivitásokat generálva.
Napjaink modern stadionjaiban a rendezvény alatt a különböző kijelzőkön egyidejűleg különféle alkalmazások futhatnak. Ilyen lehet többek között a visszajátszásokat, illetve az eltérő kameraállásokat mutató csatorna – utóbbira jó példa lehet a kamera a kispad mellől, időkérés közben, vagy mondjuk a zsákolást közelebb hozó képrögzítő a kosárpalánk tetején.
A gólok és az emlékezetes pillanatok visszanézése mellett fontos szerepet kapnak azok az egyedi tartalmak és adatcsatornák is, amelyeken a szervezők statisztikákkal, kvízkérdésekkel és többrésztvevős játékok egyidejű futtatásával kényeztetik a látogatókat. Az élmény a jó minőségű, óriási LED-falakra vetítéssel tovább növelhető: a szurkolók egymással is beszélgethetnek a nagy nyilvánosság előtt, vagy megmutathatják képeiket.
Nagy üzlet mindenkinek
Az ingyenes wifiszolgáltatás olyannyira bevált az egyes bajnokságokban, hogy például az amerikai futball-liga, az NFL előírta: 2015-ig az összes csapat stadionjában elérhetővé kell tenni a díjmentes internethasználatot. E lehetőségek nemcsak személyre szabottabb élményt nyújtanak a látogatóknak, hanem üzleti szempontból is új távlatokat nyitnak a célzott hirdetéseknél, a szponzori tevékenységeknél, a promóciók esetén és a márkaépítésben. A szponzori megjelenésre a legjobb példa talán az a teljes stadionra kiterjedő „kizárólagos pillanat”, amikor az összes képernyőn – a kivetítőn, a HD-kijelzőkön és a mobileszközökön is – ugyanaz a kép, felirat vagy hirdetés jelenik meg.
A látogatók komfortérzetét és az üzemeltetők bevételét egyaránt növelheti az az okostelefonos alkalmazás, amelynek segítségével a szurkoló a mobilján kiválasztja, mit szeretne rágcsálni vagy inni, és azt odaviszi neki a helyi személyzet egyik tagja.
Bár az ultramodern stadiontechnológiák árát nem mindig verik nagydobra, érdemes két tengerentúli példát megemlíteni. Az amerikai Pennsylvania államban lévő, amerikaifoci-meccsek helyszíne, a Beaver Stadion 105 millió dolláros összköltséggel épült, az összeg tizedét az új HD-felbontású eredménykijelzőért kellett fizetni. Ennél jóval többet szántak az NFL egyik sztárgárdája, a San Francisco 49ers új arénájára, amely közelgő átadása után a világ legmodernebb sportlétesítménye lehet: a több mint 1200 négyzetméteres HD-s videokijelzővel felszerelt stadion költségét 1,2-1,3 milliárd dollár közöttire becsülik.
Érdekes tervek máshonnan
Futurisztikus megoldásokkal készül megújítani a stadionját az angol Premier League-ben legtöbbször győztes csapat, a Manchester United is. Egyrészt az arénában lévő hangulat még félelmetesebbé tételére a stadion tetején – egészen pontosan az üléseket fedő tetőn – külön szurkolói zónát alakítanak ki, ahol 20 ezer, jegy nélküli drukker növelheti a hangerőt, másrészt a stadion köré ugyanilyen céllal hangvisszaverő hálót szerelnek fel. További újítás az úgynevezett piezoelektronikai eszköz, amely a nézők által kifejtett mozgás – beleértve minden egyes lépés – energiáját alakítja át úgy, hogy az végül az ülések fűtését szolgálja. A szurkolókat óriási, kétoldalú LED-képernyők tartják majd képben a meccs alatt, az események nyomon követését pedig a pályára irányított LED-világítás segíti.
Ha a foci színvonalát nézve nem is, a stadiontechnológiák tekintetében Magyarország is megkezdte közeledését az élvonalhoz. Az augusztusban átadandó új Fradi-pályán olyan kamerarendszert és belső ingyenes wifihálózatot építenek ki, amely révén rengeteg információ érkezhet a meccsről a drukkerek okostelefonjára, emellett szavazásokon vehetnek részt, és visszajátszhatják a gólokat is. A cél ez esetben is az lehet, mint másutt, hogy a meccsre látogatók másfél óra helyett akár 3-4 órát is eltöltsenek a stadionban, és természetesen ezzel arányosan sokféle programmal szórakoztassák őket, minél többet fogyasszanak, így a befektetések megapénzek a lehető leggyorsabban megtérüljenek, majd a befektetőknek minél nagyobb nyereséget produkáljanak.