szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Átrendeződni látszik a közösségi média világa, ugyan továbbra is a Facebook vezet, azonban a vizualitásra építő oldalak egyre nagyobb teret nyernek – derült ki a KutatóCentrum legfrissebb Web2.0 Reportjából. A legaktívabb a Facebook közönsége, a legpasszívabbak a Twitter-felhasználók. A legidősebb közönsége a Google+-nak van, míg az Instagram, Viber és Snapchat egyértelműen a fiatalok közege.

A multifunkcionális platformok, mint a Facebook vagy a Google+ mellett egyre népszerűbbek az olyan közösségi terek, amelyek csak egy-egy kommunikációs módra fókuszálnak, így például a chatprogramok és képmegosztók. Ez a jelenség Amerikában már odáig jutott, hogy a fiatalok körében a Twitter idén leszorította trónjáról a Facebookot. Bár az előrejelzések szerint Zuckerberg birodalma továbbra is terjeszkedni fog a tengerentúlon, az elkövetkező két évben csupán a 65 év feletti felhasználók jelentős növekedése várható, míg a fiatalok aránya csökkenni fog.

A nemzetközi hullám jelei már itthon is érezhetők. A KutatóCentrum Web2.0 Reportjának adatai alapján, ugyan továbbra is a Facebook tudhatja magáénak a legmagasabb ismertséget (99%), de figyelemre méltó a Twitter (87%), a Google+ (87%) és a Viber (80%) széles körű ismertsége is. Bár ez nem minden közösségi oldal esetében jelent aktív használatot is, a Vibernél igen: utóbbi a második leghasználtabb csevegőprogrammá nőtte ki magát a Facebook saját chatprogramja, a Facebook Messenger után. A kutatásból az is kiderült, hogy tízből négy internetező ma már a közösségi oldalak levelezési rendszerét preferálja a hagyományos emailfiókokkal szemben.

©

A vizualitásnak egyre nagyobb szerep jut a közösségi térben, ezt mutatja, hogy a leglátványosabb növekedést aktivitás tekintetében a Pinterest és az Instagram érte el az elmúlt év során. Míg az előbbi aktív tagjainak száma közel a duplájára emelkedett, addig az Instagram egy év alatt megtriplázta rendszeres felhasználóinak számát. „Sok újdonságot tartogat még a képorientált közösségi oldalak világa, a legújabb trend most a Snapchat kép-, rajz- és videómegosztó program, melynek különlegessége, hogy a fogadó fél maximum 10 másodpercig láthatja a küldött anyagot. Az alkalmazás ismertsége rövid idő alatt elérte a 35 százalékot. Ugyan a regisztrálók száma még nagyon alacsony, de ők többnyire igen aktívak” – mondta el Balogh Szilvia, a kutatás vezetője.

A Twitter közönsége a legpasszívabb, a Facebooké a legaktívabb

Bár a felmérésben részt vevő közösségi terek – a Facebook, Google+, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Instagram, Snapchat és Viber – regisztrálóinak száma jellemzően évről évre növekszik, ez azonban nem feltétlenül jelenti az aktív használói bázis növekedését is. „Az aktivitási index a Twitter és a Google+ esetében az 50 százalékot sem éri el. A sort hazánkban továbbra is a Facebook vezeti 97 százalékos aktivitási rátával, a második helyen található Viber esetében 77 százalék ugyanez az arány” – emelte ki Balogh Szilvia. A képek figyelemmegragadó ereje a használat gyakoriságában is visszaköszön: mind a Pinterest, mind az Instagram aktivitási rátája meghaladja a 60 százalékot.

©

A fiatalok hozzák be az új platformokat

A Web2.0 Report adatai szerint az átlagos közösségimédia-használók döntő többsége „fent van a Facebookon”. Ezen csoport demográfiai összetételét vizsgálva azt tapasztaljuk, hogy a regisztrált és az aktív tagok összetétele sem tér el érdemben az átlagtól. A Google+ regisztrált tagjai a Facebook-felhasználóktól alig különböznek, aktív tagjai között azonban több az idősebb (50-59 éves) és kevesebb a felsőfokú végzettségű. A Viberre az átlagosnál több fiatal regisztrál, azonban kevesebb a községben vagy falun élő, ami a valós felhasználókra is igaz. Az aktív Twitterezők jellemzően férfiak, közülük inkább a 30 év alattiak vannak jelen ezen a csatornán.

A LinkedIn valószínűsíthetően szakmai jellege miatt elsődlegesen a diplomával rendelkezők és a budapestiek színtere, az életkort vizsgálva pedig azt tapasztaljuk, hogy regisztráltjai között az átlagosnál magasabb a 30-39 évesek aránya. A két képmegosztó, bár a közösségi médiában betöltött szerepe szerint igen, demográfiai összetételükben nem hasonlít. Míg az Instagramra jellemzően a legfiatalabb korosztály és a budapestiek regisztrálnak, nők és férfiak egyaránt és aktívan használják is az oldalt, addig a Pinterestet egyértelműen a nők uralják.

A Snapchat megkérdőjelezhetetlenül a fiatalok színtere, a felhasználók 81 százaléka a 18-29 éves korosztályból kerül ki, és a további 19 százalék is 50 évnél fiatalabb. Az oldal aktív használóinak több mint háromnegyede (76%) férfi és középfokú végzettséggel rendelkezik. A csevegőalkalmazás aktív használói között találjuk a legkevesebb diplomást, amit valószínűleg a legfiatalabbak jelenlétének túlsúlya magyaráz.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!