szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az egyre élhetőbb sebességű mobilnetnek köszönhetően nemcsak a telefonálási szokásaink változtak meg, de az is, ahogy a világ dolgaihoz viszonyulunk. Már nagyon nem csak Skype-on videózunk a családdal, dübörög a facebookos élőzés – egy szombat esti házibuliból éppen úgy, mint a katasztrófahelyzetek helyszínéről.

Aki az 1990-es évek közepén követte a nemzetközi sportesemények televíziós közvetítését, még emlékezhet azok minőségére. A kommentátor hangján hallatszódott, telefonvonalon keresztül érkezett a magyarországi központba (azon keresztül pedig a nappalikba), a képernyőn feltűnő alakok pedig – főleg a mai, Full HD felbontáshoz képest – inkább hasonlítottak egy elmaszatolódott pacára, mintsem hús-vér sportolókra. Ma már persze ez nincs így, a változás azonban nemcsak a minőséget érinti.

A közvetítés lehetőségével szinte bárki élhet, akinek a zsebében ott lapul egy kamerával ellátott okostelefon/táblagép, és megvan hozzá a kellően erős netkapcsolata. Az átlagfelhasználó által is azonnal elindítható “adást” live stream szolgáltatásokhoz már pénz nélkül is mindenki hozzáférhet.

Gyorsabban terjed, mint a Facebook

Bár a legfrissebb adatok szerint a közösségi oldalnak havonta 1,71 milliárd aktív felhasználója van, nem mindig volt ez így. A hivatalos beszámolók szerint a Facebooknak például az indulást követően 12 hónap kellett ahhoz, hogy több mint 1 millió felhasználót szerezzen magának. Ehhez képest a Magyarországon is elérhető, élő videó közvetítést lehetővé tévő Periscope-ot egy éven belül már 15 millióan használták világszerte. De hasonló a helyzet az Instagrammal párhuzamba állítva is: a világ jelenlegi legnépszerűbb képmegosztó szolgáltatása egy év alatt 10 millió felhasználót gyűjtött össze, a Periscope-nak ugyanez 5 hónap alatt sikerült.

Egy másik példa: a szintén népszerű, és szintén az élő videó közvetítést lehetővé tévő Meerkat a 2015. májusi hivatalos jelentés szerint több mint 2 milliós bázissal rendelkezik. Pedig nem volt ez mindig így: az alapító Ben Rubin korábban is próbálkozott már hasonló kezdeményezéssel. 2013-ban a Yevvo nevű szolgáltatás 300 ezer felhasználóig jutott, mielőtt végleg leállították volna.

Gyors hálózat+jó készülék = live stream

Az EDGE aligha nevezhető (érdemben használható) mobilnetnek, a 3G-vel viszont már teljesen kényelmesen lehet böngészni a telefonon, a képek le/feltöltése is zavartalan, és a youtube-ozás is sima ügy. És mégis, az élő videózás elterjedéséhez a 3G még édes kevés lett volna (édes kevés volt). A felhasználói tartalomgyártás a 4G/LTE mobilnet terjedésével érte el a kritikus tömeget: streamelni ugyanis már 3G-vel is lehetett, az igazán minőségi közvetítés (HD) azonban csak ennél gyorsabb nettel lehetséges.

Hogy ez mennyire összefügg, azt illusztrálja a Facebook példája is. A közösségi oldal 2015 közepén még csak néhány híresség számára tette elérhetővé az élő videós közvetítés lehetőségét, tavaly decemberben azonban mindenkinél bekapcsolták a funkciót. Így tulajdonképpen összenőtt, ami összetartozott: a szükséges infrastruktúra kialakulásával egyidőben a Facebook is elkészült az arra építhető szolgáltatással. Idén májusban további fejlesztéssel támogatták meg a live stream lehetőségét: olyan térképet készítettek, amin a világ összes élő facebookos videós közvetítése megtalálható. A dologról azonban hamar kiderült, az átlagos felhasználók szórakoztatásán túl sokkal több rejlik a technológiában.

Mindent, azonnal, élőben

A török katonai puccs idején Erdoganék mindent megtettek, hogy ne lehessen élő videóban közvetíteni a törökországi eseményeket, a felhasználók azonban találékonyak voltak, és a tiltás ellenére sorra jelentek meg a pöttyök a Facebook térképén. A politikai esemény élő netes közvetítése nemcsak a történések miatt, hanem a közösségi oldal által kínált lehetőség kiaknázása végett is történelmi eseménnyé vált.

Facebook

Persze az élő videó közvetítéseket kevésbé komoly eseményeknél is remekül fel lehet használni: ilyen például egy fesztivál, vagy egy koncert közvetítése, aminek köszönhetően senki sem marad le egyetlen koncertről sem. Míg a YouTube-ot elsősorban a nagyobb fesztiválok, események rendezői használják, hogy minél gyorsabban jusson el a világ bármely pontjára az információ (ilyen volt például Elon Musk Tesla Model 3 bemutatója), addig a Facebook élőzést egyre több átlagfelhasználó is. Hasonlóra jók a már emlegetett Meerkat vagy a Periscope alkalmazások is.

Hogy mindez hová fejlődhet, ha megérkezik majd az 5G-s mobilhálózat, arra nehéz lenne válaszolni, de azt már tudni, mi minden lesz másként az újabb paradigmaváltással.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!