szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az egy dolog, hogy januártól csökken az internetszolgáltatás áfája, de a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) egy trükköt is kitalált mellé. Gyakorlatilag lehetetlenné válik, hogy egy szolgáltató “lenyelje” a csökkenést.

Amikor valaminek csökken az áfája, mindig benne van a pakliban, hogy az adott terméket/szolgáltatást nyújtó cégek más költségeik emelkedésére hivatkozva nem változtatják meg az áraikat. Így lehetett volna ez január 1-jétől is, amikor 27 százalékról 18 százalékra csökken az internetszolgáltatást terhelő adó.

Az NMHH azonban egy érdekes megoldással bővítette az elektronikus hírközlési előfizetői szerződések részletes szabályairól szóló rendeletét. A szervezet kitalálta, hogy a szolgáltatóknak már most, november 1-jén kötelesek kitenni a honlapjukra a jelenlegi bruttó árakat; kiírni, hogy ebből mennyi a nettó és mennyi az áfa; majd a nettó árhoz csapott már csak 18 százalékos áfával megadni, hogy mennyi lesz az új bruttó. (A fő szabály szerint az internet-előfizetésre jutó díjrészt külön sorban kell feltüntetni akkor is, ha egyébként egy több szolgáltatásból álló csomagról van szó, aminek csak egy havidíja van.) November 1-jén a szolgáltatóknak a jövő januártól érvényes általános szerződési feltételeiket (ÁSZF) is közzé kell tenniük, amelyeknek szintén, külön is tartalmazniuk kell a kínált internet-előfizetések díját.

A hatóság rendelete azt is előírja, hogy az előfizetők a számláikban is tájékoztatást kapjanak a küszöbön álló változásokról: az érintett szolgáltatók összesen három alkalommal, a novemberi és decemberi, valamint a 2017. januári számlában vagy külön levélben informálják előfizetőiket az áfacsökkenésről és arról, hogy az erre vonatkozó tájékoztató oldal hol érhető el honlapjukon.

Ebben az a trükk

A szolgáltatók egészen egyszerűen nem tarthatják meg ugyanazt az árszintet, hiszen a jövő héten közzéteendő táblázatba nem írhatják bele, hogy ugyanabból a nettóból számolva 18 százalékos áfával ugyanannyira jön ki a csomag ára, mint 27 százalékos áfával volt. Így viszont, hogy ki kell írniuk az alacsonyabb árat, amit ráadásul háromszori levélben “meg is kell ígérniük” az előfizetőknek, csak akkor “nyelhetnék le” profitként az áfa-különbözetet, ha kifejezetten és nyíltan árat emelnének. Ez viszont a versenyhelyzetet elnézve nem túl valószínű. (A vezetékes piacon már csak azért sem, mert ott a Digi agresszív árazása egyébként is lefelé nyomja a díjakat és felfelé a sebességeket.)

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!