szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A pénzügyi startupok néhány éve kezdték el felforgatni a pénzpiacot, azóta pedig folyamatosan növekedő pályára álltak. A piaci részesedésük egyelőre kicsi, de a bankokat és biztosítókat lépéskényszerbe hozták: vagy alkalmazkodnak az új trendekhez, vagy előbb-utóbb elhagyják őket az ügyfelek.

Miközben a mobiliparban vagy épp a közlekedésben végbemenő változások kapcsán forradalomról beszélünk, a háttérben zajlik egy másik, igen fontos átalakulás, ami még az előzőeknél is nagyobb hatással lehet az életünkre. A pénzügyi szektorban ugyanis néhány évvel ezelőtt megjelentek azok a fintech és a (biztosítási és technológiai ipar határán mozgó) insurtech vállalkozások, amelyek képesek lehetnek megszorongatni a bankokat és a biztosítókat is.

"Lassan 10 éve annak, hogy a Lehman Brothers miatt kirobbant a pénzügyi válság. A felhők azóta elvonultak, a banki és biztosítási szektor legutóbb 1800 milliárd dollár profittal zárt. A szektor felett azonban új fellegek jelentek meg" – mondta dr. Kincses Attila, a McKinsey Panorama vezetője a T-Systems Magyarország által szervezett idei Symposium konferencián. A szakember szerint az iparágra a mobilinternet, valamint az okostelefonokkal kapcsolatos trendek vannak a legnagyobb hatással, de a folyamatok automatizálása, a mesterséges intelligencia, az IoT-eszközök vagy épp a felhőalapú technológiák is befolyásolják a piacot.

©

Mindez komoly versenyt teremt a hagyományos banki és biztosítási szereplőknek, a fintech és insurtech cégek ugyanis jóval olcsóbban és jóval inkább személyre szabottabban képesek kínálni a termékeiket. Ilyen például az autóbiztosítás, amit a rendszer a sofőr vezetési stílusa, vagy a levezetett kilométerek után alakít ki. Vagyis adott esetben sokkal olcsóbb és kényelmesebb lehet a termék, mint a jelenlegi piaci szereplőknél.

"Azt látjuk, hogy ezek miatt a folyamatok miatt egyre kevesebb alkalmazottra lesz szükség, mert egyre többen fogják online intézni a pénzügyekkel kapcsolatos teendőiket. A piac pedig nem reagál túl jól a változásokra. Nemrég több száz céget világított át a McKinsey, amiből kiderült, a bank és a biztosítás területe a sereghajtók közé tartozik a digitális stratégia és a digitális folyamatok alkalmazása tekintetében" – hangsúlyozza Kincses Attila.

©

A szakember szerint a fintech és insurtech vállalkozások növekedése 2016-ban ugyan megtorpant, de 2017-ben ismét növekedésnek indult. Ráadásul egyre több területen jellenek meg ezek a szolgáltatások. Kincses Attila úgy látja, míg három évvel ezelőtt elsősorban a lakosság számára kínáltak termékeket ezek a cégek, addig mostanra már a vállalati szférában is megjelentek. Ráadásul megjelentek a robottanácsadók is, amelyek további kihívások elé állítják a piac hagyományos banki és biztosítási szereplőit.

Ugyanakkor a két oldal nincs éles ellentétben egymással. Míg Magyarországon elsősorban közvetlenül az ügyfeleknek kínálják a szolgáltatásaikat ezek az új piaci szereplők, a nemzetközi modellben jellemző, hogy a bankok, biztosítók megveszik a technológiát a startupoktól.

Hogy mikorra várható, hogy a nagyobb szeletet már a fintech és insurtech cégek szakítják ki a piacból, egyelőre nem lehet tudni. Jelenleg a top 25 ilyen startup is nagyon kicsi, mindössze 125 milliárd dollár a részesedésük. "A különböző piacokon, elsősorban az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban ugyanakkor nagyot tudtak nőni" – mondta Kincses Attila. A szakember szerint az már egy sokkal érdekesebb kérdés, hogy a jövőben a bankok és biztosítók milyen más szolgáltatásokkal tudnak előrukkolni.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!