Amikor a Napból érkező nagy energiájú részecskék elérik a Földet körülvevő, védelmező mágneses buborékot, olyan hangot hallathat, mint egy óriási dobütés – állapította meg egy nemzetközi kutatócsoport.

A tudósok a NASA Themis nevű missziója által gyűjtött adatokkal dolgoztak. A kétéves küldetés során öt egyforma szonda vizsgálta a földközeli űr fizikai folyamatait.

A Nature Communications című szaklapban bemutatott tanulmány szerint a magnetopauza – az a régió, ahol a napszélből eredő nyomás és a bolygó mágneses tere egyensúlyban van – a napból érkező plazmasugár hatására vibrál, felszínén a hullámok oda-vissza verődnek. Az újonnan felfedezett hullám a felszíni hullámok egy típusa, melynek bizonyos határokra van szükségük a mozgáshoz – állapították meg a kutatók.

Amikor a plazmasugár, vagyis a „dobverő” eléri a magnetopauzát, felszínén hullámminták alakulnak ki, melyek pereme nyugodt, más részei azonban vibrálnak. A fix pontok a Föld mágneses pólusai közelében találhatóak, a hullámok pedig a magnetopauza felszínét rezgetik.

A magnetopauza mechanizmusainak megértése segíthet megvédeni a Föld műholdjait, telekommunikációs eszközeit és az asztronautákat a napszélben lévő részecskék káros sugárzásától.

[Látványos fotót készítettek a Napról, ilyen lehet a „másik” oldala]

Az index.hu eddigi szerkesztősége lényegében megszűnt létezni, az ország elveszítette a legolvasottabb online felületét. Ez a független magyar sajtóra és a tájékozódás szabadságára mért eddigi legsúlyosabb csapások egyike. A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, hogy minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

A 110. napon kapott segítséget az államtól egy állását vesztő magyar