szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Google sok országban igen fontos szerepet játszik a betegségek otthoni "diagnosztizálásában". Egy amerikai kutatásból kiderül, hogy a páciensek többsége hosszú időn át saját maga próbálja meg felállítani a kórképet, majd amikor végre eljut az orvoshoz, erről büszkén be is számol neki.

A Penn Medicine kutatói 2016 és 2017 folyamán 700 olyan felnőtt betegeket kérdeztek meg Pennysylvaniában, akik sürgősségi ellátást vettek igénybe, és rendelkeznek Google-fiókkal. Közülük több mint 300-an egyeztek bele, hogy megosztják keresési előzményeiket és egészségügyi adataikat a szakemberekkel.

A BMJ Openben publikált tanulmány alapján kijelenthető, hogy az egészségi szakkifejezések, illetve az ilyen tartalmakra mutató keresések már egy héttel azelőtt megduplázódnak a betegek körében, hogy orvoshoz mennének. Az eredményekből az is kiderült, hogy a páciensek több mint fele leggyakrabban a tapasztalt tünetekre és lehetséges betegségekre keresett rá a Google-ön, de akadt, aki előbb a sürgősségi osztálynak nézett utána, mielőtt a problémájával törődött volna. A megkérdezettek fele azt sem titkolta, hogy beszámolt orvosának arról, mi mindent talált a neten a betegségével vagy tüneteivel kapcsolatban.

A szakemberek szerint az eredmények az orvos és a páciens közti kommunikáció hiányosságaira is rávilágítottak. Volt olyan beteg, akinek az orvosa úgy írta le a dignózist, hogy tumorát egy dió méretéhez hasonlította. A páciens azonban nem csak a tumor típusa után kutatott az interneten, arra is rákeresett, mekkora pontosan egy dió. A szakértők szerint mindez azt jelzi: a betegek gyakran alapvető információkkal sem rendelkeznek.

A tanulmány vezető szerzője, Raina Merchant szerint a keresési előzmények sok mindenre választ adnak egy beteggel kapcsolatban, ráadásul más problémákat is feltárnak. Köztük azt, hogy sokan nem mernek előhozakodni betegségeikkel, mert túlságosan kényelmetlenül érzik tőle magukat, így inkább nem is kérdeznek – helyette a neten kutakodnak.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!