A belek és a bélflóra károsítása révén növeli az elhízás kockázatát a rovarirtószereknek való kitettség – állapították meg a Kínai Mezőgazdasági Egyetem kutatói.

A 19. század vége óta forgalomban lévő, klórpirifosz hatóanyag-tartalmú rovarirtók a leggyakrabban használt növényvédőszerek közé tartoznak világszerte. Korábbi tanulmányok már kimutatták, hogy az ilyen rovarirtóknak való kitettség elhízást és cukorbetegséget okozhat, ám az összefüggés hátterében álló mechanizmust eddig nem ismerték a kutatók. A Kínai Mezőgazdasági Egyetem szakemberei most az emberi bélflórára, a szervezet legfontosabb mikro-ökoszisztémájára fókuszálták a tanulmányukat.

A bélflóra az emberi és állati emésztőrendszerben élő mikroorganizmusok összessége. Jelentős hatással van a betegségekkel szembeni immunitásra és a testsúlyra, emellett segít a szervezetnek megemészteni azokat az ételeket, amelyekkel a gyomor és a vékonybél "nem boldogul".

Egérkísérletek során a kutatók klórpirifosz hatóanyag-tartalmú rovarirtót tettek a rágcsálók ennivalójába és vizébe. Megállapították, hogy a szer bevitelétől megbomlott az úgynevezett bél-barrier (fedő nyákréteg) integritása, aminek hatására nagyobb mennyiségű méreganyag került be a szervezetbe, majd végül gyulladás alakult ki. Mindezek inzulinrezisztencia és diabétesz kialakulásához vezettek. Az inzulinrezisztencia – a szervezet inzulinnal szembeni érzéketlensége – gyakran kimutatható elhízott embereknél, és kulcsszerepet játszik a cukorbetegség kialakulásában.

[Egyetlen alvás nélküli éjszaka is vezethet elhízáshoz]

A kutatást vezető Vang Peng szerint a méreganyagot hordozó baktériumok elszaporodása a szervezetben tovább roncsolja a bélflóra egyensúlyát, aminek hatására az egerek elhíznak.

A Microbiome című folyóiratban publikált tanulmány szerint hasonló eredményeket figyeltek meg a különböző genetikai hátterű és eltérő étrendet folytató egerek között, ami azt jelzi, hogy a gének és az étrend korlátozottan befolyásolják a felborult bélflórát. Vang szerint eredményeik azt sugallják, hogy a rovarölőszerek széles körű használata hozzájárulhat a gyulladással összefüggő betegségek járványszerű terjedéséhez.

Egyre több szülő nem engedi iskolába a gyerekét Balassagyarmaton