szerző:
hvg.hu

Kiderült, nem véletlenül nem sikerült a pilótáknak visszanyerniük a márciusban lezuhant Boeing 737 MAX típusú repülőgép felett az irányítást.

Miután 2018 végén lezuhant az indonéz légitársaság egyik repülőgépe, márciusban az etióp légitársaság Boeing 737 MAX típusú repülőjével történt tragédia. A szakemberek a vizsgálat során megállapították, hogy az etióp légikatasztrófát a Boeing automatikája, az úgynevezett átesés megakadályozására kifejlesztett MCAS rendszer okozta, amely hibás adatokat kapott egy érzékelőtől, emiatt pedig megdöntötte a gépet, ami végül lezuhant. A rendszernek akkor kellett aktiválódnia, amikor az érzékelők adatai azt jelezték, túl lassan halad a repülő, vagy túl meredeken emelkedik.

Nem sokkal később kiderült, a pilóták drámai küzdelmet folytattak a repülőgépért, de végül nem sikerült nekik egyenesbe kormányozni a járművet. Akkor arról szóltak a hírek, hogy a Boeing egy biztonsági felszerelést nem épített be a repülőgépbe, mert azt csak felárért cserébe volt hajlandó biztosítani. Most azonban egy újabb részlet is napvilágot látott, nem sokkal azután, hogy a feketedoboz tartalmáról kiszivárgott néhány részlet.

©

Ezek alapján úgy tűnik, nem véletlenül nem sikerült a pilótáknak megmenteniük a gépet és az utasok életét. A Register beszámolója szerint a Boeing elismerte, hogy a pilóták kiképzésére fejlesztett szimulátor nem tudta azt a helyzetet legenerálni, hogy mi történik, ha az MCAS "megbolondul". Emiatt pedig a pilóták nem is tudták begyakorolni, hogy mi ilyenkor a teendő.

A Boeing közleményben közölte, hogy javították a 737 MAX szimulátorát, és további információt szolgáltatnak majd az eszköz operátorainak, hogy a pilóták minden váratlan helyzetre fel tudjanak készülni. A New York Times még a hétvégén vette elő a témát. Azt írták, a szimulátor nem képes előidézni azt a kemény helyzetet, amiben a pilóták megpróbálják visszanyerni a gép fölött az irányítást.

Miután a Boeing utasításait követve a MCAS-t még mindig nem sikerült megkerülni, a pilótáknak csak egy választásuk maradt: a trimmkerék használata, ami egy nagy mechanikus kereket jelent a pilótafülkében.

©

Jelenleg több pletyka is kering arról, hogy az etióp légikatasztrófánál a Boeing utasítására olyan dolgot tettek, ami után a trimmkereket nem lehetett megmozdítani a nagy aerodinamikai ellenhatás miatt. Ahogy a sebesség növekedett, úgy lett egyre nagyobb az elmozdításához szükséges erő.

Ha ezt nem gyakorolják a szimulátorban, az egyfajta hamis biztonságérzetet ad nekik, hiszen nem tudják, élesben mi vár majd rájuk. A Boeing korábban már jelezte, elkészültek azzal a szoftverfrissítéssel, ami biztonságossá teheti a 737 MAX használatát.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Rendőri felvezetéssel jutott át a városon egy rosszul lett esztergomi kisfiú

Rendőri felvezetéssel jutott át a városon egy rosszul lett esztergomi kisfiú

Játékos módon segít megtanulni a Google, hogyan lehet kiszűrni a kamuhíreket

Játékos módon segít megtanulni a Google, hogyan lehet kiszűrni a kamuhíreket

Évek óta húzódik Józsefváros káptalanfüredi gyerektáborának felújítása

Évek óta húzódik Józsefváros káptalanfüredi gyerektáborának felújítása

Károly nem csak taxizott, lopni is szeretett

Károly nem csak taxizott, lopni is szeretett

És akkor a vonatok az alagútba, a bankok a határidőbe nem fértek bele

És akkor a vonatok az alagútba, a bankok a határidőbe nem fértek bele

A barlangból kimentett thai fiúk közül ketten búvárok akarnak lenni, ha felnőnek

A barlangból kimentett thai fiúk közül ketten búvárok akarnak lenni, ha felnőnek