A NASA vezetője nem akar balhézni az oroszokkal, de azért nem tartja elfogadhatónak, hogy lyukak legyenek az űrállomáson

A NASA vezetője azt ígérte, személyesen fog beszélni az orosz űrügynökség vezetőjével, az oroszok ugyanis nem akarják elárulni, hogyan keletkezett lyuk a Nemzetközi Űrállomáson.

  • hvg.hu hvg.hu
A NASA vezetője nem akar balhézni az oroszokkal, de azért nem tartja elfogadhatónak, hogy lyukak legyenek az űrállomáson

Személyesen fog beszélni az orosz űrügynökség, a Roszkozmosz vezetőjével Jim Bridenstine, a NASA vezetője – ígérte meg Bridenstine egy energetikai konferencián kérdésre válaszolva. Az orosz RIA hírügynökség tudósítása szerint ugyanis a Roszkozmosznál végeztek a vizsgálatokkal, már tudják, miért lyukadt ki a Nemzetközi Űrállomás, illetve egész pontosan az ahhoz dokkolt Szojuz űrhajó – az oroszok ugyanakkor nem árulják el a vizsgálat eredményét.

Bridenstine megerősítette, hogy neki "nem mondtak semmit". "Nem akarom, hogy egyetlen ügy visszavesse a kapcsolatainkat, de nyilván nem elfogadható, hogy lyukak legyenek a Nemzetközi Űrállomáson" – mondta Bridenstine. A NASA türelmes hozzáállásához érdemes megemlíteni, hogy az amerikaiak jelenleg nem rendelkeznek olyan eszközzel, ami űrhajósokat tudna szállítani az űrállomásra.

A Kommerszant orosz napilap korábban azt írta, az orosz hivatal amerikai űrhajósokat gyanúsít azzal, hogy szándékosan megfúrták a Szojuz falát, hogy szivárogni kezdjen az oxigén, és így végül ki kelljen üríteni a Nemzetközi Űrállomást. A lap szerint az amerikai asztronauták ki akarták provokálni, hogy az ISS személyzete hamarabb visszatérhessen a Földre, és egyik beteg űrhajóstársuk megfelelő orvosi kezelést kaphasson. A sérült Szojuz űrhajót ebben az esetben leválasztották volna az űrállomásról, és hagyták volna elégni a Föld légkörében. Az amerikai űrhajósok egyébként csak külön engedéllyel léphetnek a Szojuzba, de az oroszok szerint nem kizárt, hogy ezt engedély nélkül megtették.

Korábban egyébként azt feltételezték, hogy egy mikrometeor vágott lyukat az egységen, később azonban kiderült, belülről okozott sérülés miatt kezdett szökni a levegő a Szojuzból. A legvalószínűbb forgatókönyv, hogy a gyártáskor keletkezhetett hajszálrepedés, amit azonban valaki megpróbált eltitkolni.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.