Tudósok először programozták át egy szuperidős sejtjeit bármilyen más sejtté, szövetté átalakulni képes, úgynevezett indukált pluripotens (IPS) őssejtekké. A tudományos előrelépés lehetővé teszi, hogy tanulmányozzák, miért élnek olyan hosszú ideig egészségesen a 110 évesnél idősebb emberek.

A 110 évnél tovább élő emberek, az úgynevezett szuperszázévesek nemcsak a koruk, hanem jó egészségük miatt is figyelemre méltóak. Az ide tartozók ellenállónak tűnnek számos időskori betegséggel – köztük az Alzheimer-kórral, a szívbetegségekkel, a rákkal – szemben. A kutatók azonban nem tudják, miért élnek egyesek 110 éven túl is, míg mások nem.

Az indukált pluripotens őssejtek (iPSC) képesek átalakulni bármilyen testi sejtté.

A Sanford Burnham Prebys orvostudományi intézet és az AgeX Therapeutics biotechnológiai vállalat kutatóinak először sikerült átprogramozni egy 114 éves nő sejtjeit indukált pluripotens őssejtekké. Kutatásukat a Biochemical and Biophysical Research Communications című folyóiratban mutatták be.

"Egy nagy kérdésre kerestünk választ. Lehet-e ilyen öreg sejteket átprogramozni" – mondta Evan Y. Snyder professzor, a tanulmány szerzője. "Megmutattuk, hogy lehetséges, és értékes eszközünk van arra, hogy találjunk géneket és más tényezőket, amelyek lelassítják az öregedési folyamatot" – tette hozzá.

[Forradalmi szívműtétet hajtottak végre Japánban, más sejtekké átalakulni képes őssejtekkel]

A tanulmányban a kutatók három ember – a 114 éves nő, egy 43 éves egészséges ember és egy gyors öregedésben (progeria)szenvedő nyolcéves gyerek – vérsejtjeit programozták át iPS-sejtekké, majd azokat mesenchymális őssejtekké, amelyek számos sejttípussá képesek differenciálódni, így fontos szerepet játszanak a különféle kötőszövetek – csont-, porc- és zsírszövet – kialakulásában.

A kutatók azt találták, hogy a szuperidős sejtjei ugyanolyan könnyen alakultak át, mint a másik két emberé. A telomerek – a DNS "védősapkái", amelyek rövidülnek a korosodás által – szintén visszaállítódtak fiatalkori szintre. A szuperidős sejtjeinél ez a telomer-visszaállítódás azonban kevésbé volt gyakori a többi mintához képest. Ez azt jelzi, hogy az extrém öregedésnek hosszú távú hatásai vannak, amelyeket le kell győzni a sejtöregedés hatékony kezeléséhez.