A kutatók az egerek és a patkányok szervezetében is jelen lévő Q idegsejtet stimulálták, ami után az állatok téli álomba zuhantak. Ha ezt sikerülne megismételni az embereknél, azzal nagyon közel kerülnénk a hibernációhoz.

Hibernációszerű állapotot idéztek elő rágcsálóknál az idegsejtjeik stimulálásával japán kutatók, akik szerint az eredményeik az emberi gyógyászat és a távoli világűr kutatásának területén is hasznosíthatók lehetnek. A Cukubai Egyetem és a Riken Kutatóintézet szakemberei a Nature című tudományos folyóirat internetes kiadásában publikálták a tanulmányukat.

A hibernáció állapotában a test sejtjeinek tevékenysége drasztikusan lelassul. Az állatok, köztük egyes emlősök körében ehhez hasonló állapot a téli álom, amelyet az alacsony testhőmérséklet és a lelassult anyagcsere jellemez a táplálékszegény hónapokban.

Az egerek és a patkányok nem alszanak téli álmot. Korábbi tanulmányok azt mutatták, hogy

a központi idegrendszer szerepet játszik a hibernáció állapotában, de a pontos mechanizmus nem ismert.

A mostani vizsgálatban a kutatók gyógyszerekkel stimulálták a laboratóriumi egerek hipotalamuszában lévő úgynevezett Q idegsejteket, amelynek hatására a rágcsálók normál, nagyjából 37 Celsius-fokos testhőmérséklete 24 Celsius-fokra csökkent, az oxigénszükségletük pedig a normális szint 10-20 százalékára.

Az anyagcseréjük szabályozására irányuló képességük megmaradt. Patkányokon végzett azonos kísérletek hasonló eredményeket hoztak. A kutatók szerint az eredményeik előre fogják vinni az emberi hibernációval foglalkozó kutatásokat.