szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A NASA számára a SpaceX űrhajójával 55 millió dollárba kerül egy űrutazás asztronautánként. Ez rengeteg pénz, de kontextusba helyezve máris érthető, miért mondják szakértők, hogy "olcsó megoldás".

A Crew Dragonnal űrhajóval Elon Musk cége lett az első magánvállalat, amely űrhajósokat juttatott a világűrbe, majd nem sokkal később újabb történelmi pillanatra került sor, amikor az űrjármű dokkolt a Nemzetközi Űrállomáshoz.

Mindez technológiai értelemben vége is komoly siker, a NASA és az amerikai űrkutatás és az adófizetők számára azonban jóval több ennél.

A NASA még 2011-ben nyugdíjazta a Space Shuttle nevű űrrepülőgépét, amely 1981-től kezdve teljesített szolgálatot, és vitte fel az amerikai asztronautákat a világűrbe. Az eszközből összsen hat darab készült, ebből a 30 év leforgása alatt öt teljesített szolgálatot.

AFP / NASA / Bob Pearson

A 2011-es nyugdíjazás azt is jelentette, hogy a Egyesült Államok az orosz Szojuzzal küldte fel az embereit a Nemzetközi Űrállomásra, a mostani siker viszont azt jelenti, hogy ismét amerikai technológia hozza-viszi majd az amerikai asztronautákat.

Amellett, hogy a siker morálisan milyen sokat ér, pénzügyi szempontból is igen fontos előrelépést jelent, ezt ábrázolta egy grafikonon a Statista.

Statista

A SpaceX messze a legolcsóbb alternatívát kínálja az űrutazáshoz. Míg az 1960-as években, az Apollo-program idején űrhajósonként mai áron mintegy 390 millió dollárba került egy utazás, a Space Shuttle-lel pedig 170 millióba, addig a Szojuzzal már csak 80 millió dollárt kellett fizetni. Ehhez képest a SpaceX ezt az árat is le tudta szorítani, és az egészet 55 millió dollárból hozták ki utasonként.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!