A római Tor Vergata Egyetem kutatói elkészítették a reneszánsz festő, Raffaello arcának háromdimenziós rekonstrukcióját, és egyben fényt derítettek végső nyugvó helyének ősrégi rejtélyére.

Raffaello 1520-ban 37 éves korában halt meg. Sírját a római Panteonban egész évben egy szál vörös rózsa jelzi. A mester sírját 1833-ban XVI. Gergely pápa utasítására kibontották, és földi maradványait márvány szarkofágba zárták. Ekkor koponyájáról egy gipszmintát készítettek. A szakértők azonban nem voltak biztosak abban, hogy a földi maradványok a mesteré, mivel a sír feltáráskor más teljes és részleges csontvázakat is találtak. Több csontváz a festő diákjának földi maradványa volt, a többit azonban nem tudták azonosítani.

A világ idén ünnepli a reneszánsz mester halálának 500. évfordulóját, ezért az egyetemi kutatók nekiláttak a gipszminta 3D-s rekonstukciójához. Az elkészült arcrekonstrukció megegyezik a Raffaellóról más festők által készített portrékkal, csakúgy mint a mester önarcképeivel – közölte Mattia Falconi molekuláris biológus az AFP francia hírügynökséggel. Úgy fogalmazott:

először van konkrét bizonyítékunk arról, hogy az 1833-ban exhumált csontváz Raffaello Sanzi(o)é.

A 3D-s rekonstrukció "ugyan csak 80 százalékban ragadja meg az eredeti arcot, de nem kétséges az eredmény. Nem hasonlít azokra a diákokra, akikről tudjuk, hogy itt temették el, és puszta véletlen lenne, hogy egy idegen ember ennyire hasonlítana rá" – magyarázta, hozzátéve, hogy az arc részei közül egyedül a füleket nem tudták rekonstruálni, de szerencsére Raffaellónak hosszú haja volt, amely eltakarta füleit.

A kutató szerint az, hogy megerősítést nyert, hogy a csontváz a mesteré, megnyitja az utat annak elemzése előtt, hogy meghatározzák, milyen színű volt a mester haja és szeme.

A kutatók a rekonstrukcióról írt tanulmányukat a Nature című tudományos folyóiratban fogják bemutatni.

Balázs Attila is második körös a Roland Garroson