hvg.hu

Az LTT 9779 b exobolygó a tulajdonságai miatt még a világ legjobb tudósainak is feladja a leckét.

A Naprendszeren kívül eső bolygók, vagyis az exobolygók között is több mint érdekes a most felfedezett LTT 9779 b. A tudósok azt valószínűsítik, hogy 1700 Celsius-fok van a felszínén, és egy ottani év

csupán 19 földi óráig tart.

Az idő hihetetlen gyors múlását az okozza, hogy a Neptunusz-szerű bolygó rendkívül közel helyezkedik el a rendszer központi csillagához, az LTT 9779-hez. A rendszer tőlünk 260 fényévre fekszik.

A Warwick Egyetem csillagászai által vezetett kutatócsoport azt valószínűsíti, hogy a bolygónak csupán a magja 28-szor adja ki a Föld tömegét, melyhez jön még a bolygó teljes tömegének nagyjából 9 százalékát kitevő atmoszféra is.

A tudósok most annak próbálnak utánajárni, hogyan tudott kialakulni a bolygó, milyen idős lehet, vannak-e rajta felhők, és főleg: milyen lehet a felszíne.

A bolygót már 2018-ban felfedezték a TESS bolygókutató távcsővel, pontosabban: voltak arra utaló jelek, hogy az LTT 9779 közelében egy planéta fekszik, de az elméletet csak mostanra sikerült bizonyítani.

Tovább hízik a káderképző kisgömböc: ingatlanok után újságarchívumot vett az MCC

A német egyesítés sem állította meg a nyugatra vándorlást – 1990. október 24.

Svájcban a gazdag családok gyerekeinek a fele szakmunkásképzőbe megy