szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nagy port kavart 2019-ben, amikor kiderült, hogy Amazon-alkalmazottak vizsgálják át a digitális asszisztenssel folytatott beszélgetéseket. Most valami hasonló történik, azonban más okból: a cél, hogy minél értelmesebb legyen az Alexába épített mesterséges intelligencia. De mit tehet a felhasználó, ha nem ért egyet ezzel?

Költői kérdés: miért pont az Amazon maradna ki a mesterséges intelligencia világából? Szóval nem is volt meglepő, amikor év elején az Amazon bevezette az AlexaLLM-et, egy nagy nyelvi modellt, amelyet a hangasszisztensbe integrál, hogy intelligensebbé és életszerűbbé tegye az Alexa válaszait. Nemrégiben pedig az Amazon új MI-képességeket is bejelentett Alexa termékeihez. Ezzel pedig az új Alexa LLM a nagy nyelvi modell legnagyobb integrációja, amely valós idejű szolgáltatásokat nyújt számos eszközön – állítja az Amazon.

Egy mesterséges intelligencia azonban nem csak úgy a légből szerzi a tudását, tanítani kell, és a legújabb hírek szerint a hírek szerint a technológiai óriás ismeretlen mennyiségű felhasználói beszélgetést is felhasznál majd az Alexa újonnan megjelenő mesterséges intelligencia-képességeinek képzésére. Ezt – az NBC beszámolója szerint – el is ismerte az Amazon.

Az Amazon szóvivője minderre úgy reagált a Gizmodónak, hogy az ügyfelek hangfelvételeinek felhasználása a vállalat algoritmusainak betanítására nem újdonság, ráadásul a felhasználók hangfelvételeinek csak „rendkívül kis hányadát” használják fel ilyen módon, de nem tudott konkrét számokat mondani, hogy mennyit. A Gizmodónak adott későbbi nyilatkozatában a vállalat azt is állította, hogy az ügyfelek továbbra is „hozzáférhetnek ugyanazokhoz a robusztus eszközökhöz és adatvédelmi vezérlőkhöz, amelyekkel ma is irányíthatják Alexa-élményüket”. Azt is hozzátette, hogy az ügyfelek mindig tudni fogják, hogy az Alexa meghallgatja a kérésüket, mert a kék fényjelző világít, és egy opcionális hangjelzés is hallható. Ráadásul az adatvédelmi beállításokban le is lehet iratkozni a hangrögzítésről.

Könnyen lehet, hogy önt is folyamatosan lehallgatja a telefonja - így tehet ellene

A Google jól ismert digitális asszisztense az androidos okostelefonokon is elérhető. Van viszont egy apró kis probléma: jellegéből adódóan ez az asszisztens akár olyan dolgokat is hallhat amelyeket mi nem szeretnénk. Szerencsére egyszerűen megtilthatjuk a hallgatózást.

Nem biztos azonban, hogy mindez megnyugtatja a felhasználókat és az adatvédőket, különösen annak fényében, hogy 2019-ben kiderült, Amazon-alkalmazottak ezrei hallgatták és írták át az asszisztenssel folytatott beszélgetéseket szerte a világon. A hír – és az azt követő visszhang – arra késztette az Amazont, hogy olyan funkciót fejlesszen ki, amely lehetővé tette a felhasználók számára, hogy megakadályozzák az emberi átvizsgálókat abban, hogy hozzáférjenek hangutasításaikhoz. Ugyanez a funkció segíti azokat a felhasználókat is, akik nem akarják, hogy parancsaikat az Amazon MI-algoritmusainak betanítására használják.

Ettől függetlenül John Davisson, az Electronic Privacy Information Center peres ügyekért felelős igazgatója és vezető jogásza szerint a fogyasztóknak meg kell kérdőjelezniük az Amazon érdeklődését a hangadatok megőrzése és felhasználása iránt. „Nem hiszem, hogy el kellene fogadnunk, hogy az Amazonnak meg kell őriznie ezeket az adatokat a termékfejlesztés érdekében, ráadásul a fogyasztók gyakran nem is értik, hogy ez mit jelent. Az ilyen programokhoz való csatlakozáshoz megerősítő részvételi megerősítésre lenne szükség, ahelyett, hogy ezek alapértelmezetten lennének beállítva” – mondta.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!