szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Egyre gyakrabban hallani, hogy „nem a mesterséges intelligencia fogja leváltani a menedzsereket – az MI-t használó menedzserek fogják leváltani azokat, akik nem használják azt”. Ez a szemlélet jól tükrözi a jövő munkaerőpiacának kihívásait, melybe azonban még mindig nem érkezett el ez az új korszak.

Egy, a Capgemini Research Institute által végzett kutatás szerint a jelenlegi vezetők és menedzserek mindössze 15 százaléka használja rendszeresen a generatív mesterséges intelligenciát (MI) a napi munkavégzés során. Sok vezető nincs teljesen tisztában az MI lehetőségeivel, legyen szó értekezletekre való felkészülésről, üzleti kérdések elemzéséről vagy döntési szempontok értékeléséről. Gabriele Rosani és Elisa Farri a Harvard Business Review-ban idézik ezt az adatot.

Ezzel szemben, az üzleti iskolák hallgatói, azaz a jövő menedzserei már sokkal nagyobb mértékben használnak generatív MI-t – vetítik előre egy másik kutatásról írva a közeljövőt. Azt 200 MBA- és menedzsmenthallgató körében végezték, és eredménye szerint a megkérdezettek 40 százaléka napi szinten legalább egyszer, egy részük többször is használja ezt a technológiát. Ezzel szemben a mai munkahelyeken ez az eszköz korlátozottan érhető el: a vállalatok 40 százaléka csak bizonyos, elsősorban technikai pozíciókban dolgozó alkalmazottaknak engedélyezi a mesterséges intelligencia használatát. Ez azt eredményezheti, hogy a jövő tehetséges munkavállalói frusztrációt éreznek, ha nem tudják kamatoztatni képességeiket a vállalatoknál.

Hogyan készíthetik fel a vállalatok a jövő vezetőit?

A tanulmányt jegyző Rosani és Farri szerint az új tehetségek bevonzása és megtartása érdekében a vállalatoknak négy fő stratégiát kell követniük:

  1. Legyenek vonzóak a munkahelyek a generatív mesterséges intelligenciát használók számára: A vállalatoknak nem elég hangsúlyozniuk az MI fontosságát, hanem be kell bizonyítaniuk, hogy a generatív mesterséges intelligenciát már aktívan integrálták a munkafolyamataikba. Például a Moderna széles körben alkalmazza a MI-t minden részlegen, és az alkalmazottak 750 egyedi GPT-modellt használnak a vállalatnál.
  2. Új munkavállalók beillesztése és támogatása: A munkaadóknak MI-alapú onboarding folyamatot kell létrehozniuk, amely segíti az új alkalmazottakat a vállalat dokumentációjának, irányelveinek és piacának megismerésében. Ez a folyamat lehetővé teszi, hogy az új belépők MI segítségével, folyamatosan tájékozódjanak, kérdéseket tegyenek fel, és könnyebben beilleszkedjenek.
  3. Generatív mesterséges intelligencia tehetségek integrálása: Az új munkavállalók MI-ismereteit és kísérletező kedvét érdemes felhasználni a vállalati projektek során, és lehetőséget adni nekik arra, hogy tanácsot adjanak a generatív MI alkalmazásában. Például egy technológiai cég pénzügyi osztályának vezetője rendszeres találkozókat szervezett, ahol az mesterséges intelligenciával kapcsolatos kísérletek és esettanulmányok közös megbeszélése folyt.
  4. Tehetségek megtartása és fejlesztése: Ahogy a generatív MI folyamatosan fejlődik, a vállalatoknak frissíteniük kell a szükséges készségeket, és új karrierutakat kell kínálniuk a MI-szakértők számára. A marketing területén például a keresőoptimalizálás mellett már megjelent az úgynevezett LLM optimalizálás (LLMO), amely a generatív MI-modellek hatékonyabb alkalmazását célozza meg.

MI workshopok és képzések

Amennyiben szeretné cégét felkészíteni a jövő munkavállalóira, és megismerné a mesterséges intelligencia lehetőségeit, workshopjaink és tréningjeink ideális megoldást nyújtanak. Ismerje meg, hogyan alkalmazhatja ezt az új technológiát a mindennapi munkafolyamatokban, és hogyan válhat a következő generáció a mesterségesintelligencia-szakértőjévé!

Találkozzunk november 13-án a BMC-ben a HVG AI training & workshopján.

Részletek és jegyvásárlás early bird-kedvezménnyel a rendezvény weboldalán.

HVG AI training & workshop
HVG
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!