szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

A 21. század technológiájának egyik legnagyobb és egyelőre töretlen sikertörténete az iPhone, ami nem mellesleg az Apple legmegbízhatóbb bevételi forrása is. De ez vajon meddig elég? Mi lesz/lehet a vállalat következő sikerterméke? Ezeket a kérdéseket boncolgatta az egyik neves Apple-szakértő.

A bevezetőben említett felvetések persze nemcsak a Bloomberg neves Apple-szakértőjét, Mark Gurmant érdeklik, hanem ugyanez foglalkoztatja már évek óta az Apple ügyfeleit és befektetőit is. Sokan várnak arra – írja Gurman legújabb hírlevelében –, hogy az Apple végre kirukkoljon valami olyan termékkel, kütyüvel, ami az iPhone-éhoz hasonló bevételi lehetőséggel kecsegtet.

És bár ez nem hangzik túl bonyolultan, valójában óriási kihívásról van szó. Jelenleg a világon több mint egymilliárd iPhone-t használnak, és nehéz elvitatni, hogy ez az eszköz áll a vállalat termékökoszisztémájának középpontjában. Ráadásul egyelőre a fogyasztók sem jelezték, hogy valami merész új alternatívát szeretnének az okostelefon helyett. Az iPhone adja az Apple teljes bevételének több mint a felét, 200 milliárd dollárt, és emellé még további 100 milliárd dollárt tesz zsebre a vállalat a különféle szolgáltatásokból, nem is beszélve a tartozékok értékesítéséről. Az App Store, az Apple Watch, az Apple Music zeneszolgáltatás, az Apple TV+ streaming platform és az AirPods tulajdonképpen mind egy okostelefon miatt váltak népszerűvé.

Gurman arra is rámutat, hogy az elmúlt 15 évben az Apple új termékkategóriákkal próbálta bővíteni az iPhone-t. Jelenleg az iPad több mint 25 milliárd dollárt hoz a vállalatnak évente, a viselhető eszközöket és az otthoni termékeket magában foglaló részleg pedig évente mintegy 40 milliárd dollárral járul hozzá a vállalati büdzséhez.

S hogy mi a helyzet az új területekkel? A válasz itt már nem annyira egyértelmű. Az önvezető autó kifejlesztésére irányuló évtizedes erőfeszítés kis túlzással kukába került, a vállalat első mixelt valóság szemüvege, a Vision Pro pedig meglehetősen lassan indul csak be.

Apple Vision Pro
Apple

Gurman ezután élesebben fogalmaz: szerinte nagyon is elképzelhető, hogy soha nem lesz más Apple-termék az iPhone szintjén. Nehéz elképzelni, hogy valami megvalósuljon, ami a cég bevételének felét megtermelheti. De persze az Apple-nek új növekedési forrásokat kell találnia. Az iPhone ugyan megmarad, de már nem generálja az eladások növekedését, mint korábban. Ráadásul a növekedéshez nem lehet várni csak egy nagy lehetőségre, több új eszközkategóriára van szükség az iPad, a Mac vagy az Apple Watch szintjén.

Azt azért Gurman is elismeri, hogy ezt könnyebb mondani, mint megtenni. De talán a Vision hordható termékeinek szélesebb kínálata (beleértve az okosszemüvegeket, a kiterjesztett valóság szemüvegeket és az iPhone-hoz csatlakoztatható viselhető kijelzőket) 25 milliárd dolláros üzletté válhat. A 2016-ban piacra dobott AirPods újabb lehetőséget kínál. Jelenleg a fülhallgatók becslések szerint évente 10-15 milliárd dollár bevételt hoznak, de az egészségügyi funkciókat és egyéb technológiát integráló, ambiciózusabb verziók nagyobb termékkategóriává tehetik őket. Az érzékelők és kamerák segíthetnek az AirPodoknak abban is, hogy megértsék a környezetüket, és hasznos információkkal szolgáljanak. Az Apple már most kibővítette az AirPods kínálatát, ami négy különálló modellt foglal magában.

Egy másik ígéretes terület az okosotthon lehet. A cég itt két új eszközt tervez: egy okoskijelzőt (2025 első felében) és egy magasabb kategóriás otthoni hubot robotvégtaggal (a tervek szerint néhány év múlva). Az új HomePods és TV set-top boxok hozzáadásával pedig az Apple erősebbé válhat az amerikai piacon.

Emellett vannak más területek is. Az Apple-nél olyan mobil (akár humanoid) robotokat vizsgálnak, amelyek akár a háztartási feladatokban is segíthetnek úgy egy évtized múlva. Emellett a vállalat azon is gondolkodik, hogyan alakíthatná át egészségügyi szolgáltatásait ismétlődő előfizetésekké, és az otthoni energiatermékek is a fókuszába kerültek.

Ami a közelebbi jövőt illeti, Gurman úgy gondolja, hogy az Apple a meglévő termékei fokozatos fejlesztésére fog összpontosítani. Ez azt jelenti, hogy gyorsabb chipekkel, vékonyabb kialakítású és érintőképernyős Mac-eket kell készíteni. iPadjei sokoldalúbbá válnak, nagyobb kijelzőkkel és összecsukható modellekkel. Az Apple Watch vérnyomás- és vércukorszint-ellenőrzést kap. A cég pedig igyekszik még nélkülözhetetlenebbé tenni iPhone-jait, új dizájnnal, kamerákkal és mesterséges intelligencia funkciókkal.

Ezek a fejlesztések stabilan tartják az üzletet az elkövetkező években. De ha az Apple valóban virágozni akar, akkor többet kell átalakítania innovációiból praktikus új termékekké.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!