szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Amerikai kutatók olyan betont fejlesztettek ki, amely a tesztek alapján valós körülmények között is megállja a helyét.

Az építőipar a globális szén-dioxid-kibocsátás igen jelentős részéért felelős, ezért a tudósok régóta dolgoznak azon, hogy valamilyen módon csökkentsék ezt. Nemrég például olyan technológiával álltak elő amerikai kutatók, amely 98 százalékkal csökkenheti a cementgyártásból származó üvegházhatású gázokat, de hasonló célokat szolgál a kávézaccból készült beton is.

Persze már az is sokat segítene, ha sikerülne a jelenlegi betont tartósabbá tenni, ez ugyanis kevesebb cement felhasználásához vezethet, ami szintén csökkentené a szén-dioxid-kibocsátást. Ebben segíthet most a Michigani Állami Egyetem mérnökeinek fejlesztése, akik egy rugalmas és egyben öngyógyító betont fejlesztettek ki – írja a BGR.

Az valószínűleg senkinek nem okoz meglepetést, hogy a beton merev és törékeny anyag. Idővel a mechanikai igénybevétel és a hőmérséklet ingadozása olyan repedésekhez vezet, ami költséges javítást igényel, és veszélyeztetheti a szerkezeti biztonságot. Az új beton viszont kiküszöböli ezeket a problémákat.

Jöhet az öngyógyító beton

Egészen újszerű módszerrel oldanák meg a szennyvízcsövek költséges javítását kutatók. Az öngyógyító beton amellett, hogy meghosszabbítaná a csövek élettartamát, a körforgásos gazdaságot is segítené.

A kutatók speciális anyagok beépítésével olyan betont készítettek, amely terhelés hatására meghajolhat, így jelentősen csökken annak a valószínűsége, hogy eltörik. Ennek köszönhetően ideális utak, hidak és más, nagy igénybevételt jelentő szerkezetek megépítéséhez. Ha mégis megrepedne, a beton víz és szén-dioxid segítségével olyan anyagot állít elő, ami kitölti a repedéseket, így megállítja a további törést. Az ehhez szükséges adalékanyag nem befolyásolja a beton eredeti tartósságát, cserébe csökkentik a javítás gyakoriságát.

További hasznos tulajdonsága, hogy képes felmelegíteni önmagát.

Ez kifejezetten jól jöhet azokon a területeken, ahol gyakran havas, jeges az út, így kevesebb kiszórt sóra van szükség a közlekedésbiztonság fenntartásához.

A csapat szerint a tesztek azt mutatják, hogy a beton valós körülmények között is megállja a helyét, így csak idő kérdése, hogy mikor lehet belőle valóban felhasználható termék.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos felfedezésekről is hírt adó Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!