Célkeresztben a hűtők: a vizsgált termékek negyedénél talált problémát a hatóság

A kötelező energiacímkék meglétét vizsgálták az online és a fizikai üzletekben a kormányhivatalok – minden harmadik esetben jogsértést állapítottak meg.

  • HVG HVG
Célkeresztben a hűtők: a vizsgált termékek negyedénél talált problémát a hatóság

2021. március 1-jétől tért vissza az A-tól G-ig terjedő energiaosztály-skálához az Európai Unió energiacímkézési rendszere, amely a fogyasztók tájékozottabb döntéshozatalát, valamint a gyártók hatékonyabb termékfejlesztését hivatott elősegíteni – így például eltűnt az A+++ jelzés is.

A változtatást a kezdeti tapasztalatok alapján pozitívan fogadták a vásárlók, ám az új címkék értelmezése sokak számára nem ment könnyen. A szabályozás a mosogatógépekre, a mosógépekre, a mosó-szárító gépekre, a hűtőkre, a fényforrásokra és a televíziókra, monitorokra terjed ki, és idén júliustól már a háztartási szárítógépek is kizárólag az új típusú energiacímkével kerülhetnek forgalomba.

A háztartási szárítógépek új címkéjén szerepel többek között a márkanév, a modellazonosító, az energiahatékonysági osztály (A–G), a 100 szárítási ciklusra vonatkozó energiafogyasztás (kWh), a kondenzációhatékonysági osztály, a zajkibocsátási szint, az ecoprogram kapacitása és időtartama, valamint a jogszabályi hivatkozás – fejti ki a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH). Újdonságnak számít a QR-kód is, amely egy részletes termékadatlaphoz vezeti az érdeklődőt.

Tízből két magyar úgy vásárol, hogy nem érti, mit kell nézni a gép címkéjén

Egy éve jelentek meg az uniós országokban az új háztartási gépeket kategorizáló energiacímkék. A váltás következtében egy sokkal átláthatóbb skála jelöli a gépek ökológiai lábnyomát, amely a fogyasztókat is segíti a környezettudatosabb választásban. A most közzétett kutatási eredmények szerint tízből nyolc vásárló pozitívan fogadta az új jelölési rendszert, ám annak értelmezése nem megy könnyen: minden ötödik felhasználó számára ugyanis még mindig nehézséget jelent kiigazodni a jelöléseken.

Az NKFH kiemeli: a szakmai irányításuk alatt működő kormányhivatalok folyamatosan ellenőrzik az energiacímkézési szabályok betartását. Tavasszal a hűtők, a fagyasztók és a bortárolók átfogó ellenőrzését végezték el – a kormányhivatalok összesen 172 ellenőrzést folytattak le, jogszabálysértést pedig 56 esetben állapítottak meg, ami az összes ellenőrzés egyharmadát tette ki. A webáruházakban 6 százalékos volt a kifogásolási arány, míg a hagyományos boltokban kevesebb problémát találtak.

A vizsgálat során 2025, különböző termék került ellenőrzés alá, ezek negyedénél merült fel valamilyen jogsértés. A hagyományos üzletekben szinte minden termék rendelkezett energiacímkével, ezzel szemben az online áruházak esetében a címkék 15 százalékánál hiányzott a megjelenítés. A termékismertető adatlapok az online felületeken 41 százalékban nem voltak elérhetők. A hatóság megállapította, hogy bár a szállítók biztosítják a szükséges dokumentumokat, azok feltöltése és megjelenítése sok esetben elmarad a webáruházak részéről.

Új címkét raknak minden mobilra, ezt kell figyelnie, amikor legközelebb új telefont vásárol

Élesedett az Európai Unió új szabályozása, így a korábbiaknál több, a fogyasztói döntést segítő információ is felkerül az okostelefonok és táblagépek bolti címkéjére.

A hatóság figyelmet fordított a vizuális hirdetések és műszaki promóciós anyagok – például reklámok, szórólapok, prospektusok – megfelelőségére is. A vizsgálatok szerint ezek 22 százalékánál hiányzott az energiahatékonysági osztály feltüntetése, vagy nem volt megfelelő a megjelenítés.

Az NKFH figyelmeztet: az energiacímkézési és termékinformációs kötelezettségek nemcsak a bolti forgalmazásra, hanem az online kereskedelemre, valamint minden reklámfelületre kiterjednek.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.